Gå til innhold

Hvor settes sentrale venekatetre??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hals, lyske eller bryst.

Lærer vel det først fordi det er enklere å treffe, men vanskeligere etisk å få seg til å gjøre. Når man har stukket i hals er det no kake å sette i en fot eller hånd.

Annonse

Jeg mente ikke det Tibbit over her, jeg mente LisseUmma... Men en pvk kan egentlig settes hvor som helst, så lenge det er i en perifer vene er det en pvk, settes det i en av de store venene, de sentrale, blir det en CVK;)

Neineinei, jeg setter ikke sorten. :-p

Var en flåsete vending bare pga jeg ikke kan se logikken i å lære det først. Men så gikk det for fort her (legging!), så fikk ikke utdypa mer.

Har sett at det blir satt, og som hun over sier, det vi gjør er noe helt annet når vi stikker i halsen.

Som det er blitt sagt tidligere, CVK gjøres av anestesipersonale, og ikke av vanlig sykepleier på post. Regnes som en slags liten "operasjon". Lissom....(eller hva nicket var) virker ikke å ha peiling.

Det er perifer venekanyle som man skal lære seg å sette. Men man må lære seg å stelle CVK. I tilleg kan man komme ut for å måtte sette inn en Hubernål i muffa i en veneport, som er en langtidsCVK, men da er du på "videregående nivå", dvs allerede ute i avdeling som ferdig sykepleier. Hvordan man steller CVK m.m. og andre prosedyrer, kan imidlertid være litt forskjellig fra sykehus til sykehus, da hvert sykehus kan ha ulike retningslinjer på prosedyrene. Snodig, men sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...