Gå til innhold

Svangerskapsforgifning...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fødte min datter for over 6 år siden i uke 30. Hadde svangerskapsforgiftning, ble tatt akutt med keisersnitt pga HELP utvikling.

Da levde jeg i en dårlig hverdag, med en mann som var helt tyrann. Hadde det grusomt, spiste ikke osv.

Nå har det gått 6 år, ny mann og en bra livssituasjon.

Noen som vet om det er stor risiko for at det samme skal skje igjen nå?

Fortsetter under...

Jeg fikk selv en datter for snart 11 år siden, og hadde sv.forgiftning fra uke 31, ble forløst med keisersnitt i uke 36 etter 4 uker liggende på sykehus. Jeg levde også i et forferdelig forhold. Psykisk terror, sambo var fullstendig psykopat, aldri besøkte meg på sykehuset, nektet for at barnet var hans osv...

Nå er jeg i nytt forhold, supert forholdf faktisk og venter ny baby.. Tok mange år før jeg vurderte fler barn..

Jeg har fått kjempegod oppfølgning av fastlege, jordmor og sykehus pga fortiden.. og har til nå ikke utviklet noe sv.forgiftning eller andre komplikasjoner som kan sammenlignes med forrige svangerskap. Har selvfølgelig plager som bekkenløsning og har måttet begynne med blodfortynnende sprøyter pga mistanke om blodpropp...

Jeg kom til å tenke på en ting.. Har du pratet med legen din og fortalt noe om fortiden og forrige svangerskap?? Hvis du fortelle at du er bekymret og redd for at det skjer igjen, så vil jeg tro du får god oppfølging..

Jeg tok opp det med legen min. Jeg har ikke samme lege som jeg hadde i første svangerskap. Hun tok meg seriøst og har fulgt meg opp med svangerskapskontroller 1 gang i mnd til å begynne med, samtidig som jeg gikk til jordmor som også fulgte meg opp 1 gang i mnd (så dette ble flettet så jeg var til kontroll hver 14 dag). Og det har vært betryggende. Ved ordinær UL på sykehuset i uke 18 fortalte jeg fortiden min og de har fulgt opp med 3 ultralyder (for å sjekke vekst og morkake) etter ordinær ul. Skal til 4 ul om halvannen uke..

Så om det skulle dukke opp noe i prøvene mine så er det mange instanser som passer på..

Ikke vær redd for å be om hjelp eller litt ekstra oppfølging. Svangerskapsforgiftning er ikke å spøke med. Og har man hatt det så er man ganske skremt og det forstår faktisk legene.. ihvertfall de jeg har vært borti..

Masse lykke til videre...

Så kjekt at du har kommet deg så langt uten noen komplikasjoner:O) Det var kjempekjekt og på en måte betryggende å høre.

Jo de vet godt om mitt forrige svangerskap, får dra inn til legen igjen nå og få litt tettere oppfølging.

Håper bare at jeg kommer meg til uke 35, for da er ikke faren såå stor.

Takk for svar:o)

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...