Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Kva er forskjelleg frå eit svangerskap med eit foster? Sat å les innpå fra "uke til uke" og der står ofte at ditt og datt er så og så stort, så sant man ikkje er flerlinger. Då begynte eg å lure. Korleis er livmorstørrelse og størelsen på fostera hos dei som har fleire? Får ein mage fortare, eller går kanskje utviklinga litt seinare, med tanke på at det er to/fleire foster? Sjølv har eg nok ikkje meir ein eit foster (trur eg no da), men hadde vore litt kjekt å vite, for eg har tvillingar i slekta, så kanskje det blir ein gong. Helsing nyskjerrig
Sol med 2! Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Jeg vet ikke så mye om dette, men har av alle erfaringene her fra forumet sjønt at det er like store variasjoner med tvillinger/flerlinger som med enlinger. Livmor er nok generelt større med 2 fordi man skal ha plass til to fostersekker (dersom de er toeggede). Alle foster vokser omtrent likt fram til uke 18-20. Derfor blir termin for tvillinger satt på samme måte som enlinger. De fleste vil nok få mage tidligere med flerlinger, og mange opplever graviditetssymptomene som ekstra sterke, men her varierer det mye. Når det gjelder størrelsen på barna er flerlinger i gjennomsnitt noe mindre enn enlinger. Men størrelsen varerer mye, jeg vet om tvillinger som var 3.8 og 4.2 kg ved fødsel, men det er vel mer vanlig at de ligger mellom 2.5 og 3 kg. Lykke til med svangerskapet ditt ;o)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Tusen takk for svar og lykkeønskingar! Lykke til du og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå