pus69 Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Vi hadde tenkt å starte på Aleris for å unngå ventetid, men pga at jeg måtte operere bort en cyste først fikk vi i mellomtiden beskjed om time på Riksen. Klarte å få flyttet den fra sist i apr til onsdag neste uke i håp om å unngå å vente en ekstra syklus... ;-) Var i vinter til utredning på Aleris inkl blodprøve syklusdag 2. På Riksen krever de derimot blpr 1 uke før dag 1, ny pr for dag 2, og ytterligere en pr etter å ha gått på Pergo i 5 dager. Noen som vet hvorfor de krever flere blpr på Riksen? Er det noe i veien for å starte med nedtrapping denne syklusen når jeg har gått på Pergo i 5 dg i starten av syklus pga blpr? Har evnt Aleris og Riksen ulik praksis på dette? Har forstått det slik at Riksen krever 3 blødninger mellom hvert forsøk mens Aleris sier man kan begynne rett "på'an igjen", eller gjelder denne ventetiden bare hvis man må ha ny egguthenting/hormonbehandling og ikke ved fryseforsøk? Fryser Riksen automatisk ned egg etter egguthenting så sant de får mange nok "kvalitetsegg" som ikke brukes i første forsøk? Kan man søke nav om refusjon av kostnader til medisiner bare når man kjører forsøk via det offentlige, eller også ved private forsøk? Uff, dette ble mange spørsmål på en gang. Men når det nå endelig nærmer seg at vi er i gang, er det så mye jeg lurer på..... Takknemlig for svar :-)
Ann-ch. Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Heisann. Jeg har hatt mine forsøk på Riksen men er på Aleris nå. De har nok noen forskjeller når det gjelder behandlingsmetodene samtidig som Aleris også har langtidsdyrkning. Når det gjelder pergo og blodprøver så kan jeg ikke svare deg da jeg gikk rett på IVF. Riksen mener at det er best med 3 blødninger mellom forsøkene men følger ikke alltid dette.Jeg måtte den gangen jeg hadde en MA ,ellers har jeg måtte vente 1 vanlig mens før oppstart igjen. Riksen er strenge når det gjelder nedfrysing av egg. De kvalifiserer eggene fra 1-4 der 4 er best. Og det er kun eggene som er 4 som fryses ned. Det vil si at de er 4-delt og ser fine ut. Dette pga de mener de har best mulighet til å tåle opptiningen. Jeg mener at du også får refusjon for med. i det private inntil 3 forsøk men der er jeg ikke helt sikker. Det er det garantert andre her inne som hvet. Håper du fikk svar på noe av det du lurte på. Lykke til.
MK73 Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Jeg tror også at refusjon for medisiner også gjelder ved forsøk i det private. Ullevål har også en regel om tre menstruasjoner mellom forsøk, men dette gjelder kun etter ordinære forsøk, ikke etter fryseforsøk. Lykke til med behandlingen enten det blir her eller der :-)
pus69 Skrevet 1. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. april 2008 Takk for tilbakemeldingen. Vi har time i morgen, så nå har jeg begynt å grue meg... ;-S Håper jo å komme i gang før ferien, men har sett det er andre her inne som har fått beskjed fra Riksen om at de ikke har plass før sommeren, og da er det jo stor fare for at det kan skje med oss oxo. Da blir det uansett Aleris i denne runden, tenker jeg!
Gjest Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Nav dekker ikke medisiner i det private, kun offentlige -
lilly01 Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Hej, Nav dekker visst medeciner intill 3 førsøk i det private, samme som i det offentlige. Men viss du har haft 3 førsøk i det offentlige så er førsøkene uppbrukt. Lykke til. Jag håller føresten og til på Aleris.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 5. april 2008 #7 Skrevet 5. april 2008 NAV dekker så absolutt medisiner i det private. Det er antall forsøk som gjelder her uansett!!!!!! Vi som gikk rett til privaten fikk igjen like mye som de som tar forsøkene sine offentlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå