Gå til innhold

hvordan var det det der med å male når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du skal ikkje male i det heile tatt når du er gravid. Verken vannbaster eller oljebasert. Det har dei i malebutikken sjølv sagt til meg.

Altså akryl og oljemaling skal ein helst stå over ja... Noko anna med vannfarger og akvarell. Men, eg trur nok ikkje det er snakk om å male eit maleri her.

Så få heller sambuar til å male for deg og holdt deg langt unna det rommet som er malt. Eit nymala rom skal helst malast skal lufast i minst 3 mnd i forvegen før eit evt barn skal sove der inne eller oppholde seg.

Jeg tror ikke det er noe problem å male. Har gjort det selv, og må male mer i løpet av svangerslapet. Det er viktig å lufte godt ut, og du bør nok ikke sove i det rommet du maler, men bortsett fra det går det helt fint. Bruk maske om du er usikker..

Det er veldig lite lurt å male under svangerskapet. Malingen kan inneholde stoffer som kan krysse masken og potensielt gi fosterskader.

Fordi det er vanskelig å holde rede på hvilken maling som inneholder hva er det null-toleranse, akkurat som med inntak av alkohol. Løsemidler hjelper ikke så godt på hjernens utvikling kan man vel si:)

Få gode venner, eller mann til å male, så kan jo du diske opp med snacks i pausene?:)

Gå inn på www.naturmaling.no. Der står det om en giftfri maling som heter Livos. Den er HELT trygg for gravide å bruke. Jeg har tenkt til å bruke den selv snart. På hjemmesiden står all info dere trenger om Livos- malingen, og et telefonr. der man får oppgitt nermeste forhandler.

Når fikk jeg litt vondt inni meg.. i går malte jeg en vegg (med grunning) Hadde god lufting hele tiden, men pusta nok inn en del av lukta. Eg er nå 6+2 uker på vei.. vi driver å pusser opp et hus, og går i en del støv og malingslukt. Har ikke fortalt noen enda, så blir så dumt å bruke maske, da skjønner di jo hele greia. Men får vere litt forsiktig og bruke maske seinere. Tror dere dette kan ha gitt skader? Var ikke mer enn en time ca i malingslukt.

Annonse

Forrige gang jeg var gravid lurte jeg på det samme, fikk da beskjed om at det var helt greit å male, bare malingen IKKE inneholdt amoniakk + at man selvfølgelig lufter godt. Men det er klart, mange spør og får ulike svar, også fra fagfolk, så man bør kanskje kjenne etter selv hva man vil gjøre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...