Gå til innhold

April: Jepp, da har Matilde fått testet narkose for første gang...

Anbefalte innlegg

Phew!

Fikk telefon rett etter lunsj i går om at gubben var på vei til legevakten for å møte Matilde og 2 av bhgtantene, et eller annet om at Matilde hadde klemt fingern i døra. Ble litt urolig, men tenkte som så at å klemme fingern i døra er jo ikke fryktelig alvorlig, og det at de dro til legevakten var sikkert bare et typisk "for sikkerhetsskyld"-tiltak.

Men så et kvarter etter det får jeg en halvpanisk telefon fra gubben igjen om jeg kunne møte dem på sykehuset... SYKEHUSET?? Hva, hva hva sier jo jeg, men gubben vet ikke stort mer han heller annet enn at legevaktlegen ikke ville sy med en gang men sende videre...

Har heldigvis arbeidssted like ved sykehuset så jeg var jo der et par minutter etter. 1 bhgtante, 1 gubbe og 1 jente med ødelagt finger. Hun hadde stått og lent seg på innersiden av dørkarmen før de skulle ut etter lunsj og så hadde en besøkende lukket døra!! AU! Lillefingerns øverste ledd var badet i blod og skinntrevler så det var ikke så lett å se. Samme sa legen på sykehuset og heller sterilt vann i en bolle og gir oss beskjed om å holde fingern (hånda) i vannet så alt løser seg opp. HYL&SKRIK fra Matilde. Hun ahdde vært rolig helt til da, men at noen i det hele tatt fikk se (langt mindre ta på) fingern var HELT uaktuelt. Må si jeg så med gru på å attpåtil skulle sy! *grøss*

Vente, vente, vente, vente, hyl, hyl, vente, vente, så kommer verdens søteste damelege på min alder inn, hun hadde også en jente på Matildes alder. Hun så på det og så Matildes reaksjoner og snakket om at de mest sannsynlig måtte legge henne i narkose for å få gjort noe med såret uten at det ble helt traumatisk for lillesnupp. Men da måtte vi vente 6 timer etter siste måltid, som ble inntatt rett før uhellet inntrådte. Juhu! Matilde fikk provisorisk plaster/bandasje og vi fikk (til slutt etter mer venting og venting og venting) komme opp på et rom med egen seng. Gubben hadde i mellomtiden kjørt bhgtante hjem og kom tilbake igjen med pc (med Snøhvitfilm og Aristokattene) så vi fikk fordrevet litt tid... Matilde i storform plutselig, godt med blid jente som trallet og sang.

I sekstiden kom sykepleier inn med sykehuspysj til Matilde og sa at vi skulle bli kjørt ned, hun skulle få narkose og sting. Kjempegøy å kjøre seng i korridorene forresten (joho, mamma, det blåser i håret mitt). Jeg fikk på meg kjortel og lue og hadde henne på fanget mens de festet ledningene til brystet og godsnakket litt med henne. Prøvde narkosemaskestørrelse og det gikk fint, og til og med narkosen foregikk uten en lyd! *imponert*. Da fikk ikke jeg være med lenger så jeg tuslet ut i gangen og må innrømme at hadde inngrepet vart lenger enn noen få minutter så hadde jeg nok begynt å stortute i gangen der. Så bitteliten jente på operasjonsbordet, og litt ekkelt når hun sovnet i armene mine...

Ble forresten også vitne til et hastekeisersnitt der vi satt i "akutt-stripa" og ventet. Ørten folk som løp med respirator og seng med fødedame, og helt til slutt ankom en meget forvirret blivende pappa. Etter ca 5min bak lukkede dører kom far og sykepleier ut med barn i kuvøse og jeg må si jeg ble rimelig rørt...

Hun "våknet" fra narkosen men siden det var etter leggetid sov hun bare videre. Vi ble kjørt opp på avd med beskjed om at det greiste kanskje var at vi overnattet for sikkerhetsskyld, så jeg fikk seng jeg også. Matilde sov som en stein. Helt til ca midnatt. Når jeg var møkktrøtt... Men hun var så flink; lå rolig i senga, skjønte at det var natt, og lagde ikke noe leven selv om hun ikke sovnet før i 3-4 tiden. Sov godt til kvart over sju. Og så må jeg innrømme at i min desperasjon på at (våke)natta skulle gå bra fikk hun smokken da hun våknet, men på formiddagen i dag sa hun at "jeg var ikke flink jente i dag og sluttet med smokk men kanskje i morra, mamma!". Hehe - hun er så god.

Nå er vi hjemme igjen, har spist to kroneis med jordnær (jooorbeeer-is, mamma) som belønning og sett 101 dalmatinere 2 ganger. Neglen hadde løsnet ved roten (og endel av huden også) så de hadde sydd 2 sting for å få neglen på plass. Neglen kommer til å dette av, men det skal gjøre sånn at ny negl vokser riktig. Fått bandasje på fingern så den er på str med to av mine tomler, og ikke helt ideellt for klesskift kan du si. Hyl og skrik for å ta på jakke, skifte genser, men ellers ingen klaging. Hun får fri i morra (siden det er så stress å kle av og på) og ny bandasje på mandag (gruer meg allerede - blir ikke narkose denne gangen...).

Så der - nok et milelangt innlegg fra meg; dere må jo ikke gå glipp av noen detaljer, haha ;o)

Fortsetter under...

OJ!!!Grøsser her jeg sitter! Fikk helt vondt i magen av å lese dette her, jo!! Stakkar lita!! Så grusomt vondt!! Kan tenke meg dere satt med nervene i høyspenn, ja! Uff... Men hun var jo kjempeflink da! Har fortjent to jordbæris da! ;)

Klem fra,

Så utrolig skremmende det må ha vore å fått dei telefonene. Ikke slikt en venter seg egentlig.

Men for ei tøff jente da. En god historie å fortelle i konfirmasjon en gang ;) hehe.

God bedring til vesla, håper fingen blir for bra igjen.

Annonse

Joda humør og form er upåklagelig, mammaen hennes blir bare UTROLIG sliten (og dårlig i både tålmodighet og samvittighet) av trassklaging hele tida. Ikke viljetrass men sånn sutretrass, vet'da søren hva jeg skal kalle det jeg, men et vannvittig mas er det i alle fall og så er hun mammadalt *sukk*

Anyway, fingern hr det vært lite klage på. Fikk beskjed av legen på sykehuset om å dra til fastlegen å skifte bandasje i dag og så ta stingene mot helgen (8-10 dager etter onsdag i forrige uke). Troppet ivrig opp på legekontoret klokka ni, men Matilde påstod hardnakket at bandasjen ikke skulle AV, hun skulle bare få en NY (altså to bandasjer tilsammen). Hun ble helt krakilsk og jeg måtte holde henne av all makt (fytti så sterke de små er når de vil/ikke vil noe) bare for at sykepleiern skulle få SE. Etter 1 time tilsammen stort sett med blanding av illskriking (stakkars folk på venterommet) og barnesangsynging, inkl 15 min med hånda i grønnsåpevann for å løsne tapen, endte det med at sykepleier tilkalte legen som avgjorde at vi kunne selv prøve å løsne den mens hun badet og bare sette på vanlig plasterlapp frem til fredag når stingene skal tas. Gi det mest mulig luft osv. Må innrømme jeg så litt mørkt på det, men tenkte som så at jeg kunne jo prøve å løsne litt i badevannet og så klarte jeg kanskje å lirke det av etter hun hadde sovnet (sover som en stein etter ca halvtime, var inne å plukket litt på bandasjen hennes i går nemlig, null reaksjon).

Sprang hjem fra jobb klokka 7 etter å ha gitt gubben instruks på å vente å legge henne til etter jeg kom hjem, og lokkingen begynte. Viste flotte prinsesseplaster hun skulle få, gav henne sin egen saks så hun kunne klippe i min fake bandasje osv. Og etter 1 time i badekaret var gøsjebandasjen (klart å dyppe den både i sand og ketsjup - æsj) erstattet med litt norgesplaster med nydelig "little mermaid" plaster oppå. Juhu!!

...så nå gjenstår bare stingtagning som gubben skal få ta seg av, mohhahaha!

Såret så forresten veldig fint ut, ingen betennelse og det hadde begynt å gro litt også. Ser de har satt neglen litt skjevt på, men den detter jo av likevel. Og blå tråd :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...