Gå til innhold

Fødsel i Sydney Australia

Kwest

Anbefalte innlegg

Min mann har fått jobbtilbud i Sydney og jeg lurer på om det er noen som har født i der? Er det noen som har et bra sykehus å anbefale?

Jeg har termin i begynnelsen av september og har egentlig fødeplass på Rikshospitalet i Oslo, men har insett at det ville vært mere praktisk å føde i Sydney fremfor å reise den lange veien frem og tilbake.

Vi skal være borte i ett år i første omgang, da vår eldste datter begynner på skole neste år. Jeg har aldri vært i Australia og er interessert i alt av informasjon. Mvh.

Fortsetter under...

Jeg har vært der og tror du kan føle deg helt trygg på sykehusene, det må være den byen som er mest europeisk av seg av alle de stedene på kloden jeg har vært. Er jo faktisk under britisk monarki der utrolig nok. Er en fantastisk flott by med masse å oppleve for liten og stor, mange grønne områder du og den lille kan benytte og ikke for bråkete i forhold til mange andre steder. Lykke til på reisen.

• 3 uker senere...

tror du skal ta det helt med ro ang fødsel. har tatt sykepleier utdannelsen min i australia og har nesten bare positivt å si om helsevesenet der nede. Forskjellen er at jordmorutdanningen er separert fra sykepleier, så en jordmor har ikke bakgrunn som sykepleier, men en 3årig bachelor of midwifery. en veldig profesjonskamp mellom nurses og midwifes;)

de tingene jeg kommer på som du skal ha litt i bakhodet er at i Australia har spredningen av MRSA kommet helt ut av kontroll, så hadde definitvit tatt en grundig test etter fødselen. (norske sykehus vil knapt behandle pasienter som har vært innlagt på sykehus i utlandet, australia inkludert) Men dette er ikke ett stort problem for en ellers frisk fødende. Du må bare huske å oppgi dette når du kommer til norge igjenn.

Det kjedeligste med australske sykehus er det helt sinnsyke hierarki systemet blandt de ansatte, her skal man bukke og skrape for de med høyere rang enn deg, sykepleiere har striper på skulderen iforhold til hvilken tittel, og legene er det enda verre med. men dette er vel mer relevant hvis man skal jobbe;)

misunner deg veldig, tror du kommer til å få ett fantastisk år! du må legge ut din australske fødeopplevelse her på BIM.

• 1 måned senere...

Hei,

Jeg er helt enig i det siste innlegget. Etter og ha bodd i Sydney naa i nesten 8 aar begynner jeg og forstaa det Australske systemet bedre.

Jeg ville bare si at Royal Womens Hospital i Randwick, er et ganske bra sykehus med baade privat og 'public' avdeling. Om dere har raad vil jeg anbefale deg og sjekke inn paa den private avdelingen ettersom du vil bli 'bedre' tatt vare paa. Det har vert en del innlegg den siste tiden i nyhetene om lange ventetider paa akutten, og enkelte har faktisk fodd paa venterommet, selfolgelig er ikke dette dagligdags, men sjol vil jeg soke privat naar den tid kommer. Dette kan jo vere noe du faar dekket fra Norge uansett.

Min vennine hadde en utrolig fin opplevelse paa dette sykehuset da hun fodde her nede.

Jeg onsker deg lykke til og haaper alt gaar bra. Det hadde vert koslig om du kan skrive innlegg og fortelle om dine opplevelser etterhvert, skal jo sjol gjennom det for eller seinere.

Sydney er en utrolig fin by for baade store og smaa.

Good luck!

x

Hei!

Jeg bor i Perth, så vet ikke så mye om Sydney konktret, men har vært i kontakt med det australske helsevesenet nå i snart 9 mnd (har termin på mandag!). Først vil jeg si at takk ja til jobben og flytt sørover! Australia er et supert land å bo i :) Sydney er en fin by, dere vil få det supert der. Jeg har vært der endel i forbindelse med studier, og det eneste sykehuset i Sydney jeg har hørt noen føde på er faktisk Royal Womens Hospital i Randwick som hun over nevnte. Ei medstudent av meg fødte der, og hun var veldig fornøyd.

Ellers må jeg også si meg enig i at velg et privat sykehus fremfor et offentlig. Etter hva venninner her forteller er det stor forskjell på standard og hva de tilbyr på de offentlige sykehusene. På private får man stort sett bedre oppfølging og "service". Jeg har i alle fall vært veldig fornøyd med legen jeg har gått til kontroll hos på privat sykehus, og tilbudene i forhold til jordmorkontakt både før og etter fødsel er mange og gode. Har bare positive erfaringer så langt! Får se hva jeg sier etter fødselen, men tror ikke det vil endre seg...

Lykke til!!!

• 1 måned senere...

Hei igjen,

Jeg lurer paa om noen av dere vet hva man evt kan faa i stotte fra Norge naar man er bosatt i Australia, jeg er bosatt her naa og har studielaan, noe jeg ikke har raad til og betale naar jeg faar barn og ikke er i jobb, (her har man jo ikke betalt mamma permisjon) partneren min som er australsk tjener ikke nok til at vi kan betale laan og andre utgifter naar jeg ikke er i jobb.

Noen som vet?

xx

• 1 måned senere...

Annonse

Hei

Er det noen av dere som har en ide om hva det koster å føde i Australia? Ikke fast bosatt, eller student - men samboeren min kommer til å jobbe (working visa).

Vi er usikre på om vi skal avbrytre reisen vår eller satse på å føde i Australia. i Norge vil vi allikevel ikke få annet en en gangsstønad.

Venter spent på svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...