Gå til innhold

For mye melk? Trenger mange RÅD.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er "nybegynner" i amming. Har en datter på 6 uker. Jeg hadde brystbetennelse 2.uken, pumpet meg da, ingenting siden annet en håndpumpet sprengen.

Dattera mi spiser bare av 1pupp, men puppen er fremdeles litt "hard", ikke skikkelig myk ihvertfall. Spruten står når jeg klemmer. Hun er fornøyd å sover, nytter ikke å legge henne til mer. Legger GODT på seg.....( kanskje for godt........).

Skal jeg PUMPE meg tom av og til? Hva om hun våkner og vil ha mer innen 1 time, fortsette på samme pupp eller begynner på nr 2?

Trodde ting skulle REGULERE seg etter etterspørselen? Her drypper og lekker jeg konstant. Klør på brystene pga sprengen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal jeg PUMPE meg tom av og til? NEI, BARE OM DU VIL PUMPE OG SPARE MELK I FRYSEREN!

Hva om hun våkner og vil ha mer innen 1 time, fortsette på samme pupp eller begynner på nr 2? NR 2

Trodde ting skulle REGULERE seg etter etterspørselen? Her drypper og lekker jeg konstant. Klør på brystene pga sprengen. DET BLIR BEDRE ETTERHVERT, JEG LOVER!

Skrevet

Takk Expat=)

Noen som terper på at brystene må tømmes for å unngå betennelser o.l? Jordmor maste og mye om denne fete melken som var så viktig. Babyen legger jo godt på seg, så fett er det nok av vil jeg tro. Gulper kanskje litt mye.

Skrevet

Joa, men om barnet går opp minst 120g i uka, har gule bæsjebleier ihvertfall iblant og ellers er generelt fornøyd så går det bra med mye melk uten å pumpe "tomt". For noen så kunne de pumpet hele døgnet og fått noe hele tiden ;) Au dagen etter da oioi... (ikke prøv!)

Skrevet

Kjenner meg utrolig godt igjen i det du skriver... Har hatt 2 brystbetennelser allerede, og snuppa er bare 5 uker! Jeg var helt nødt til å pumpe i begynnelsen pga svært såre brystvorter, og fikk sinnsykt mye melk ganske fort. Helt overproduksjon i forhold til hva hun spiste ihvertfall! Klødde jeg også...

Jeg trappet ned pumpingen, og ammet mer og mer ettersom sårene ble bedre. Nå- ca 2 uker etter at jeg startet dette "prosjektet", har det regulert seg veldig bra, og nå har jeg ikke pumpet på tre dager. Er fortsatt litt sprengt innimellom, og lekker litt, men satser på at det vil gå seg enda mer til ettersom dagene går nå.

Kanskje dette kan funke for deg? Altså ta det veldig gradvis, og satse på at det jevner seg ut etterhvert. Ettersom babyen vokser vil hun jo spise mer også.

:)

Skrevet

Hei. :)

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du sier.

Brystene mine var så sprengte til å begynne med at mitt lille nurk fikk ikke tak engang... Så det jeg gjorde var at jeg håndmelket slik at brystet han skulle spise av ble mykt. Da fikk han tak og jeg fikk lettet litt på trykket. Så i begynnelsen så rant det hele tiden til han var ca 10 uker. Jeg brukte rett og slett frotebleier som ammeinnlegg (ikke veldig sexy, men det hinder hvertfall lekasje.)

På sykhuset fikk jeg en brytpumpe for å se om hvor mye melk jeg egentlig hadde. Og da tappet jeg 250 ml på hver pupp og da sa dem stopp.

Jeg hadde også brystbetennelse 2 ganger og har slitt veldig mye med ammingen.

Men nå som gutten min snart er 5 mnd er alt regulert. Jeg produserer kun den melken han trenger og ikke noe særlig mer.

Alt i alt! HOLD UT og hold puppene varme. ;) ;) ;)

LYKKE TIL!

Skrevet

Har samme problemet, og pumper ofte av det verste før jeg legger henne til. Både for at babyen skal få i seg litt av den feite melka og for at hun skal slippe den verste "høytrykkspylereffekten". Den melka jeg pumper ut, fryser jeg ned, og tenker at jeg kan bruke den til å lage grøt av når den tid kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...