Gå til innhold

keisersnitt og amming. Håper på mange svar!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

venter barn nr 2 nå i midten av april som kommer til å bli forløst med keisersnitt. Vil så gjerne få til ammingen denne gangen. Klarte det ikke med nr pga stress og usikkerhet som gjorde at melken ble borte. Denne gangen er jeg mer forberedt og gleder meg.

Skal føde på skien og de er "mor og barn vennlig sykehus". hva kan jeg forvente meg ang amming etter keisersnitt. vil ha babyen der så mye som mulig for å komme i gang. Noen med erfaring fra den første tiden etter KS som har lure tips å råd å komme med?

Er egentlig ikke noe stresset persom fra før, men når det kommer til mine barn er bare det beste godt nok....... Å tanken på at de ikke får nok mat er jo ikke særlig avstressende i seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tok selv keisersnitt for en og en halv uke siden.

Ulempen for meg etter mitt ks var at jeg blei nødt til å amme liggende i flere dager pga. sterke smerter i såret. Var ikke forberedt på at det kom tilå gjøre såpass vondt så lenge, følte meg faktisk veldig handikappa i flere dager. Fikk ikke til teknikken helt og resultatet ble veldig såre brystvorter...

Skulle egentlig også få babyen opp på brystet mens de sydde meg igjen, men siden han hadde litt vann i lungene (veldig vanlig hos keisersnittbarn) ble han overført til nyfødtintensiven et par timer til observasjon.

Men det var absolutt ikke noe problem å komme igang med amminga for det, full klaff ved første forsøk heldigvis...

Siden du har født før har du jo erfaring.

Men vær forberedt på smerter og at du må ha hjelp til å ta deg av babyen i begynnelsen.

Amminga mi kom ikke ordentlig i gang før jeg kom hjem. Er veldig viktig for meg å kunne trekke meg litt tilbake i en god stol når jeg skal amme. Pass på at det er godt og varmt og at du drikker nok vann. Jeg synes også at det hjelper å tenke på noe helt annet mens babyen suger, fungerer fint å ha på radio eller tv i bakgrunnen.

Ønsker deg masse lykke til ;)

Skrevet

Du kan godt ringe ammehjelper nå før fødselen og prate litt om det, så får du noen du kan ringe uten for høy terskel når barnet kommer!

Skrevet

Da jeg fikk barn nr tre (alle er tatt med ks) ba jeg om å få han på brystet med en gang (inne på operasjonsstua) dette ønsket ble innfridd!!! Mens jeg ble flyttet til egen seng og trillet til overvåkningen veide de og kledde på barnet. Så kom de ned til meg og jeg fikk han til brystet igjen.

Jeg hadde veldig lite vondt etterpå, og satt oppe og ammet 3 timer etter snittet. Melken kom dagen etter snittet og alt gikk bra.

Jeg lå også på mor/barn vennlig avd og de var superflinke til å hele tiden å spørre om det gikk bra og om jeg trengte hjelp. De passet nurket slik at jeg fikk hvile. Noe som er A og Å for å være frisk og opplagt og orke mer da man kommer hjem.

Så legg barnet til brystet så ofte som mulig, finn gode ammestillinger som letter på ømheten du vil merke i magen den første tiden.

Ammepute kan være en super løsning for å slippe at barnet kommer borti såret på magen den beveger beina.

Skrevet

Har gått veldig fint for vår del- dog med noen startproblemer (som ikke har med ks å gjøre!). Hadde ks for 5 uker siden, og fikk snuppa opp på brystet mens de sydde meg. Da var hun "helt gal", og suttet som besatt på haken min. Sugingen er jo en refleks, så den kommer jo så fort bebis er ute, uavhengig av hvordan den kommer ut.

Begynte å legge henne til puppen på post op, og hun sugde overraskende bra. Ble tatt 2 uker før termin. Lå mye og ammet på barsel, og dette er også den "enkleste" ammestillingen. Du får forhåpentligvis god hjelp til å lære god ammeteknikk på barsel. Aner ikke hvordan det er i skien, men på Ullevål har du babyen hos deg hele tiden, så man får god tid til å øve på amming ;)

Jeg fikk ikke melk før jeg kom hjem fra sykehuset (var der 3 dager), så jeg var litt stresset på barsel. Så mitt beste tips er å prøve å være tålmodig og ikke være redd hvis melken ikke kommer med en gang. MAn kan jo også møte på endel utfordringer når det kommer til amming generelt, og her kan det være en utfordring å holde ut! Hvis man gjør det, er det verdt det- amming er utrolig praktisk, naturens beste oppfinnelse ;)

Lykke til!

Skrevet

Tok ks., og det som er med ks og amming er at kroppen bruker noen dager xtra før melka kommer igang. Ta tiden til hjelp, og spør om hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...