Gå til innhold

Dr Andersen: sammenheng amming og intensiv trening


Lissi♥♥♥♥

Anbefalte innlegg

Hei Dr Andersen!

 

Jeg setter pris på at det er fagfolk tilgjengelig på nettdebatter angående viktige tema. Er du dr med. (med interesse for kost, trening og helse) eller dr i ernæringsfysiologi el lignende?

 

Spørsmål angående amming og trening som har allmen interesse:

Ved mitt første og tredje fødsel jogget jeg "som en gal" fra ca 6 uker etter fødsel. Dette fordi jeg la på meg ca 20 kilo under graviditet og ville ha dem raskt av. Begge mine barn begynte å misslike diing på den tiden jeg trente hardt. Tredje barn gikk opp bare 30 gram per uke over 2 måneders periode i den tiden jeg jogget som verst, og den vektøkningen han gikk glipp av har han ikke greid å ta igjen. Jeg har dårlig samvittighet pga dette - vet du om det er sammenheng mellom dårlig melkekvalitet/lite melk og intensiv trening?

 

Så til et annet spørsmål:

Jeg har trent fotball i 20 år helt til 2. svangerskap som 37 åring. Jogget siden jeg var 17. Ligget på en normaltvekt på 57-59 kg. Muskuløs, i alle fall i beina;) De 6 siste åra er fotballen byttet ut med (unnskyld meg) rødvin og god middag fre/lør kveld med tilhørende overspising av sjokolade og sørlandschips. Resultat: opp 8-10 kg i "normalvekt" i alle fall om vinteren.

 

Hvor mange timer må jeg jogge i uka for å gå ned i vekt (ønsker1-2 kg ned per måned) gitt at jeg også i tillegg kutter ut overspisingen i helgene? Har jogget ca 2 timer i uka hele vinteren med null vekttap. Går litt tur, men det har liten effekt på min vekt.

 

Jeg vet du har en egen kur for vektreduksjon, men problemet i min familie er 3 stk for slanke barn og 2 stk for runde voksne - så jeg vet ikke om vi greier å lage mat som passer for alle. Da er egentreningen enklere.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dytter-->

 

Svarer du bare på spm angående ketolysekuren dr andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hive meg på doktoren her...

 

Intensiv trening (dvs på/over melkesyreterskel) før amming kan føre til at melken smaker annerledes, og at barnet vil vegre seg for å ta brystet. Når melkesyren er brutt ned (ca 30 min i fht melken, tror jeg) skal ikke dette ha noen innvirkning på melkens smak lengre.

 

Når det gjelder forskjellen på moderat/hard trening og forbrenning av fett vs karbo er jeg helt enig med doktoren, men til syvende og sist er det antall forbrente kalorier som teller, og dermed er det bedre å trene forholdsvis intensivt (=stor grad av karbo) enn moderat (=stor andel fett). Bare husk at "amatører" også kan bli over-/feiltrent, så ikke tren med bånn gass hele tiden!

 

Håper dette også var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene begge to;o)

 

Jeg pleier å ta joggeturer på 1 mil to ganger ukentlig om vinteren og de er ikke harde. Går litt i tillegg, men vekten er helt stabil over trivselsvekt. Har holdt overvekta slik med vilje for ikke å misse all melk.

***

Sommertid betyr trening, og når min mann har ferie jogger jeg gjerne 5 mil i uka. Det var etter 3-4 slike mengdetreningsuker babyen ikke ville ha pupp lenger i fjor sommer, og jeg måtte til med pumpe og tvangsforing av barnet. Trodde barnet tok det det trengte uansett jeg, men der tok jeg feil!

 

En ting er sikkert, når jeg øker treningsmengden fra to til 4-5 ganger i uka så minker vekta ca 1-2 kg pr måned (ikke mer).

 

Hvis Dr Andersen mener det er mer effektivt å legge om kosten kan jeg prøve det, men jeg hater å lage mat (gubben lager middag), så jeg spiser ofte det som er enkelt; brød, Alpen-Musli og den middagen mannen setter på bordet. Skeier ut med snop i helgene. Elsker melk og (jordbær eller fersken) med fløte!

******

Nå er småtten 10 mndr og jeg kommer til å avslutte pumpingen og intensivere treningen. Sannsynligvis minker appetitten noe, og jeg greier å få inn mindre kalorier per dag uten den store kostomleggingen.

 

Før siste graviditet gikk jeg ned fra 70 kg til 65 kg på den måten, men så ble jeg gravid - og med lite trening så var det - uups - opp 18 kg på 9 mndr!

*******

Hvis ikke min metode hjelper skal jeg spise mine ord og hive meg på Andersens ketolysekur! Det blir eventuelt spennende!

 

Ha en fin kveld begge to;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...