Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Lurte på å lage tre-retters til dåpen. Det blir 21 voksne + 9 små barn. Blir nok noe annet til barna(eller bare hot-dog for de barna som vil heller ha det). Men det er jo helt umulig å lage dette hjemme. Får jo ikke plass til 3 lammelår i ovnen? Eller hvordan gjøres dette viss man lager steik til så mange hjemme. De skal jo stå over 2 timer i ovnen, så kan jo ikke steke en og en....!? I tillegg tenkte jeg på fløtegratinerte poteter, men det skal jo også i ovnen...huff.. går jo ikke det. Til forett tenkte jeg suppe, eller noe annet jeg kan lage dagen i forveien, så det går jo greit. Og en karamellpudding/iskake eller noe til dessert. Men det er denne middagen da? Har vurdert koldtbord også, men det har jeg hatt til den to andre barna, så vil lage noe annet denne gangen...
Krokka og prinsessa Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Steik lårene dagen før, og ha dem kalde, blir nesten som koltbor. Sausen er jo varm. Evt. stek og skjær opp lårene på forhånd, og legg de oppskjærte bitene i ildfastform. Varm på dåpsdagen i ovnen.
Krokka og prinsessa Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Og da må du nok droppe de fløtegratinerte..... Så fremst du ikke har venner/familie i umiddelbar nærhet som du kan låne ovn hos. Så kommer de kjørende med en av delene....
Hildemor fra vest Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Du kan steike lammestekene dagen før å beine den ut å skjære i serverings klare stykker. Ha den på kjøl og varm i egnet mikro eller stekeovn.. Hvis du vil kan du og lage de i god tid og fryse( i ferdig stykker) Tines og varmes på samme måte som nevnt tidlige..Laget provansk lammestek nå i påsken og beinet og frøs ned restene.. Hadde deilig middag i går vi på en onsdag he he;-)
Snappie Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Enkelte butikker selger sånne aluminiumsformer som maten skal holde seg lenger varm i og som maten kan stekes i (Binders bla.) Men det er jo til mange mennesker du skal lage til... Synes det høres ut som om det blir for mye stress ut av det. Suppen skal jo også være varm når den serveres. Blir fort kald fra gryte til tallerken til gjest. Hva med å lage rekecoctail til forret? Isen smelter jo, hva med å ha gele eller karamelpudding? Da slipper du å tenke på at det smelter. Skjær opp lammelårene på forhånd og varm de i folie rett før severing. Du får kjøpt ferdig stekte lammesteker som butikken gjerne kan skjære opp for deg. Noen butikker steker til og med maten for deg, og skjærer den opp. HUSK: Server sausen til slutt! Da blir ikke den kald. Enkelte cateringfirma leverer varm middag til selskap. Godt pakket i aluminiumsformer og deretter i isoporesker. Da er maten garantert varm og den kan holde seg varm i 1-2 timer.
Puddingmama Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Ja, steik de på forhånd, skjær i skiver og pakk i folie, gjerne med litt av skyen i folien, så kan du varme opp foliepakkene i ovnen. Det er litt verre med potetene hvis du ikke har varmluftsovn slik at du kan lage to om gangen og ha de i varmeskap, mens du varmer steika.. Jeg ville kanskje ha anbefalt en kald forrett forresten... Hva med rekecoktail eller melon og spekeskinke eller noe du slipper å ha varmt. Det er nok å styre med i det man kommer fra kirka uansett.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 vi hadde skinke stek..veldig lettvindt for den skal jo serveres kald så var jo bare å steke den dagen før ikke alle som er glad i lam heller. lykke til;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå