Gå til innhold

Abortrisiko ved fostervannsprøve

Nora'69

Anbefalte innlegg

Hei,

har fått oppgitt at risikoen for abort etter fostervannsprøve er 0,5-1% og at dette avhenger mye av hvor erfaren den som tar prøven er. I tillegg sa genetisk veileder at de fleste som tar fostervannsprøver i Norge gjør det basert på at "noe" har blitt oppdaget på ultralyd slik at det er "risiko svangerskap" man tester og disse har muligens høyere risiko for abort uansett. Hvordan forholder dere dere til risikoen i forhold til risikoberegning på tidlig UL? Jeg har hatt en senabort tidligere pga. Downs og er selvsagt bekymret da nakkefolden var normal også forrige gang og det ble oppdaget først i uke 18 pga. hjertefeil. Mao. er nakkefold på 1,4mm denne gang ikke nok til å berolige meg. Ønsker ikke å ta en unødvendig risiko, men ønsker heller ikke et svangerskap fullt av bekymringer så det er mulig fostervannsprøve er det som skal til !?

Fortsetter under...

Hei. Om man ikke har et "risiko-svangerskap" uansett så sier de vel nå at risikoen faktisk er mindre enn 0,5%- dette fordi det nå er blitt sentralisert hvem som kan ta fvp- noe som betyr at det er få og meget erfarne leger som gjennomfører dette. De opererer jo med et landsgjennomsnitt- hører du til i Oslo er i vært fall risikoen mindre har jeg hørt flerer har blitt fortalt. På Ullevål gjør de det nå f.eks kun på tirsdager- og det er faste leger som gjør dette. De tar jo fvp nå tidligst i uke 15- før tok de i uke 14- og etter de byttet gikk risikoen for SA ned. Det betyr også at om du tar prøven enda senere- f.eks i uke 17- så er risikoen enda mindre. Du har vel allerede vært på genetisk veiledning kanskje- snakk med de en gang til. Jeg tok fvp nå tirsdag- men pga at jeg er rhesus minus skulle de unngå morkaken- og de fikk ikek noe ut- dvs jeg må gjøre det på nytt neste uke. Jeg tenker ikke på den risikoen i det hele tatt- og det stresset de heller ikke med på sykehuset. Jeghar heller ikke hatt noe ubehag etter forsøket tirsdag.Så- er det viktig for deg å vite om barnet har downs- ta prøven!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...