Ginger-mor Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Jeg fullammer og har latt datteren min fullt og helt bestemme når og hvor mye. Nå er hun snart 6 mnd og ammer fortsatt noen ganger om natten. Har kjøpt Wahlgren-boken og tenker at datteren min sikkert hadde hatt godt av å våkne sjeldnere om natten for å spise (jeg sliter ikke foreløpig, men hadde ikke hatt noe i mot mer søvn jeg heller). Må jeg innføre fast føde før jeg begynner med en sånn sove-kur? Er det slik at hun våkner fordi hun virkelig er ordentlig sulten, eller bør hun klare seg hele natten på den morsmelken hun fikk på kvelden? Jeg blir så usikker, for hun er av typen som spiser lite av gangen, men til gjengjeld nokså ofte... Vil jo ikke gjøre noe feil heller :S
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Er førstegangsmamma, jeg, og datteren min har nettopp blitt 6 mnd og begynt så vidt med grøt to ganger om dagen, dvs. hun spiser en full porsjon grøt om formiddagen og ca. en halv om kvelden. Så får hun pupp om morgen og rett før hun legger seg (halv 7/7). Har inntil nå pleid å ta henne opp når jeg la meg, da spiser hun alltid en del, men våkner likevel minst én gang til på natta (3-4tida). Har fått beskjed om at hun når hun legger bra på seg, noe som hun gjør, og får fast føde to ganger om dagen, at hun da ikke skulle ha behov for amming om natta. Har nå sluttet å ta henne opp i hvert fall og venter til hun sier i fra. Er veldig forskjellig, sånn én-to ganger, men opplevde allerede to ganger at hun klarte å sove 6-7 timer i strek uten å måtte spise. En annen sak er at jeg våkner fordi kroppen min tror at hun snart skal spise, men det er vel en overgang... "Ulempen" med at hun ikke spiser om natta, er at hun våkner tidligere om morgen fordi hun er sulten. På helsestasjonen sa de at hvis de sover 10 timer eller lenger i strek ved 8-9 mnd, er det bra. Så jeg ville kanskje ikke stresse med det før hun virkelig får regelmessig fast føde om dagen. Da kommer det kanskje av seg selv at hun sover om natta? Hvis ikke, er det jo ikke for sent for å prøve å avvenne henne med amming om natta. Har forresten også ofte hatt inntrykk av at hun spiser lite om natta, men det er sikkert fordi jeg ofte tar henne opp før hun gråter skikkelig. Da har hun kanskje bare drømt og jeg har ikke skjønt det. Vanskelig når man selv er helt i søvnen, men våkner med en gang man hører et pip.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå