Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 hei, Leste et intervju m en lege om at A vitamin7retinol krem kan gi alvorlig fosterskade. Hun henviste til resepbelagt kvisekrem. Noen som vet noe mer om det? minste dose etc? I dag finnes det jo retinol i flere kosmetikk produkter.
babygullz <3 vilde Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 retinol fins vel helst i de kremer som finnes mot kviser, rynker og kuldekremer?
Gjest Tallulah Bankhead Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Hvis du har en link til det intervjuet så vil jeg gjerne lese det. Hold deg fast, for dette blir langt: Såvidt jeg vet gjelder dette primært de reseptbelagte tablettene Accutane (vet ikke hva de evt. heter på norsk). De er beregnet for folk med store akneproblemer. I USA er det slik at kvinner må avgi to negative graviditetstester før man kan få en resept på det, og må ta en test i måneden mens de bruker tablettene. De får også en gjennomgang av hvordan de skal unngå å bli gravide, og må bruke to typer prevensjon samtidig når de bruker Accutane. Grunnen er faren for misdannelser på fosteret. Det er en stor forskjell på Accutane og retinolkremer, selv om alt er derivater fra A-vitamin. Siden Accutane er i tablettform er det mye kraftigere for kroppen, slik også A-vitamin kan være giftig i store mengder. Det er, såvidt jeg vet, ikke påvist at retinolkremer er skadelig å bruke under graviditeten, men mange leger fraråder det for å være på den sikre siden. Jeg velger selv å unngå å bruke det,- til tross for at man antakligvis må bruke store mengder retinolkrem før det vil være skadelig for fosteret. Her er noen interessante linker: http://www.yourskindoctor.com/retinol.html http://www.guardian.co.uk/chemicalworld/story/0,,1210216,00.html
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 ..oj..annen anonym her..jeg bruker og sånne retinolkremer..tror jeg skal la vær å gjør det resten av graviditeten..tar ingen sjanser her nei...
svansen Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 hmm.. skjønte ikek så mye jeg åssen sånne retinolkremer? er det spesielle kremer? kosmetikkkremer? kuldekremer?
Gjest Tallulah Bankhead Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 He he. Det er ikke så lett å forstå om man ikke er spesielt interessert i det. Retinol er et virkestoff man bruker i endel hudkremer. Andre slike virkestoffer er AHA-syrer, peptider, etc.- altså stoffer som har en effekt på huden utover å gi fuktighet, slik rene fuktighetskremer gjør. Mange antirynkekremer inneholder retinol, men i ulike konsentrasjoner. Retinol blir utvunnet fra A-vitamin, og siden A-vitamin er giftig i store doser så blir det diskutert hvorvidt slike kremer kan være skadelig for fosteret under svangerskapet. Jeg håper det ble litt mer forståelig nå. :-)
svansen Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 skjønte mer nå a kremen min og brunkremen min inneholder retinyl palmitate.. burde jeg stoppe å bruke disse da?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Hei, Takk for svar. Det var oppklarende. Jeg fant linken: http://www.helsenytt.no/artikler/graviditet_legemidler.htm har også avstått fra slike kremer etter at jeg leste om det, er jo greit å være på sikre siden.
Gjest Tallulah Bankhead Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Svansen, Retinyl Palminate er et forstadie av retinol, og blir omdannet til retinol i huden. Noen vil sikkert synes at det er hysterisk å slutte med slike kremer siden det er slett ikke sikkert at det har noen negativ effekt på fosteret i så små mengder uansett. Hvis jeg var deg ville jeg nok ha slutta med A-kremen, men fortsatt med foundation'en din, siden den sikkert bare innholder bittelitt retinol. Men den avgjørelsen må du nok ta selv. Lykke til på UL' en i morgen, forresten. Det blir spennende! :-) Anonym, Takk for linken. Det er morsomt at det er flere her inne som er interessert i slikt!
Gjest Tallulah Bankhead Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 Etter å ha lest artikkelen er jeg overbevist om at det A-vitaminpreparatet hun snakker om faktisk er Accutane (som det heter i USA). Professoren nevner ikke noe om at retinolkremer er skadelig i artikkelen. Som tidligere nevnt så er Accutane et veldig sterkt preparat i pilleform, og det er mye mer potent enn retinolkremer. Ellers var artikkelen veldig interessant, og jeg er glad jeg leste den. Takk igjen for linken!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Å på norsk heter denne kuren roccutane.. koster ca 12.000 kr. Som Tallulah sier må man ha vært gjennom minst 1-2 negative tester (gravid) og man må gå på pilla under hele kuren. Den tørker ut lepper og øyne, er ikke sikkert det er nok med en kur engang. Man må også kunne påvise alvorlig acne.. Da mener jeg plagsomt mye. Men her inne er vi gravide alle mann, eller prøver, så regner ikke med at folk vil eller skal begynne på denne kuren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå