Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg debutert hos Dr Blakstad. Etter all skremselspropagandaen var jeg rimelig nervøs. Fulgte rådet fra flere og tok med meg en god bok og bra var det - hun var over en time forsinket:-). Jeg var så heldig at jeg traff Liesje på venterommet og det gjorde ventingen gå raskere. Takk for selskapet.

Konklusjonen er at Blakstad anbefaler IVF. Jeg må innrømme at jeg ble litt sjokkert; det er jo ikke noe fysisk galt med meg. Nå går jeg i tankeboksen.

Etterpå besøkte jeg Oh'rly og vesla på Ullevål. Hun var selvfølgelig verdens peneste, søteste, mest vidunderlige, perfekte lille jente (var det ikke det jeg skulle skrive?). Jeg var faktisk barnevakt en kort stund og jeg vurderte å kidnappe henne, så søt er hun:-). Bra jobbet Oh'rly - hun er bare helt utrolig vakker. Takk for at jeg fikk komme innom. Det fikk meg opp av den lille bølgedalen legebesøket etterlot meg i.

Lang innlegg dette her, men jeg måtte bare få dette ut av hodet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da, høres ut som en tøff dag. Kan jeg spøre med hvilken begrunnelse legen anbefalte IVF siden det ikke er funnet noe galt?

Har du hatt mange inseminasjoner?

Skrevet

Jeg har hatt fem inseminasjoner og det eneste hun nevnte som grunn var at siden jeg har testet positivt på EL-testene så har jeg tydligvis eggløsning og har reist til Danmark på rett tidspunkt så ville sannsynligheten for å lykkes på IVF være større. Hun sa at hadde jeg økonomi til det ville hun anbefale det. Litt merkelig, jeg hadde forventet at hun anbefalte scanning og EL-sprøyte først, men hva vet jeg?

Skrevet

Hei!

Enig at det høres rart ut. Vi har også gått til Blakstad (en tålmodighetsprøve...). Vi hadde da på forhånd hatt to forsøk der vi kun hadde målt med eggløsningstest.

Blakstad anbefalte da og ta en pergotimekur for så og scanne å sette el-sprøyte. Ble da gravid på første forsøk. Synes det er merkelig at hun ikke foreslår for deg å prøve dette først. Du kan kanskje foreslå det selv?

Skrevet

Hei.

Ja, det må ha vært en litt sjokkerende beskjed å få! 5 inseminasjoner er jo ikke all verdens da. Det er vel ikke over gjennomsnittet som oppgis. Men det er kanskje noe med at det øker sjansen for å bli gravid ganske mye da. Men likevel om alt er i orden, så er det et litt drastisk steg å ta..

Jeg har selv hatt 5 insem. og idag hadde jeg samtale med lege på Nordica. (Skal skifte fra Stork). Han anbefalte denne legen i Oslo.. , og så anbefalte han meg å også ta pergotime og skanne før jeg dro ned. Hun kunne visst også ta vannskanning(UL) for å sjekke om eggledere er åpne.

Så bra at du hadde en fin tur på sykehuset. Det er oppmuntrende å lese om de som lykkes. Lykke til med dine forsøk om det blir flere vanlige inseminasjoner eller om du begynner med ivf!

Skrevet

Hei ElleL, og takk for hyggelig samtale på venterom hos Dr Blakstad.

jeg ville tatt litt tid og tenkt over forslaget, kanskje høre med nordica hva de sier. Jeg er jo selv IVFer, brukte også tid til å venne meg til det, kjennes litt mer drastisk på en måte. Samtidlig som jeg merket at det å vite at eggene i alle fall var befruktet og så ble satt inn ga en form for bekreftelse, trygghet. Litt uklart dette. Du må i alle fall ikke gi opp

Skrevet

Støtter liesje her. Du kan bestille en gratis telefonkonsultasjon med dr. Lindenberg å høre hva han mener du bør gjøre.

Regner med at tulla til Oh`rly var skjønn ja :o)

Skrevet

Av de grunner som nevnes her sluttet jeg hos Blakstad. Når jeg etterhvert forsto at forsinkelse til alle timene ikke var unntaket men regelen der, samt bombaste meninger om insem. kontra Ivf - da fikk jeg nok. Den personlige stilen hennes kan jeg takle, men jeg forventet respekt for mine egne vurderinger og at jeg også tross alt har daglig timeplan som skal følges. Så er hun heller ikke den eneste som kan bistå oss, og hennes status hos Lindenberg er ikke så høy som kanskje noen tror...

Det finnes som kjent flere gode Gyn. som kan bistå oss og samarb. med feks Nordica.

H

Skrevet

Hei ElleL:-)

Fikk og vite at jeg skulle ha IVF, men pga tette eggledere...uansett, var trist og i sjokk to første dagene..., men gikk fort over, og er nå VELDIG klar for å komme i gang med sprøytene...sånn ca om to uker;-) I dag fikk jeg Babyklister i posten!

Men lykke til uansett for hva du bestemmer deg for:-)

Skrevet

Synes det er rart hun anbefaler ivf etter 5 inseminasjoner. Dersom alt er i orden er det ikke noen grunn til det. Det kan være en mye større belastning å f. eks gå gjennom 2 ivf forsøk enn kanskje noen få inseminasjoner til. Mange par m. flere bruker da ofte et halvt år på å bli gravide...

Har hørt endel om endel som har dårlige erfaringer med Blakstad.

Får hun mer refusjon med ivf eller?

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg stusset igrunnen også over hvordan hun overså mitt spørsmål om scanning/EL-sprøyte for kun å fokusere på ivf. Hadde jeg hatt tette eggledere kunne jeg forstått det, men det er jo ikke noe fysisk i veien med meg.

Jeg har derfor bestilt samtale med Dr Lindenberg for å få en second opinion. Har fått tid allerede neste uke og jeg gleder meg til det. Så får jeg bare ta det derfra.

Skrevet

Jeg tror det er godt du for en second opinion av Lindenberg, jeg synes også det høres ulogisk ut.

Lykke til!

Skrevet

Huff og kanskje ikke så huff. Jeg var selv gjennom 7 inseminasjoner før jeg gikk over til IVF. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg startet med IVF mye tidligere. Nå fikk jeg ikke akkurat noe positivt resultat ut av IVF`en, men det er godt å vite at jeg produserer fine egg. Det gjør det og lettere for Dr. l å vurdere videre behandling.

Han har nå anbefalt meg å gå tilbake til noen runder med inseminasjon. I og med at de ikke skjønner hvorfor jeg ikke blir gravid annet enn at alderen min ikke er optimal, skal jeg neste gang ta ta Gonal-F i fem dager før inesminasjonen. Jeg håper da at jeg vil utvikle to-tre egg.

Jeg prøver dette en gang, men så tror jeg nok jeg vi hive meg på en ny runde med IVF.

Når det gjelder Dr B, har Dr L sagt at hun er den beste legen i Norge på dette området. Legen jeg går til sier det samme. Men, det viktigste er å gå til en lege en føler seg vel med. Jeg har vært hos Dr. B en gang og går gjerne tilbake, men det er kanskje fordi jeg hele tiden har min egen lege i bakhånd som er 100 % til stede på det menneskelige planet.

Vel, jeg ønsker deg i hvertfall lykke, lykke, lykke til ElleL. Jeg gleder meg til å høre hva Dr. L sier :o) Bra kommer det til å bli i alle tilfelle!!!!!!

Skrevet

Når man har forsøkt en del ganger, med insem., Ivf eller kombinert - så har man naturligvis også gått noen runder hos lege, gyn. og evt prøvd ut ulike stim. metoder i samråd med klinikken. Har holdt på en stund selv og vært igjennom mye eller mer av det samme som blir nevnt i innlegg her - selv om ingenting tilsier at det ikke skal klaffe en dag.

Med den erfaringen en del av oss etterhvert har tilegnet oss, så tror jeg det kan være nyttig at vi deler våre erfaringer (leger, klinikker osv) med de som ikke har vært i prosessen over lang tid. Uten at det er nødvendig og favorisere den ene eller andre legen eller klinikken. Vi sitter med ulike historier i prosessen, men finner stort sett ut selv hva som passer en best.

Den gang jeg startet opp var vi ikke mange som satte inne med mye bredde kunnskap og erfaring om prosessen. Derfor måtte det meste av info innhentes på egen hånd, som bl.a finne den 'beste' gyn., klinikken osv. Møte med legeverden i denne forbindelse har gitt gode og dårlige opplevelser underveis.

Nå blir vi flere og flere i samme ærend - derfor tenker jeg at de av oss som har travet løypen en stund, fint kan være oppriktige omkring erfaringer samtidig som kanskje holde seg litt nøytral.... Så er det jo sånn, uavhengig av hvilke lege vi går til her hjemme - klinikken vi holder til som er 'vår' besluttende lege og som utfører insem./Ivf, angir doser osv. At gyn. her hjemme er fleksibel og tilgjengelig på å ta oss imot, kan utføre scanning og skrive ut resepter - ja, da kan de basic av det som er viktigst for oss.

AD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...