Gå til innhold

BILSETE; maxi cosi eller acta graco??

Anbefalte innlegg

Fant ikke eget forum for dette - så da spør jeg her..

Vurderer alstå Maxi cosi cabrio eller Acta Graco duologic S - og trodde at Maci cosi var best i test her - men fikk nylig høre at Acta graco scoret høyrere på test i Sverige pga 5 punkts-sele (istedenfor 3 på maxi cosi) samt høyrere / tryggere sidebeskyttelse.

Men til gjengjeld syns jeg maxi cosi har litt bedre (flatere) liggestilling for nyfødte, er lettere i vekt (bæring inn og ut av bil) og er litt smalere og nettere.

Prismessig ligger jo Maxi cosi en god del høyere..

Noen som vil dele sine erfaringer og anbefalinger? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137250306-bilsete-maxi-cosi-eller-acta-graco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde Maxi cosi til første mann og var fornøyd med det. Men har nå kjøpt A C duologic s med base til nestemann. Litt større plass i dette, men gode sidestøtter og mulighet på basen til å "legge" setet litt mer. Det eneste er at mange vogner har adapter rettet mot M C. Me valgte uansett AC da det ser stødigere og sikrere ut.

Har akta graco logico s sete. Er veldig fornøyd.

Pluss var: Har god sidebeskyttelse, og barnet ligger derfor godt polstret. Det er en rimelig stol, og base er inkludert i setet. Setet er av kjempe kvalitet. Det har kalesje er også inkludert. Jeg synes dette setet virker mer sikkert i kollisjon enn mange andre tilsvarende seter. Maxi cosi og dette setet er ikke sammenlignet i noen tester jeg har sett (men maxi cosi var testvinner i en mye omtalt test her til lands, logico s var ikke med i testen). Setet virker komfortabelt for barnet, og det blir ikke for sittende, men gir en fin hvilestilling. Du kan bruke dette setet til Graco vogner. Graco Mirage har vi hatt sammen med dette setet, og det var utrolig praktisk. Mirage er en fin shoppetrille, med låsbare forhjul, som kan brukes til barnet er minst 3 år. Vi kommer til å benytte dette setet til våre neste barn også, så fornøyde er vi.

Minus med den er at jeg synes selene er litt korte til barn som bruker vinterdress, vår gutt vaks fra setet da han var 5 mnd (i januar, vi byttet til cosmic comfort av samme merke og er kjempefornøyde!), men jeg ser andre som har kunnet bruke det mye lengere. Jeg synes også det er litt dumt at setet smaler til mot toppen, det gjør ikke maxi cosi sitt sete (og jeg tror derfor babyer kanskje kan bruke det setet litt lengere) i samme grad. Det passer ikke til så mange vogner som maxi cosi gjør.

Alt i alt vil jeg uansett anbefale deg å ha et bilsete med base. Det er utrolig praktisk. Du slipper å styre med sikkerhetsseler, og du bærer stolen inn og ut av bilen uten problem

PS. Duologic vurderte vi også. Men det setet var trukket tilbake fra markedet da vi skulle kjøpe, pga. en sikkerhetsfeil. Har hørt noen si at minus med denne er at barnet må sitte bakovervendt lenger enn hva som er aller nødvendigst (slik at barnet kan vantrives, for setet kan vel brukes til barnet er rundt 3 år!?). Fordelen er jo at dette setet har lang brukstid.

Nå anbefales det jo ikke at barnet snus før tidligst 2,5 år og helst skal de sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig så det kan jo ikke være noen minus for setet at det ikke kan snus.

se blant annet følgende link: http://www.fvn.no/vi_og_vart/article334561.ece

Takk for svar alle mann : )

Acta graco duologic s brukes opp til 13 kg, så dette setes skal ikke snus som en nevner over - du tenker nok på en annen type av AC kanskje?

Men dette med at AC ikke passer på så mange vogner ift MC... - hvor stort er behovet for å bruke bilsetet på vognunderstell egentlig?

Annonse

eple3; du mener sikkert Acta Graco Logico S? Musipusi (?) over her snakker om duologic:-)

Vi har kjøpt en Graco trille til setet vårt, en trille trenger man jo gjerne etterhvert uansett. Vet ikke hvor stor behovet kommer til å være, men jeg hadde ikke valgt barnevogn på bakgrunn av om bilsetet passer til eller ikke, så mye kommer det garantert ikke til å bli brukt

Ja, HI spurte om acta graco duologic s, så jeg har likesågreit skrevet synspunkter og erfaringer om både logico s og duologic (to forskjellige seter). Har du misforstått litt angående hva setet heter HI? Det som passer opp til 13 kg heter logico s, og det stemmer at den bare er beregnet bakovervendt. Det er veldig praktisk at et slikt sete kan festes på en vogn, med det er smak og behag.

Og ja, jeg er for at barnet sitter bakovervendt så lenge som mulig (det skal iallefall mine barn). Men ikke alle unger over 3 år trives med det, sånn er det bare :) Og det nevner mange er en ulempe med duologic.

Det er nok Akta Graco logico s HI mener. Det setet monteres i en base bakovervendt og er fra 0 til 13kg. (Akta Graco Duologic er et mye større sete og går vel opp til 25kg)

Vi har akta graco logico s, og er kjempe fornøyde! En venninne av meg hadde maxi cosi, og da hennes gutt hadde vokst ut av setet sitt, så hadde han fremdeles plass i akta graco'n vår. Så hun solgte setet rett etter de hadde handlet sete nr.2, fordi hun til neste mann vil ha akta garco'n.

Setet er litt større ja, men til gjengjeld så har du det litt lengre. Det er litt bredere, og litt lengre. Og som du HI sier, prisforskjellen er STOR!

Vi endte opp med maxi cosi cabriofix og base, nettopp fordi vi å syns at dette andre setet som diskuteres her var mye tyngre, er det ikke det altså? det mente nå både jeg og sambo at det var, men men. har ingen erfaring da jenta vår ikke kommer før i juli men hadde jo fått med oss at det var best i test og ville ha med base. Vi kjøpte også adapter til vogna vår ( spirit s3 ) da vi tenkte at det kunne jo være kjekt å ha, det sitter jo bare fast på vogna hvis vi får behov for det og kostet 350 kr, trur jeg.

HI her igjen..

Vi endte opp med å kjøpe Acta graco logico S. Vi var litt uikre der vi sto, i og med at jeg tror/innbiller meg at maxi cosien var littegranne lettere, men så leser jeg igjen at mange kan bruke AG lengre enn MC, og det syns jeg er en stor fordel. Og når vektforskjellen er så lite tydelig for meg som skal drive og bære på den kan det ikke være SÅÅ stor forskjell tenker jeg.

I butikken i Sverige sa de at de var like sikre, men er nok en fordel at AG har litt dypere sidebeskyttelse, samt 5-punks sele. Prisen på MC skyldtes mye design, farger og mønster iflg de som jobbet der. Syns nå MC er litt finere å se på, men når vi fikk den såpass mye billigere enn MC slo vil til.

Vi fikk AG på tilbud til norske kr 999 inkl base i Sverige, så man får jo faktisk kjøpt 2 stk til under prisen av en MC...

Annonse

Vi kjøpte vognunderstell til MC, og har ikke angret ett sekund på det. Har brukt det _mye_, og bruker det fremdeles når gutten vår nå har passert 4 mndr. Utrolig praktisk (synes vi), vi slipper å bære på setet som jo blir tungt med baby oppi, og greit å slippe å måtte sette setet nedi ei handlevogn når vi handler. Som sagt, vi angrer absolutt ikke på at vi kjøpte understell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...