Gå til innhold

Er dere trygge på økonomien?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Åh.. Det er ikke bare fordel å ha en god utdannelse.. Jeg er 26 år og er utdannet som barnevernspedagog, men har ikke fått noen fast jobb. Vet ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få seg jobb, men nå er det sånn at etterutdanning og det å være mann teller veldig mye i slike yrker. Hvis jeg hadde hatt etterutdannelser og vært mann, kunne jeg velget og vraket jobber i hytt og pine. Jeg kunne selvsagt ha ventet noen år til med å få det første barnet, men familie er viktigere for meg enn penger og jobb. Samboeren min har fast jobb og en grei inntekt. Jeg selv får dagpenger gjennom Nav. Vi har ikke all verdens å rutte med hver måned, men vi lever deretter.

Vi regner med at vi har ca 22.000 kr tilsammen pr måned og vi klarer oss ganske bra på det. Vi har aldri vært helt blakke. Selvsagt kunne vi hatt en litt romsligere økonomi, men så lenge vi ikke kjøper oss nye klær hver måned og tenker over hva vi faktisk trenger, går det kjempebra!

Jeg kan i grunn ikke si at jeg bekymrer meg spesielt ift økonomien, selv om vi sikkert kommer til å kjenne at det strammer seg til innimellom. Men så lenge man klarer å se litt fremover, sette av penger til større regninger og leve fornuftig etter inntekten....

Vet du...Vi skrantet skikkelig når jeg fant ut at jeg var gravid...

Og vi har hatt veldig kamp her for å klare oss,men nå har vi klart å ordne oss veldig bra...Det er litt hva du gjør det til og hvor mye du snur på krona...

Sambo hadde ikke jobb i det hele tatt når jeg tok test.Han måtte slutte pga Yrkesskade.Men har nå klart å få seg fast jobb.Jeg har endelig fått fikset min økonomi og vi lever på omtrent det samme som hun over her nå...Bare ikke gi deg, og stå på så klarer du deg...

hei! vi har begge fast jobb så den biten er i hvertfall ordna. jeg jobber i en helsekost og på klesbutikk, så jobber nesten fullt. sambo jobber også fullt. men jeg jobber veldig mye kveld og det har jeg ikke så lyst til når babyen kommer, i hvertfall trappe ned men da tjener jeg også mindre:( vi er godt etablert med egen leilighet som vi kjøpte for ca halvanne år siden, med et ekstra soverom så det passer fint å ha et barn her;) men vi betaler ganske masse på lånet i mnd så er jo klart vi bekymrer oss en del over hvordan vi kommer til å klare oss. men det skal nok gå bra;) akurat nå bekymrer jeg meg mest over hvordan vi skal få råd til alle babytingene, hehe.. har ingen å arve fra men det skal nok gå bra!

• 2 uker senere...

Annonse

Hei. Vi er begge studente med deltids jobb. Ikke noe spesielt god økonomi siden begge studerer. Han har 1 år igjen og jeg har 2.

Heldigvis har begge deltids jobb, og han kommer til å enten ta seg et friår eller jobbe litt ekstra ved siden av studiet. Siden jeg studerer får jeg alt lån og stipend gjort om til fødsels stipend. Noe som tilsvarer ca 7500 i mnd.tror jeg + litt eksra i august og januar. I tillegg skal jeg ta permisjon fra jobb, noe som gjør at jeg får utbetalt litt der. Vi har ikke en god økonomi om jeg kan si det sånn. Men vi skal klare oss :) Siden vi klarer oss, tror jeg du kan være trygg på at du også klarer det ;) Heldigvis kommer ferie og skatte penger før sommeren. Så da kan jeg legge av de pengene til trange tider:)

Vi kommer til å klare oss helt fint, og det til tross for at jeg er student uten rett på støtte fra Lånekassen. Samboeren min jobber og tjener godt, vi har lite lån, bor greit og har ingen planer om å kjøpe alt utstyret nytt heller (i tillegg er det første barnebarn på begge sider slik at vi får nok endel utstyr). Klart, hadde jeg vært ferdig med studiene og jobbet så hadde vi jo hatt vanvittig mye mer penger, men jeg tror ikke den lille kommer til å merke forskjellen uansett :)

Jeg er veldig usikker på dette med økonomien, samboeren tjener bra, men han begynner på skolen til høsten, og jeg er ferdig til jul, men rekker ikke å bli fast ansatt, da vi plutselig var gravide og har termin i november. Ikke noe alternativ å ta abort og vente til senere pga sykdom hos han.

Men men...vi klarer oss sikkert ;)

• 4 uker senere...

Vi planla å bli gravide, og ble det med en gang. Vi har vært studenter i mange år nå, så er vant med å snu på krona. Vi kommer nok til å arve/låne en del utstyr fra familie, og kjøpe mye brukt, så da vil det sikkert ordne seg. Vi bor for tiden i Sverige, så får en bra kronekurs også! Han er student i 1 år til, og har noe inntekt som selvstendig næringsdrivende her vi bor, så han har rett på både foreldrepenger fra den norske lånekassen, og foreldrepenning fra forsäkringskassan i Sverige. Jeg er ferdig utdannet siv.ing om 3 uker, så søker jobber som bare det! Kommer til å ta jobb til høsten uansett om den er relevant iflg. utdannnga mi, eller evt. fortsette med annen relevant utdanning frem til jul (venter desember eller januar-baby) og deltidsjobbe, slik at jeg får penger både fra lånekassen og forsäkringskassen. Vår innstillling er at ting ordner seg uansett. Skal forsøke å holde igjen for kjøpepresset, og kjøpe ting etterhvert som vi ser av vi virkelig trenger det, ungen blir nok bortskjemt av besteforeldrene uansett tenker jeg, hehe.

Jeg er student og har igjen et år, og sambo jobber via NAV og har en gri inntekt, han får forøvrig fast stilling i NAV etter det vikariatet han har nå, og de som har han som vikar nå vil egentlig kjøpe ham ut av NAV, så vi er trygge på at han har inntekt:D

Siden jeg ikke har jobbet ved siden av studiene utenom på sommer har jeg jo fått engangsstønaden, og den har jeg satt bort 20 000 av, så jeg skal ta 2000 av de hver måned i 10 måneder så jeg får litt ekstra, pluss da det jeg får fra lånekassa og barnetrygd så sitter jeg ganske fint med penger faktisk, så det råder jeg alle til å gjøre er å sette vekk det man kan av engangsstønaden og bruke det gjennom et års tid, for de penga hjelper godt på! Og kjøp utstyr på IKEA og arv det du kan og let på salg eller dra til Sverige, sparer MASSE på det;)

For de andre som er studenter her og har sambo i jobb, husk at du får MER støtte hvis han tjener under 23 000 i måneden, og med mindre han tjener dritfett så lønner det seg faktisk at han trapper litt ned på timer eller lønn og at du får ekstrastøtta fra lånekassen, for det er faktisk ganske mye.....

Gjest yrild

Nei...det kan jeg vel ikke si at vi er... :-) Men vi er delvis freelancere begge to, så trygt kommer det aldri til å bli, så når forholdet er det rette og vi hadde lyst på barn, så tenker jeg at det får vi bare ordne :-)

Har spart 50.000 for etter lang tid utenlands har jeg ikke trygderettigheter lenger i Norge, så det blir nok trangt, men når alenemødre klarer alt helt alene (STOR KLAPP PÅ SKULDEREN TIL DERE!), så må jo to friske foreldre klare det..!?

Klem

Annonse

Vi har i og for seg begge hva som regnes som gode inntekter. Men fra tidligere har vi ikke vært flinke å spare. Vi har "levd i nuet" og vært ganske så ego og rause. Blir andre boller nå framover tror jeg..

Eier egen leilighet og har snart to biler. Vel og merke rimelige biler. En familiebil og en som han trenger i jobben (håndtverker med eget firma).

Så godt etablerte sånn sett.

tullet litt med mastercard o.l og skal nå klare få dette betalt ned samtidig som jeg skal prøve å bygge opp en bufferkonto..

Jeg tror vi alle kan klare debbe overgangen utmerket, bare vi får en oversikt over hvordan det ligger an med økomonien vår. Sånn som jeg nå : må ligge unna masse klesbutikker hver mnd og ikke sløse med masse kafebesøk hele tiden..(bor midt i en by, så er lettere sagt enn gjort..)

Babyutstyr behøver ikke bli SÅ dyrt. Bruk finn.no. Der er mange som selger kjempefine ting svært rimelig. Og så er det ikke alt man nødvendigvis MÅ ha..

Dere kommer til å klare dette utmerket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...