Gå til innhold

Kan man spise rått egg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei du bør nok holde deg unna rått egg - samt hamburgerrygg, siden den ikke er gjennomstekt. Spiser du hamburgerrygg bør den iallefall være fra en nyåpnet pakke lenger før datoen går ut da listeria utvikler seg i kjøleskap.

Detter gjelder også for f eks kokt skinke og andre kjøttpålegg som er gjennomstekte.

Jeg har hørt at man kan spise kjøttpålegg som feks salami dersom det har vært froset først. Derfor legger jeg en pakke i fryseren noen dager, før jeg tiner og spiser pålegget.

Når det gjelder rått egg fant jeg denne linken på matportalen: http://matportalen.no/artikler/2004/5/i_danmark_spiser_de_ikke_raa_egg_paa_grunn_av_salmonella._kan_man_spise_eggedosis_i_norge

Det skal visst nok ikke være noen fare for gravide, så lenge vi spiser norske egg:-)

Slapp av jenter!!!

Spis og kos dere med alt mulig. Kjenner at jeg blir litt sprø av alle som er så hysterisk på alt de ikke kan gjøre eller spise eller være med på bare fordi de er gravid. Hold der unna røyk, alkohol , og medikamenter så tenker jeg alt alt går bra.

Vi er ikke syke med lavt immunforsvar.....

Du anonym til sist: Er enig i at man ikke burde være hysterisk, men enkelte matvarer skal man som gravid holde seg unna. Og det er en grunn til at det, feks toksoplasmose, listeria osv. Det betyr ikke at alle som spiser feks speketmat får det, tvert imot. Men det er veldig kjedelig å ta risken og få et barn født med fosterskader pga matvarer myndighetene allerede har advart gravide mot å spise... -Og graviditeten fører til lavere immunforsvar, som gjør at man har større sjans en til vanlig for å bli utsatt for infeksjoner.

Meen, er helt enig i at det ikke bør bli noe hysteri. Og ingen grunn til å la være å spise alt som er trygt (som feks råe egg;-). Men man bør jo ta til seg enkelte råd.

Annonse

ah.. jeg spiste røkt svinekam for en uke siden som ikke var varmet. siden den skal være "kokt" trodde jeg det var trygt... men så hørte jeg at hamburgerrygg er fy for det kan være noe rått.

Farlig med svinekam tror dere? Jeg prøver å ikke bli hysterisk, men dette hadde gått meg hus forbi....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...