Gå til innhold

Måling av livmorhals??

litengutt+2_spirer i magen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hei!

jeg har toeggede tvillinger i magen, og på oppfølgingsplanen for toeggede er det måling av livmorhalsen i uke 24. Det ble gjort av lege på fødepoliklinikken. Det blir visst ikke gjort flere gangen hvis legen er fornøyd med målingen. (at livmorhalsen er lang og umoden).

Det ble gjort med innvendig UL.

På meg har de målt to ganger ekstra pga at jeg hadde mensmurringer i magen og ryggen rundt uke 20 og 26. Men det var visst bare falske rier:) Godt å bli passet litt ekstra på :)

Min har blitt målt en gang, i begynnelsen av januar. Var hos den legen kun en gang på sykehuset, og han jeg har hatt siden har aldri nevnt det. Da den ble målt gjorde legen det både med ul og med fingrene. Var ikke så innmari godt, så greit for meg at det ikke er gjort mer. Og nå er jeg 34+3 og det er ingen grunn til å måle

Hmm... jeg er i uke 29 med toeggede - har enda ikke målt livmorhalsen og skal ikke på sykehuset for kontroll før 11.04... Da er jeg vel i uke 32 og liten vits å måle...

Jaja - får håpe det går bra! Kan jo være likegreit kanskje... for som noen over her skriver kan måling irritere - og det er ikke så lett å måle den "riktig"

Da jeg var på ul i uke 19, spurte jeg om de kunne måle livmorhalsen fordi jeg hadde/har så vonde og harde kynnere (trodde aldri jeg skulle be om noe slikt!)

Da så ul-legen at det egentlig var alt for tidlig, men siden jeg hadde så mye kynnere kunne han gjøre det for å berolige meg. Han snakket om at det var vanlig fra ca 22 uker..

Annonse

Jeg spurte legen min nettopp om han kunne måle livmorhalsen min. Han svarte at den hadde han målt hver gang jeg hadde vært hos ham. Så "moden mamma" og "litengutt+2_spirer i magen", det kan være at legen deres har sett på det uten at dere vet det, og at det har vært fin - fint hos dere hele tiden:) (Jeg går forresten privat til en fødselslege fra Ahus)

Forrige gang han målte var den over 4 cm. Jeg har ennå ikke trengt å ta vaginal ultralyd for å undersøke dette som noen av dere andre har.

Klem

Hmm... det var litt av en oppklarende opplysning - jeg går nemlig også på Ahus!

Kanskje legen målte den sist? Har bare vært på en tvillingkontroll til nå - selv om jeg er i uke 29 - skal dit om 3 uker..

Trodde at livmorhals kun måltes ved vaginal ulyd... men man lærer så lenge man lever..

Så rart at det er så forskjellig praksis rundt omkring... Jeg går på kontroller på St. Olavs, og de har målt livmorhalsen min på hver kontroll (innvendig ul) fra uke 20 (tror jeg, om det ikke var 24) og fram til nå (uke 32) - sånn ca annenhver uka, altså. Nå skal de ikke måle mer, for om det åpner seg etter uke 34 og det blir fødsel, så gjør det ingenting. (Dvs, jeg er _ikke_ fødeklar, så sånn sett gjør det mye....:)

hei

jeg venter eneggede tvillinger og har målt livmorhalsen i uke 12 (alt var normalt) og i uke 23( da hadde jeg 8millimeter igjen og livmorhalsen var moden...) dette resulterte i at jeg ble innlagt og ligger fortsatt.... har fått strengt sengeleie og ble fraktet til rikhospitalet... jeg hadde ikke merket noe før denne kontrollen... ikke kynnere ikke rier ikke nedtrykksfølelse eller menssmerter.... så jeg vil anbefale alle som ikke har målt den til å spørre om å få den målt... fødselen kunne for min del vært i gang på et par dager hadde de ikke oppdaget dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...