Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan sitter dere i det med penger og utgifter og slikt når barnet er født?

Jeg bekymrer meg mye for min egen situasjon, og klarer ikke helt nyte graviditeten eller glede meg. Hadde vært fint å høre hvordan andre ligger an og hvordan dere tenker om det:)

Selv er jeg straks i uke 13, i fast jobb på kaffebar. Fast i den forstand at jeg er fast ansatt med kontrakt, men jeg har ikke fast lønn hver måned. Noen måneder får jeg 90 timer, andre 125. Timelønnen er 117, så det blir sjelden mer enn 9-10 000 utbetalt hver måned. Dermed litt vanskelig å skjønne hvor mye jeg vil få i permisjonstiden.

Sambo jobber 100% stilling i vikariat i kommunen frem til juli, med 12 000 i mnd. Etter det vet vi ikke hva som skjer, for han er innkalt til siviltjeneste fra mars. Kanskje får han forlenget vikariatet til da.

Termin er i begynnelsen av oktober. Noen som har noen tanker? Er 23 år og uten utdanning, vi har 6000 i husleie, i tillegg til strøm, telefon, månedskort osv osv.

Takknemlig for alle innspill, både om deres og min situasjon:)

Fortsetter under...

Et lite tips bare, søk kommunen om bostøtte. Dette gjorde vi når vi fikk førstemann, vi var begge studenter om sambo hadde deltidsjobb attåt.. fikk mellom 1500 og 2000 i mnd. Ordningen gjelder for eldre og småbarnsfamilier med lav inntekt.

ellles er det jo noen som melder seg opp til et studie for å få støtte fra lånekassen. Velg et studie, ta imot plass, søk om permisjon og få utbetalt fødselsstipend av lånekassen. når du er ferdig med permisjonen trenger du ikkje ta opp igjen studiet.. genialt:-)

I tillegg til det som er nevnt kan jo samboeren din søke om utsettelse av siviltjenesten for å få jobbet videre. Da min samboer ble innkalt til militæret sendte vi inn søknad om utsettelse pga. vår datter var nyfødt da. Begrunnet søknaden med at han ikke ville gå glipp av småbarnstida og han fikk utsettelse med en gang. Har ikke blitt innkalt siden og det er fire år siden.

Å søke opptak til utdanning kan også være lurt dersom du ikke har så mye i måneden. Du kan tjene litt i tillegg til stipend og lån. Mener søknadsfristen for de fleste studier er 15. april. Det finnes mange nettbaserte studier, dersom du virkelig vil prøve å bestå studiet. Du vil uansett få permisjon.

Jeg var i samme situasjon som deg da jeg fikk min første. Jeg løste det ved å ta ekstrajobber på kveldstid en periode for å få bedre beregningsgrunnlag. Men jeg var i god form hele svangerskapet og jobbet til permisjonen begynte. Det er ikke alle som har mulighet til det. Men det skal sies at da visste jeg ikke om muligheten for å søke meg inn på studie for å så ta pemrisjon med fødselsstipend.

Lykke til! Det er mange muligheter. Det er bare om å finne løsningen som passer dere best:0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...