Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer paa en ting.

Kan man faa vite hvem som har donert saed/ egg naar en har blitt voksen?

Jeg mener.. sett at et donorbarn moette et anent donorbarn og de ble forelsket i hverandre og ville lage nye barn,., sjansen er jo veldig liten for at de er halvsoesken, men bare tanken maa jo vaere veldig ekkel. Er det noen maate de kan sjekke det paa??

Jeg er helt for donering til alle (under 50), dette er et spoersmaal jeg har fordi jeg faktisk er nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved åpen donasjon får de vite hvem faren er. Det er åpen donasjon i Norge. Dette kom for noen år siden, og sedbanken merked en drastisk nedgang iantall donorer.

I Danmark som de fleste her bruker, er det både lukket -og åpen donor. Bruker man en åpendonor får man vite hvem som er faren, samt ett møte om ønskelig. Ved lukketdonor som er mest vanlig, får man ikke vite navn, man kan få vite, donor nr. Hva han har for utdannelse/yrke, høyde, vekt, hårfarge, øynefarge - samt at man vet at donor ikke har noen arvelige sykdommer. Det er kun 1 av 10 som ønsker å bli donor, som kommer gjennom nåløyet, det er strenge krav. Donor kan heler ikke ha et "spesielt" ansikt.

Så på spørsmålet ditt, hvis to donorbarn forelsker seg i hverandre, og begge er resultat av lukket donasjon, kan de se om de har samme donor nr. hvis de ikke har det er de ikke halvsøsken.

Skrevet

Hvis man får barn ved inseminasjon kan man velge klinikker i Danmark som tilbyr åpen donor, dvs ikke åpen for deg, men barnet kan ta kontakt etter fylte 18 år og har vel krav på 1 møte tror jeg. Får man barn ved IVF er det så vidt meg bekjent ikke mulig å få åpen donor i Danmark i alle fall, om man da ikke importerer egen sæd fra USA.

Som du selv sier er jo sjansene for at man treffer et halvsøsken veldig liten, det er tross alt ikke mange barna det er snakk om. Men sjansen er jo tilstede. Vi har ikke brukt åpen donor, men har et nummer som da er vår identifisering av donoren, skulle jenta vår treffe et annet donorbarn vil det derfor være mulig å sjekke ved sammenligning av dette nummeret. Den eneste faren jeg kan se er hvis hun skulle treffe en gutt med heterofile foreldre, som har fått barn ved hjelp av donor, men valgt å ikke si noe til noen om dette. Da vil det være svært vanskelig å oppklare... Men med tanke på at jeg selv også har halvsøsken vandrende rundt som jeg ikke kjenner, så virker ikke denne faren spesielt overhengende bare fordi hun er donorbarn.

Skrevet

takk for svar..

Det er sant at muligheten er bitteliten, med referansenummeret kan en sjekke det ogsaa, det er jo fint. Da slipper jo donorbarna aa vaere engstelige.

Og sjansen for at et donorbarn skulle bli sammen med donors egne barn er vel omtrent like stor som at jeg skulle faa barn med min egen ukjente halvbror. Skjer bare hos Sofokles.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...