Gå til innhold

Kan broren til Markus hete Johannes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og vi er ikke kristne altså...

Blir dette alt for bibelsk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg han kan. Johannes er et nydelig navn som står godt til Markus. Det er så vanlig med bibelske navn i dag at jeg ikke tror noen vil stusse på det- selv om dere ikke er kristne;-))

Skrevet

Vel, jeg synes det ble altfor bibelsk. Jeg forbinder de navnene veldig med Det gamle testamentet.

Skrevet

Det gamle testamentet?

Hva med evangeliene i Det nye testamentet?

Markus

Matteus

Lukas

Johannes

Skrevet

Synes det går helt fint jeg! Selv om to profeter tilfeldigvis het Markus og Johannes for over 2000 år siden, så betyr ikke det har de har enerett på navnene.... Hadde du derimot spurt om ungene kunne hete Jesus og Messias hadde jeg vært mer negativ...

Skrevet

Johannes er et nydelig navn, og kommer trolig til å kalle barnet det, dersom det er en gutt.

Dersom folk flest kjenner like lite til at det er to av de fire evangelistene i nye testamente, og ikke profeter i det gamle, blir det trolig ikke noe problem at de blir kobla til dette...

er selv kristen, så jeg synes bare det er hyggelig med bibelske navn.

ville kanskje ikke kalt tredjemann Lukas eller Matteus...

Skrevet

Anonym - Johannes Døperen regnes faktisk som en profet, sjekk http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9316907 Johannes Evangelisten er noe annet. Markus var evangelist, ikke profet - rett skal være rett. Uansett, man trenger ikke være kristen for å hete Johannes - folk har hatt navnet før både profeten og evangelisten...

Skrevet

Er dere ikke kristne og velger to så kristne navn? Helt feil spør du meg... Dette er helt vilt, dere kan ikke gjøre dette mot et lite uskyldig barn. DROPP JOHANNES!!!

Skrevet

har en markus, når vi "lufta" eventuelle brorenavn og oppga Lukas som ett alternativ, fikk vi kommentarene: "Ja, og når tredjemann kommer, hvilket bibelsk navn skal dere bruke da??"

markus er nydelig, johannes er flott! trur ikkje så mange egentlig tenker på at de er bibelske- bortsett fra noen ytterst få som har fritidsproblemer med å rakke ned på andre sine alternativ!

Lika dere Johannes, så gå for d! kristen eller ikkje kristen:-)

Lykke t!!

Skrevet

Helt greit, så lenge dere ikke får en Lukas og en Matteus også...

Synes kanskje det blir litt i det meste laget bibelsk, men.

Skrevet

Ja, det kan han absolutt. Trenger ikke være kristne selvom:-)

Skrevet

Javisst kan han hete Johannes!

Hvis man hele tiden skal tenke Bibelske navn, eventyrfigurer, sanger, nabolag osv. blir man jo helt tullerusk!

Nei gå for det navnet dere liker! :-)

Skrevet

Broren til Markus kan absolutt hete Johannes. To kjempe fine navn, så ikke tenk på at det blir for bibelsk. Det er kjempe mange fine navn fra bibelen som du kan bruke enten du er kristen eller ikke. Selv om personer fra bibelen har de navna betyr det ikke at vi ikke kan kalle barna våre det samme selv om vi ikke er kristne.

Skrevet

Ærlig talt da folk, hvis man hele tiden skal drive å forbinde navn med bibelen, eventyr, tegnefilmer, naboer, såpeopera osv osv osv, da kan man jo til slutt ikke kalle barna for noe som helst!! Da kan vi jo like så godt verden droppe å gi barna navn og heller kalle dem nr 1, nr 2, nr 3 osv! Herregud..

Markus og Johannes er kjempeflotte navn begge to! Hvis dere vil kalle gutten Johannes, så gjør det. Jeg har nok lest i både bibelen og Det nye testamentet opp gjennom mitt liv, men likevel tenker jeg ikke over om navn er bibelsk eller ikke. Folk henger seg opp i så mye rart, syns jeg. Markus og Johannes er nydelige navn til to brødre! :-)

Skrevet

Siden spørsmålet kom opp hos dere, sier svaret seg selv. Det finnes mange fine ikke-bibelske navn.

Hva med Ask eller Tore?

Skrevet

Navnene i seg selv er jo fine, så for så vidt gjør det ikke så mye å velge og bruke de sammen... men jeg kjenner et søskenpar som heter Lukas og Markus, og ja, det blir kommentert at begge navnene er hentet fra evangeliene i det nye testamentet...

Skrevet

Johannes er og eit gamalt namn i Norge. Så det er mange som heiter Johannes av den eldre garde og.... :)

Skrevet

Det Nye Testamentet kanskje... .

Skrevet

Profeter var de nå ikke men helt vanlige menn med litt uvanlige oppdrag

Skrevet

Jeg synes det er nydelige navn, og de passer perfekt sammen! Det kan nok hende at folk kommer til å tenke litt på evangelistene med en gang, men jeg syns ikke det spiller noen rolle, uansett om dere er kristne eller ei. Det er liksom bare huskereglen som er prentet inn i oss fra barnsben av; "Matteus, Markus, Lukas, Johannes". Det klinger godt, spør du meg! Dessuten er det, som ble nevnt tidligere i tråden, et navn med godt feste i norsk navnkultur. Navnene fungerer også godt på andre språk, f.eks. engelsk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...