Gå til innhold

Angående gradert uttak

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, nå begynner jeg å få oversikt her, men det er noe jeg må ha klart - en gang til. Litt usikker på om det har blitt nevnt før, men jeg spør igjen:

Om jeg tar permisjon fra studiene med støtte fra lånekassa, for så å være hjemme i noen måneder uten studier eller jobb, hvor jeg lever på mannens inntekter - også, når barnet er litt over ett år går pappan ut i "permisjon" i 29 uker - med gradert uttak.

Altså, de første 42 ukene: Mor hjemme med støtte fra lånekassa

De neste 10 ukene: Mor hjemme og lever på far

De neste 29 ukene: Far hjemme med gradert uttak

Kan dette gå?

Det høres liksom litt for godt ut til å være sant - har vi virkelig rett på så mange uker altså?

Er det noen bakdeler ved dette? Vanskelig og tungvint søkeprosess?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang mors 42 uker:

Jepp du får støtte fra lånekassen så lenge du har hatt rett på det siste 6mnd. Og i tillegg ta ut engangstønad.

Ang fars 29 uker:

"Du kan utsette perioden ved å arbeide i en 100 % stilling uten å motta foreldrepenger. Som hovedregel må arbeidsforholdet ha en varighet på minst 14 dager. I tillegg må stønadsperioden som hovedregel ha vært tatt sammenhengende i minst seks uker forut for arbeidsforholdet"

Dersom det bare er far som har rett, kan hele perioden på 29 uker (100 % dekningsgrad) eller 39 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes.

Fleksibelt uttak kan maksimalt løpe i tre år etter fødsel eller adopsjon.

ALTSÅ: Far kan ta de 29 ukene ett år etter fødselen hvis han vil det. Dere vil motta kontantstøtte på 3600kr (dersom ordningen fremdeles finnes da)

Er nok ingen bakdeler med det nei, Eneste er vel at dette er ikke noe NAV opplyser om. Hadde jeg visst det samme sist gang jeg fikk barn hadde jo vi gjort det sånn og!

Skrevet

Jeg er igjen helt enig med alt som sies.

Siden du på dette tidspunktet allerede har avviklet fødselsstipendet fra Lånekassen, er det ikke nødvendig at far tar ut gradert permisjon. Jeg mener han da kan ta den ut i full permisjon, om han skulle ønske dette.

Kravet om gradert permisjon, er kun der det skal avvikles samtidig.

Når dere lager regnestykkene, så husk på at det ikke utbetales foreldrepenger av inntekt over 6G. Det vil si at det han tjener over ca 400.000, blir kuttet ned til ca 400.000 pr år.

Så bra at du begynner å få oversikt over hvordan du skal gjøre det. Kjempekjekt synes jeg!

Skrevet

hehe, ja, jeg begynner å komme meg.

Men altså, jeg trodde det var sånn at om man først skal overskride disse 54 "standardukene", så måtte dette gjøres ved gradert uttak?!

Så altså, om jeg tar permisjon i 42 uker, fri et halvt år, også er det pappans tur til å ta perm. Hva har han da krav på? Det er fortsatt navn man snakker med da? Trodde liksom permen var oppbrukt om jeg allerede tok 42 uker - og at det da altså bare var 12 uker igjen til pappan?

Skrevet

tror nok ikke det går nei. du bruker opp hele permisjonsperioden selv ved å ta 42 uker. hvis far skal ta noen uker av permisjonen må han starte på sitt gradert uttak før 42. uke

Skrevet

Jeg mener dette er feil.

Lånekassen og NAV er to ulike systemer som begge gir rett til foreldrepenger.

Så lenge fristen for avviklingen av foreldrepengene hos NAV ikke er gått ut, og så lenge disse ikke avvikles samtidig (utenom ved gradert uttak der de kan avvikles samtidig) så kan en først ta foreldrepenger hos Lånekassen, og så hos NAV.

Skrevet

Når det gjelder avviklingen av foreldrepengene så sier Folketrygdlovens § 14 - 10 to ting som er relevante:

For det første så skal de avvikles før barnet er fylt 3 år.

For det andre så må foreldrepengene tas ut sammenhengende.

Engangsstønad er ikke foreldrepenger.

Dette betyr at så lenge en ikke begynner avviklingen på et tidspunkt for så å avbryte den, så kan en innen tre år etter at barnet er født ta ut foreldrepenger.

Dette betyr igjen at det ikke skal være noe problem å først avvikle permisjon hos Lånekassen, for så å gjøre det hos NAV.

Skrevet

Da går jeg ut i fra dette, også kontakter jeg nav når det nærmer seg :)

Takk for all hjelp!

Men et lite spørsmål; hvem har egentlig rett på foreldrepenger fra nav? Kan "alle" søke om det? I vårt tilfelle så har jo pappan er jobb når den tid kommer, men han kan likevel kontakte nav altså?

Skrevet

For å få foreldrepenger fra nav må en:

1. Ha omsorgen for barnet.

2. Ha opptjent rett til foreldrepenger. Dvs være yrkesaktiv, arbeidet 6 av de 10 siste månedene, og hatt en inntekt som på årsbasis blir en halv G dvs nesten 35.000.

3. For at far skal ha foreldrepenger må mor gå ut i arbeid og/eller studier i minst 75% stilling.

4. Mor får rett til foreldrepenger uavhengig av fars arbeid.

Foreldrepengene er et gitt antall uker (38 for studenter). 9 uker er forbeholdt mor. 29 uker kan foreldrene fritt dele mellom seg, når de andre vilkårene er oppfyllt.

Ukene kan forlenges ved uttak i 80%, og ved gradert uttak.

Alle kan kontakte NAV. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...