Gå til innhold

Roma, Venezia eller Firenze?

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo har tenkt å ta oss en tur sammen før babyen kommer, og har begge lyst til å dra til Italia. Spørsmålet er bare hvor i Italia, og valgene står mellom Roma, Venzia eller Firenze. Noen som har vært i en eller flere av byene og som kan anbefale noe?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137236451-roma-venezia-eller-firenze/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så heldig dere er som skal på tur. Når tenker dere å dra? Våren i italia er kjempevakker. Jeg har vært i alle byene. Har du ikke vært i italia før, er det kanskje Roma jeg vil anbefale, du vil helt sikkert tilbake til landet senere og da kan du reise for eksempel til Firenze. Men det kommer også ann på formen din, er du super form er Roma bra, er du lysten på mer ro og mindre trasking er kanske Firenze å foretrekke.

Roma er utrolig romantisk by, og en by jeg vil tro alle faller for. Byen har alle muligheter, mye spennende kultur og arkitektur, muligheter for shopping, gode kafeer og restauranter. Selv om byen er stor, er det forholdsvis lett å orientere seg å finne fram.

Firenze er fantastisk flott, mindre og med en mye roligere atmosfære enn Roma. Denne byen har også alt, godt med shoppingmuligheter og gode spisesteder, parker, museet (ufizzi bla). Har dere noen dager, kan dere bruke en dag eller to på utflukt for eksempel til Sienna eller San Gimignano (usikker på stavemåte her). Tror det er like dyrt å bo i Firenze som i Roma.

Venezia er også fantastisk flott, men jeg tror dette er den dyreste byen. En tur med gondol som mange mener er obligatorisk, er rådyrt.

Både Firenze og Venezia har veldig masse turister, særlig fra mai og utover. I Roma er det folksomt hele tiden, men man merker det ikke på samme måte siden det er større by.

min mann var i roma i januar forelska seg helt så han skal ta med meg dit.. har aldri vært noen av stedene, men det jeg har sett og hørt av det han opplevde der virker det som en veldig spennende og romantisk by.. Gleder meg til han skal ta meg med dit.

Jeg har ikke vært i Firenze (annet enn på togstasjonen, og den var i og for seg fin;), men jeg har vært i Roma og Venezia. Jeg foretrekker helt klart Roma av de to. Venezia er helt sykt dyrt, og dessuten lukter kanalene... Noe de aldri forteller deg i guidebøker. ;) Hovedproblemet jeg har med Venezia, er likevel at hele byen er så "kunstig", på en måte... De fleste innbyggerne bor slett ikke i den gamle byen som holder på å synke, der er det nemlig altfor dyrt og tungvindt å bo. Jeg synes det er litt skummelt med en by som er nesten uten barn, jeg. :S Venezia er vakker, ingen tvil, men for meg ble det litt for mye turist-ghetto, om du skjønner. Roma syder av liv, både turister og fastboende, og det er alltid noe (eller noen!) rart å se på.

Annonse

Jeg ble veldig skuffet over Venezia.. Det var kun Marusplassen pg rio Grande som var verdt å se.. Vi trasket litt rundt i byen, og ikke bare i hovedgatene der turistene er.. Det var helt falleferdig og lugubert. Det stinket kloakk og på restauranten vi var på var det en åpning i gulvet med en LAV skål over som toalett.. Ufyselig..

Skal man til Venezia er det kun hovedattraksjonene som er verdt å se, men til gjengjeld er de utroooooolig vakre..

Har kun vært i Roma av de tre byene, men jeg kan anbefale den på det varmeste!! Mer romantisk by skal du vel lete lenge etter... ikke rart Roma blir Amor baklengs:) Det historiske sentrum i roma er ganske komprimert så du får med deg tilnærmet alle severdigheter fra romertiden på en runde (en dag). Kan ellers dele opp severdighetene over flere dager selvsagt. Men da jeg, sambo og datteren vår bodde i Italia pleide vi å ta toget inn til Roma, så bussen opp til Vatikanet (Peterskirken og det sixtinske kapell), og gå derfra innom alle severdighetene på e runde vi la opp selv (Spansketrappen, Trevifontenen, Mausoleo de Augosto, Piazza Borghese (marked med salg av kunst/bøker), Pantheon (Romas eldste tempel), Forum Romanum, Piazza Navona og Campo dei Fiori (blomstertorget). Samt at vi var inom en hel drøss emd kirker og butikker på runden. Colosseum lå litt utenfor ruta så den besøkte vi for seg selv. Men tok denne runden mange ganger så vi ble godt kjent i områdene og div billige/dyre gater osv etter hvert. Bare spør om tips hvis du velger Roma og trenger råd til shopping el.l :) Misunner deg uansett Italiatur!!!!

ROMA!!!!

Har ikke vært de andre stedene du nevnte, men anbefaler Roma på det sterkeste. Det er en by jeg definitivt skal tilbake til! Jeg og sambo var der 1 uke i fjor sommer og det var helt herlig. Utrolig fin by med masse å se på. Heldig som skal ut å reise du! :)

Definitivt reis til Roma!! Jeg har ikke vært i Firenze, men har vært noen dager i Venezia, og når du har vært på Marcusplassen og gått/tatt ferge langs Rio Grande har du sett det som er verdt å se...og når man tusler rundt i byen har du "sett alt"....det er stort settt likedan rundt omkring i byen. Mens Roma derimot kan du bruke flere dager/ uker på å utforske og enda er du ikke ferdig.

Roma er en utrolig vakker by med masse koselig kafèer, severdigheter og atmosfære. Helt fantastisk!! Har vært der to ganger og vil absolutt tilbake.

Hei :)

Har vært i både Roma of Firenze, og begge er absolutt verdt et besøk!

De er jo veldig forskjellige, Roma har jo veldig mye serverdigheter, var der i mai ifjor (giftet oss på Capri), var da heldig at turistsesongen ikke var på det høyeste for det var absolutt nok folk i byen ;)

Firenze var litt mer rolig syns vi, litt mer "kunstnerby".

Vet ikke hvor mange dager dere hadde tenkt dere, vi var der i 14dager, hadde "base" i Roma og tok toget nedover til Napoli,Pompei og Capri.(var der i 6dager) Derfra tok vi toget til Firenze,Pisa(var der i 3dager) og tilbake til Roma igjen.

Var veldig greit å ta toget, (kupevogner) så enn fikk sove hvis det var behov for det. og billig :)

Men ta med ordbok;) greit å ha når enn skal bestille billetter, er ikke alle som er flinke i engelsk.

Hadde det ikke vært for at jeg har termin snart så hadde vi reist ned i år også, absolutt et nydelig land og et herlig folkeslag :)

Kos dere mye!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...