Gå til innhold

Inntekt med mye ekstra-arbeid. HJELP

Anbefalte innlegg

jeg er deltidsansatt men da skoledagene mine ofte er korte og ikke så mange dager så har jeg jobbet mye mer enn hva som står i kontrakten. jeg tenkte å fortsette med dette , å jobbe ekstra for å få mest mulig støtte men etter at eg har blitt gravid så har jeg slitet med så store plager at eg ikke så vitt har greidd mine egne vakter og ikke noe ekstra i det hele tatt. No er jeg sykemeldt så får bare betalt for mine faste vakter.

mine faste vakter skal gi meg 7500 brutto i måneden, men jeg har fra i før jeg blr gravid, et gjennomsnitt på 10-11 000,

så no som eg er sykemeldt får jeg bare for de 7500 ! men jeg mener nav damene jeg har snakket med før dette problemet er at man ikke skal tape inntekt, at grunntanken med utregningen på foreldrepengene var at man skulle ha like god råd som før.

Noe jeg ikke har no! Hadde eg ikke vert gravid hadde eg tjent mye mer ,så er vell de pengene eg egentlig har rett på??

noen som kan hjelpe? opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137236195-inntekt-med-mye-ekstra-arbeid-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er sykemeldt får du bare betalt for dine faste vakter ja. Det er jo den jobben du er sykemeldt fra. Det er det som er "faren" ved å ha redusert stilling/belage seg på ekstravakter.

Når det gjelder utregning av foreldrepengene så vil jeg tro at i ditt tilfelle så vil nav kunne ta en gjennomsnittsberegning av hva du har jobbet, i stedet for å se på din faste inntekt.

Jeg har hørt en gang at sykepenger regnes på ca samme måte som foreldrepenger. Da regnes jo all inntekt også ekstravakter med. Så da skulle du etter dette hatt mer sykepenger? Men dette er kanskje helt feil, noen som vet? Har du mao ikke rett på noenting om du ikke har fast jobb (vikariat)?

Sykepengene regnes fra de 4 ukene før du ble sykemeldt så om du i det tidsrommet kun klarte jobbe dine egne vakter er det det som ligger til grunn for utregningen av sykepengene. om du blir sykemeldt helt ut svangerskapet er det denne dagsatsen du får når du går ut i permisjon også.

uff.... blir så dumt dette her hvist jeg skal bli "straffet" med å få mindre penger bare fordi eg har ahtt en dr*tt svangerskap.. hadde jo store planer fra dag 1 når eg fant ut om spiren om å jobbe mest mulig pga pengene.. men neeeida:(

Annonse

• 3 uker senere...

jeg har vært i samme situasjon som deg i mange år, og du har krav på mer enn din faste lønn. Din faste lønn får du utbetalt av arbeidsgiver, dette blir refusert av NAV etter 16 dagers sykemelding. (Noen arb.giv. går direkte til NAV, men uansett din faste inntekt får du). SÅ skal du også ha det du taper på å ikke være i jobb, altså det du vanligvis hadde hatt i inntekt før du ble syk, du må selvsagt ha vært ansatt lenge nok til å ha krav på dette. Arbeidsgiver skal sende inn et grunnlag til NAV, som så utbetaler det resterende.

Du skal IKKE tape på å være sykemeldt inntil et år, så føler du at du ikke har fått rett grunnlag ta med deg lønnsslipper til NAV og få de til å se på det.

Det du får i sykepenger blir også brukt som grunnlag når NAV skal regne ut foreldrepenger. Synes du dette blir vanskelig hadde jeg bedt om et møte med NAV, men be om et møte med både den som har med sykepenger å gjøre hvis du blir lenge sykemeldt. Siden den som har med foreldrepenger ikke vet så mye om sykepenger, og lovverket rundt foreldre penger et SÅ mye lettere å forstå enn sykepenger regelverket! Lykke, lykke til!

De skal se på gjennomsnittslønna di for en viss periode når de beregner sykepenger. Det er mulig at du i arbeidsgiverperioden bare får for de faste vaktene dine, men når nav betaler sykepenger skal det beregnes av det du faktisk har tjent. Men sørg for at de holder arbeidsgiverperioden av sykemeldinga utenfor beregninga! Jeg har en sånn genial arbeidskontrakt (for arb.giver) at jeg ikke får sykepenger i arbeidsgiverperioden, men må vente på nav (jeg er støttekontakt, det defineres som oppdragstaker, ikke arbeidstaker). Sist jeg var sykemeldt klarte de å ta med arb.giverperioden i beregningsgrunnlaget for sykepengene mine, og siden jeg ikke hadde tjent noen penger i denne perioden mente de at jeg hadde tjent for lite til å få sykepenger i det hele tatt! De ga seg da jeg påpekte at de ikke kunne telle med denne perioden, så jeg fikk sykepenger likevel.

Jeg er helt enig med de siste innleggene som er kommet inn her.

Du må be NAV om å beregne sykepengene dine på nytt. De må ta hensyn til de ekstra vaktene du har jobbet.

Bestemmelsene som regulerer dette står i folketrygdloven 8-28 til 8-30. De er svært vanskelig å forstå.

Jeg ville derfor fulgt opp tipset fra en ovenfor, og tatt med lønnsslippene du har hatt.

Dersom du i en periode før du ble sykemeldt, var frisk nok til å klare de faste vaktene, men for syk til å klare det du tidligere har arbeidet ekstra, så tror jeg det kan være lurt å be om en legeerklæring på dette.

Du vil da kunne være feks 40% sykmeldt i en periode før du ble 100% sykemeldt. Da vil du slik jeg forstår det kunne ha krav på denne mellom utbetalingen fra 7500 til 10-11000 i denne perioden, og en full sykepengeutbetaling fra du ble helt sykemeldt.

Det var en sak om et lignende forhold i trygderetten. En mann hadde arbeidet i mer enn 100% stilling i mange år. Når han så begynte å bli syk, så lot han være å ta på seg det han hadde arbeidet ekstra i en periode før han ble helt sykemeldt. Spørsmålet var da hvilket sykepengegrunnlag han skulle ha.

Trygderetten gav mannen medhold, og han fikk sykepengene beregnet fra det han hadde tjent før han reduserte stillingen sin.

Så du har en god sak på dette. Spørsmålet er egentlig om du har overskudd til å kjempe det igjennom... For ditt vedkommende vil jo forskjellen utgjøre flere titusen i løpet av det neste året. Så jeg ville gitt det et seriøst forsøk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...