LilleMamsen Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Hva kan jeg gjøre for å unngå klumper i puppene? Blir helt deppa jeg. Har hatt brystbetennelse to ganger, og det var ikke godt. Oppdaget en stor kul i den ene puppen i går kveld, og etter mye amming på den og både dusj og varmt bad med massasje ble jeg kvitt den i morges ( Ble ikke så mye søvn i natt). Har ammet på denne puppen først i hele dag slik at jeg har vært sikker på at den har blitt ordentlig tømt. Men, nå oppdagen jeg en ny kul på et annet sted i den samme puppen!!! Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Bruker ullinnlegg og kler meg varmt. Begynner å bli sliten av stadig å drive "brannslukking" på kuler i puppene. Håper på gode råd.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Jeg har også vært mye plaget med det samme. For meg hjalp kosttilskuddet Lecitin. Du kan lese om det på www.ammehjelpen.no under tette melkeganger. Jeg oppdaget at jeg ofte hadde en hvit prikk på brystvorten. Det er tegn på at fettet i melka skiller seg inne i brystet og tetter melkegangene. Lecitin skal i teorien fungere som et bindemiddel for å hindre slik tilstopping.
Ung kvinne Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Høres ut som du gjør alt jeg ville rådet deg til. Ville tatt kontakt med ammehjelpen.no eller en jordmor... Har hatt litt klumper jeg også, men de forsvant når jeg fikk tømt puppen helt og masserte de mens babyen drakk:)
Sylteflesk Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Uff - det er kjedelig. Jeg hadde det sånn i de 14 månedene jeg ammet, stadig klumper og ømt ... Sov til og med med ullinnlegg og ulltrøye, kjente jeg det var klumper på gang brukte jeg også varmepute fra www.ammehjelpen.no. Brukte også Syntocinon nesespray når det var klumper, pumpet og ammet alt jeg kunne. Jeg syntes det var vanskelig å forebygge klumpene, annet enn å kle meg varmt og unngå melkespreng. Men nesesprayen Syntocinon hjalp altså på klumper, så hvis du ikke har prøvd den kan det være verdt et forsøk. Fås på resept. Den er egentlig for å hjelpe på utdrivningsrefleksen, men hjelper også på tømmingen av melkekjertlene. Synes også de små varmeputene fra Ammehjelpen var gode. Også hjalp det å pumpe seag tom synes jeg, hadde en veldig god elektrisk pumpe (Medela Swing). Lykke til!
Sylteflesk Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Ja, også Lecithin. Jeg gumlet Lecithin til den store gullmedalje :-) Det hjalp en del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå