Gå til innhold

Heter det HVIS eller VISS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener det heter HVIS, men det er så mange her som skriver VISS at jeg begynner å lure.

Fortsetter under...

Skrevet

Heter HVIS, men er blitt lov å skrive VISS....ikke i bøker, men er blitt klammeform i ordbøker

Skrevet

Det heter Hvis. :-) Jeg lurer seriøst hvor norskkunnskapene har blitt av! :-)

Skrevet

Hvis - og det får meg ikke til å lure, men snarere til å bli sjokkert over hvor dårlig det står til med skriveferdighetene her i landet.

Skrevet

Jeg lærte ikke norsk skriflig før jeg var 18 år nesten, og skriftspråket mitt blir virkelig verre av å henge på nett:) Har lyst å skrive nynorsk igrunnen. Kanskje jeg kan legge om, og heller få gramatikk hjelp av dere damer her inne?

Annonse

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

På bokmål kan du skrive hvis og viss, på nynorsk bare viss!:-)

Skrevet

Jeg syns iallefall det er helt ekstremt mye skrivefeil på folk inne på sidene her. Noen ganger skriver vi alle feil, men jeg syns det er mye rare feil her. Blir litt gal av sånne ting jeg da...

Skrevet

Er det virkelig lov, altså? Vel, irritere meg over det gjør jeg uansett. Kommer til å bli en av disse sure gamle kjerringene som maser om hvor mye bedre alt var før ;o)

Skrevet

Øh...dere som kun skriver hvis her, hva med å sjekke en ordbok først?

Skrevet

Hvis og viss er to forskjellige ord på bokmål. Hvis man skriver viss visse plasser gjør man det bare hvis man mener visse ting.

Fåkke mer moro enn man lager sjæl.

Skrevet

Ja, det er jo nettopp det at det er lov. Men nå er jo jeg norskstudent så jeg er nørdete nok til å vite sånt!:P

Annonse

Skrevet

Æsj. Jeg får gå tilbake til å irritere meg over "ord deling" istedet, da..

Skrevet

Og det er du helt viss på?:P

Skrevet

hvis eller viss?

Konjunksjonene hvis og viss kan nå brukes om hverandre (i betydningen «dersom»):

* Hvis/viss du er sulten, bør du spise.

* Hvis/viss du ikke spiser, dør du til slutt.

* Hvis/viss jeg må operere armen, kan jeg ikke spille håndball.

Det vil sannsynligvis ta litt tid før man venner seg til å se formen viss i denne sammenheng. Legg merke til bruken av komma (mer om kommaregler).

Merk at man bare kan bruke viss i betydningen «bestemt» (en viss mann) og «sikker» (den visse død).

Fra korrekturavdelingen.no

Skrevet

Ja, det finnes værre ting!

Skrevet

Ente helt. For det skjer stadig nye ting i språkrådets store virring.

En annen ting er at jeg synes at det er håpløst idiotisk å forandre rettskrivningsregler bare fordi folk ikke klarer å følge dem.

Skrevet

Der er jeg hjertens enig med deg! På den annen side, det språket vi har nå ville vel folk ha steilet over for bare hundre år siden, så det er jo en stadig utvikling.

Skrevet

Begge deler. Er to ulike ord med ulik betydning... Greit å vite hva man snakker om før man kommer med bombastiske svar?

Skrevet

Nei, det går visst an å skrive begge deler med samme betydning, så den slo vel litt tilbake på deg selv...?

Skrevet

Jo, men ordet "viss" brukes jo hovedsaklig som "En viss person".

Skrevet

Joa, men i ordboka står det faktisk at man kan bruke både hvis og viss med samme betydning. Trodde ikke det, men det står nå der svart på hvitt.

Skrevet

Det står ingenting i hovedinnlegget om hvilken sammenheng ordet brukes. Da blir det jo litt idiotisk å rope ut at det bare er mulig å bruke "Hvis".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...