Gå til innhold

Til dere med fødselangst:) + en liten historie om en min smertefrie fantastiske fødsel...:)

Anbefalte innlegg

Jeg hadde selv fødselsangst før jeg fødte min første jente, fortalte det aldri til jordmor for jeg var redd for å bli sett ned på osv. Har/hadde også angst for keisersnitt så det var ikke no alternativ det heller.

Noen av grunnene til at jeg var så redd var alle skrekkhistoriene jeg hørte, den ene verre enn den andre og husker med gru den ene fødselen som jeg ble fortalt.

Når jeg selv da kom til den dagen jeg skulle føde ventet jeg og ventet jeg på disse grusomme smertene alle fortalte om, men de kom aldri og jeg hadde besøk av venninner mens jeg fødte...jeg hadde igangsatt fødsel så trodde riene mine var bare kynnere for fikk beskjed om at jeg kunne få kynnere før de ekte riene satte igang.

Tilslutt måtte venninnen mine gå for jeg skulle bli sjekket om jeg hadde fått åpning, og jammen hadde "kynnerne" gitt meg 5 cm åpning og i neste øyeblikk var anesti inne for å sette epidural, den kjente jeg heller ingenting av, hadde gruet meg no sinnsykt til at den skulle bli satt også, og spurte om de skulle sette den snart...fikk da beskjed om at den var allerede satt....

Etter 15 min kjente jeg ikke riene lenger og jeg sovna, sov til de skulle sjekke meg neste gang og da hadde jeg 10 cm og sa jeg måtte våkne så jeg kunne presse ut ungen. Jordmor fortalte når jeg skulle presse for jeg kjente ikke pressriene heller jeg, og presset da for fullt hver gang.

Vi tullet og lo mens dette sto på og jeg kjente på hodet til babyen når det sto i åpningen...:) Det kjentes ut som jeg presset ut en stor bæsj bare, var ikke vondt i det hele tatt. babyen kom ut til slutt og jeg var fra meg av lykke.....

Jeg var helt sjokkert, jeg var så redd for å føde og så ble fødselen bare helt fantastisk....så dere lukk ørene for skrekkhistoriene!!!

Fortsetter under...

Oi.. så bra at noen opplever det på den måten også da.. hoff.. ble litt lettet nå når jeg leste din historie.. men må si jeg har en del angst enda.. men får håpe det blir bedre når tiden nærmer seg..:)

Så flott at du deler din positive erfaring:)Skulle fått hørt fra flere som har slike opplevelser. Dine ord bidrar til en motvekt, for alle di grusomme skrekkhistoriene man hører så mye om.

klem fra ei som venter sin første

Kan slenge meg på ditt innlegg jeg, sånn nesten hvertfall. Jeg hadde også fødselsangst forrige gang, men fortalte det bare til mannen min og for meg var heller ikke keisersnitt noe alternativ. Under hele fødselen fortrengte jeg hva som var i ferd med å skje, fordi jeg var så redd. Tenkte bare at jeg ville hjem og legge meg, og droppe hele greia.. Hos meg skjedde det ingenting veldig lenge, og det var nesten så vi måtte ut av fødestua igjen, men så fikk jeg et klyster og da skjedde alt på en gang. Jeg ville også ha epidural, men idet de skulle sette den hadde pressriene begynt. Til tross for at vesla satt fast og ble tatt med sugekopp og jeg "bare" fikk pudendalblokkade, sitter jeg bare igjen med en positiv fødselsopplevelse. Tror det skal mye til for å overgå fantasien om hvor fælt det kommer til å være!

Og så er det viktig å huske at det gjør faktisk ikke vondt hele tidet!! Ikke var det uoverkommelig vondt heller, og for meg var det en slags ut av kroppen opplevelse, der "urkreftene" arbeidet (høres skikkelig teit ut, men det føltes faktisk slik). Det første jeg sa da vesla var ute, var at dette kan jeg jo gjøre en gang til!

Nå er jeg i uke 32 og har ikke grudd meg et sekund. Merker at jeg begynner å bli litt spent, men mer i forhold til om det blir en veldig annerledes opplevelse denne gangen og ikke slik at jeg gruer meg.

Annonse

• 3 uker senere...

kor helig å høre sånn erfaringer ,har litt angst selv men det er mest pga jeg har termin da samboeren min er på jobb og for at jeg har ingen anelse hva som skjer under en fødsel og hva som er alternativer ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...