Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #1 Del Skrevet 25. mars 2008 Noen ganger så angrer jeg nesten litt på at vi ikke ventet med å bli gravide til jeg var ute i jobb. Misunner det å ha en fast arbeidsplass man tar permisjon fra, får penger fra, også kommer tilbake til. Men det får bli med neste barn Men altså, jeg har termin sent på året, så skal følge undervisningen så langt det lar seg gjøre. Jeg skal bare ta et halvt år (men melder meg opp til et helt, slik at jeg får støtte fra lånekassa), så eksamen jeg går glipp av ved juletider har jeg tenkt til å ta våren 09. Men så kommer det til dette med penger; Skal jeg søke etter vanlig lån og stipend nå til høsten, også søker jeg på nytt etter fødselsstipend etter jeg har tatt permisjon fra skolen? Jeg har tenkt til å gå hjemme i ett år, og får bare støtte fra lånekassa i 40(?) uker. Når ett år da er gått, skal jeg søke jobb. Hva skal jeg leve på det siste halve året (foruten mannen min) Får jeg barnebidrag? Bør jeg spare engangsstønaden og leve på den? Har lest en del på nav, og her inne på bim, og skjønt at dette med gradert uttak for mannen er noe som lønner seg. Mannen min derimot, synes det å gå hjemme så lenge som 29 uker kunne bli litt for ensformig (her kunne jeg blitt veldig sur, men skjønner han på en måte litt også. Hadde jeg skullet tilbake til studiene hadde dette vært en perfekt løsning, men det skal jeg altså ikke). Også har jeg lest at i og med at mor ikke har opparbeidet seg rett til fødseslpenger, så får ikke far fedrekvoten? Hva har mannen egentlig rett på? Har han noe å velge mellom? Og en siste ting - kontantstøtten - når får man den? Kunne dette vært en løsning for meg de siste månedene før jeg skal ut i jobb? Kontantstøtte + barnebidrag + rester av engangsstøanden + mannen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 25. mars 2008 #2 Del Skrevet 25. mars 2008 søk vanlig lån og stipend for høsthalvåret, og når babyen er kommet sender du inn søknad på fødselsstipend. du må nemlig ha dokumentasjon på fødselssdato i søknaden. dette får du i 42 uker og ligger på 8-9000 alt etter hva din kjære tjener. står greit forklart inne på www.lanekassen.no. du må ikke ta permisjon fra skolen for å motta fødselsstipend, men dersom du skal ta permisjon bør du søke skolen om det snarest mulig så du har det avklart. skjønte ikke helt dette med at du skal gå hjemme i et år å så søke jobb og hva du skal gjøre siste halve året.. for du mottar fødselsstipend i 42 uker etter fødselen, og det er da snakk om 10 uker ikke et halvt år du ikke får disse pengene. pirkepirke så er barnebidrag noe du får dersom du og far har delt omsorgsrett men skjønner hva du sikter til hihi. du får barnetrygd på 970 kr i mnd tror jeg den ligger på frem til barnet er 18 år. Kontantstøtten ligger vell på rundt 1000 den også og den kan du motta fra barnet er fylt 1 år dersom du ikke vil ha han/hun i barnehage. for hvis du ikke skal tilbake til studier etter å ha vært hjemme i et år, og kun skal motta engangsstønaden, kan du begynne å arbeide når du vil og så mye du vil etter de første 6 ukene etter fødsel. det spiller ingen rolle for fødselsstipendet du får fra lånekassen, kun dersom du mottar foreldrepenger. så da slipper du problemet med de 10 ukene uten inntekt, siden du faktisk kan starte å jobbe når du ønsker og kan. dersom du har jobbet deltid ved siden av studiene kan du ha rett på foreldrepenger (dvs at du har tjent over 33 000 og har arbeidet i minst 6 av de siste 10 mnd før fødselen tror jeg.. ) dette kan du jo sjekke med nav dersom du er usikker. eneste måten far kan ta ut foreldrepenger når du mottar fødselsstipend fra lånekassen, er at han tar ut graderte foreldrepenger. de kan graderes slik at han feks arbeider 4 dager og har fri en dag med foreldrepenger, så han trenger ikke gå hjemme i lange perioder om gangen. for at far skal ha rett til fedrekvoten må mor ha arbeidet minst 50 % stilling, så dersom du ikke har gjort det faller disse ukene bort. mitt råd slik jeg forstår situasjonen din er å søke fødselsstipend fra lånekassen. så kan mannen din ta ut graderte foreldrepenger på den måten han vil. det ligger et eget skjema inne på nav sine sider som han må fylle ut sammen med arbeidsgiver der det også står "forslag" til hvordan man graderer. feks arbeider 70 % og mottar foreldrepenger 30%. er faktisk litt usikker på om du kan motta engangsstønad og han ta ut graderte foreldrepenger. tror nok du da må arbeide minst 75 prosent stilling eller gå tilbake til studiene ellers blir foreldrepengene hans tilsvarerende redusert i forhold til hvor lite du arbeider. så det må du nesten høre med nav om. i såtilfelle må dere velge en av løsningene, men sannsynligvis vil det da lønne seg å søke engangsstønad og fødselsstipend og at han arbeider fullt. håper du ble noe klokere. vet hvordan det er å prøve å få noe fornuftig hjelp utav nav, så vil råde deg til å begynne å mase på de tidligst mulig for å få hjelp slik at det ordner seg tilslutt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137237280
Tromsøstudent Skrevet 25. mars 2008 #3 Del Skrevet 25. mars 2008 Hei Synes Linda skrev et bra svar! Vil bare fylle ut noen ting. Selv om mannen din ikke kan tenke seg å ta ut de fulle 29 ukene, så kan han fint ta ut noen av dem når du begynner i jobb. I deres tilfelle så står ukene ubenyttet, og kan fint tas ut før barnet fyller 2 år. Vilkåret er at du må begynne i jobb og/eller studier i minst 75%. Det er ikke noe problem å at mor tar ut engangsstønad og far tar ut foreldrepenger, enten gradert eller fullt. Vi har gjort det to ganger. Mor fikk engangsstønad, og jeg tok fødselspermisjon. Den ene gangen gradert, jobbet i 50% stilling i nesten ett og et halvt år, den andre gangen tok jeg ut fulle fødselspenger i 29 (35) uker. Noe annet dere bør tenke på er at barnehageåret går fra sommer til sommer. Når det gjelder kontantstøtten, så tror jeg den er på hele 3600,-. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137239346
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 25. mars 2008 #4 Del Skrevet 25. mars 2008 oi ja det var litt forskjell fra mine antagelser om en tusenlapp på kontantstøtten hehe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137239836
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #5 Del Skrevet 25. mars 2008 Takk for flotte svar! Ja, jeg tror mannen må ta disse ukene for at vi skal få det til å gå rundt. Tenkte at jeg kunne være hjemme til nyttår, og siden barnet da ikke kan begynne i barnehage (noe jeg ikke visste, så ble brått enda mer å tenke på), så kan jo mannen min gå hjemme frem til sommeren - og da bruke de 29 ukene sine... Håper det går, og at det ikke er noe jeg overser! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137240739
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #6 Del Skrevet 25. mars 2008 Men en ting; Kan mannen min benytte seg av de 29 ukene med gradert uttak selv om jeg allerede har tatt 42 uker permisjon med støtte fra lånekassa? Så lenge jeg er i jobb når han gjør det? Mulig dere har svart på dette før, men må bare dobbeltsjekke Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137241368
tiger82 Skrevet 25. mars 2008 #7 Del Skrevet 25. mars 2008 Dere får det sikkert ikke til å gå bedre rundt ved at din mann tar disse ukene. Han vil jo få like mye utbetalt om han er i jobb eller om han er hjemme i permisjon. Noen ganger kan man være heldig å få plass i barnehage midt i et barnehageår. (send inn søknad til barnehager med en gang du har barnets personnummer i hendene!!!) En annen ting er jo at har far mulighet til å være hjemme et halvt år med barnet så er det jo ingenting som er bedre for barnet enn det Men det forutsetter jo da at du går ut i mist 75% jobb da, eller produserer studiepoeng. Og jeg tror det at hvis du maser litt på den vordende far om hvordan du tror det blir for han å være hjemme i pappapermisjon over lengre tid så ombestemmer han seg nok med det. Og jeg tror at han etter et halvt år hjemme verken syns det har vært ensformig eller kjedelig. Jeg brukte noe tid på å inspirere min samboer til å skulle være hjemme mer enn det som er vanlig blant menn. Nå gleder han seg utrolig mye til å skulle være hjemme i 20 uker med pappaperm Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137241435
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #8 Del Skrevet 25. mars 2008 Går nok litt mer rundt, for om han tar disse ukene med full lønn + at jeg går ut i arbeid, så sitter vi jo med litt mer enn kun en inntekt... Og han begynner allerede å bli klar for å gå hjemme - tok ikke så lang tid å overtale han Men er som nevnt ovenfor litt usikker på om sambo kan ta de 29 ukene med full lønn i tillegg til at jeg har tatt 42 uker med støtte. Tipper tromsøstudent har litt peiling på det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137241536
tiger82 Skrevet 25. mars 2008 #9 Del Skrevet 25. mars 2008 Pluss at dere sparer et halvt år med barnehage betaling (og det utgjør jo ca 13 - 14 tusen) De er som regel ikke så vanskelig å overtale de mennene Tror de bare får litt sånn "sjokk" i begynnelsen av at de skal være hjemme med barn, og at det ikke passer inn i stereotypen av en mann Men av de pappaene jeg kjenne som har vært hjemme lenger enn 6 uker (det er ikke mange) så er det iallefall ingen som angrer! (er jo bare å lokke med det supre forholde de kommer til å få til barnet, da er de solgt ) Tror at hvis du snakke med NAV og informerer om at far skal ta ut permisjon fra barnet er 1år så lar det seg fint gjøre. men snakk med Nav først og få alt bekreftet. Vet at vanligvis med utsettelse av permisjon må en ha hatt permisjon i minst 6 uker først. Men vet ikke om de 6ukene til mor etter fødselen blir godkjent som det. Støtten fra lånekassen får du så lenge far ikke mottar foreldre penger fra NAV samtidig i disse 42 ukene. Så derfor må far venter til disse 42 ukene er over før han kan gå ut i permisjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137241713
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #10 Del Skrevet 25. mars 2008 Ja, det hadde vært supert om det gikk altså Måtte skrive et nytt innlegg nå, bare for å oppsummere meg selv litt. Er liksom litt for godt til å være sant om vi kan gjøre det på denne måten Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137241859
Tromsøstudent Skrevet 26. mars 2008 #11 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg er helt enig med det Tiger82 skriver om at foreldrepengene kan tas ut etter at fødselsstipendet fra lånekassen er "avviklet". Jeg er imidlertid ikke helt sikker på om Lånekassen er enig i den tolkningen, så jeg ville ringt til Lånekassen og spurt, for å være sikker. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137233864-penger/#findComment-137250701
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå