Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et skjærereir utenfor soveromsvinduet til eldstejenta. Når de hekker er det en skikkelig spetakkel så klart, rett utenfor vinduet hennes.

En sa vi kunne rive hele, så ville de finne seg ny boplass, men at vi måtte gjøre det nå før de starter med egg og styr ;o)

Men jeg får litt dårlig samvittinghet (tenk om noen hadde revet huset mitt når jeg planla barn ;o)

Noen som har prøvd å gjøre dette? Halve reiret blåste ned i fjor vinter, Voila tenkte jeg, nå gidder dem ikke bo der.. Men de bygget bare opp igjen, og nå med veranda (det ser i alle fall slik ut)

Noen som vet? Rekker de å bygge nytt om vi fjerner alt nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjærereir er noe herk for de bygger det opp igjen uansett hvor mye du river det ned. Hva med å sage ned hele treet??

Skrevet

Oi, nei det kan jeg ikke gjøre. Vi eier ikke selv. Men vedkommende sa at om vi rev HELE (måtte ikke være en kvist igjen) ville de finne en annen buske å bygge i, så vi håpet bare de ville flytte litt på seg..... ;o)

Skrevet

Det synes jeg er skikkelig hjerterått, hva med å forklare jenta di at fuglene skal få barn og bygger hus etc., unger pleier jo å elske slike historier..

Synes å rive fuglereir minner om hærverk normalt sett utført av guttunger i 10-årsalder....

Skrevet

Jenta er 18 år og veldig lei av å bli vekket 05.30 om sommeren. Ja, jeg synes det var hjerterått jeg også, var derfor jeg lurte på om det er særlig pent å gjøre.

Hun flytter ut til høsten, og da skal lillebror på 8 år overta rommet, men det blir jo ikke bedre for han, og minstemann får da rom på samme siden han også, og jeg klarer ikke å forklare en 2-åring at joda, det må de få lov, og du kan bare sove du lille venn..

Sola kommer tidlig hit, og de skvattrer og bråker.

Det hjelper liksom ikke å si at nå må dere være stille til kl 07 ;o)

Skrevet

He-he, skjønne kanskje at jenta di på 18 ikke helt ser sjarmen, men nå er det jo sånn her på kloden at både skjærer og folk må få bo her;-)

Lykke til, til både dere óg skjærefamilien.

Skrevet

Hjerterått?

Skjæra er et skadedyr i mine øyne, riv ned herket og håp at de aldri kommer tilbake. Jeg hadde aldri funnet meg i det bråket bare for å ta hensyn til en skjærefamilie, altså!

Skrevet

"De som sier andre er skadedyr...."osv

Skrevet

Vi (eller mannen min, he, he...), reiv et skjærereir, som var veldig dumt plassert, siste vår. Vi gjorde det seint på vinteren/tidlig på våren, før det var noen egg på gang, (da ville vi selvfølgelig ikke revet det). De bygde nytt, og vi måtte rive 4 ganger før de "ga opp". Man setter jo ut musefeller, griller pølser o.s.v., så hvorfor det er så hjerterått å rive et skjærereir, er jeg ikke helt med på. Hvis det satt en mus og tittet på meg, med sine nydelige, små svarte knappenålsøyne, ville jeg såklart ikke drept den, men jeg gråter meg ikke i søvn, hvis jeg hører om noen, som er veldig plaget med mus, har satt ut musefeller. Kall det gjerne dobbeltmoral, men jeg hadde tatt ned det skjærereiret, uten å blunke.

Skrevet

Enig med tosøtesmå - riv det ned!

Skrevet

Right back at you?

Skjærer er ganske enkelt ikke ålreite dyr.

Skrevet

Hvorfor er skjærer skadedyr egentlig?? Tror dere forveksler skjærer og rotter...

Skrevet

Kloden er fortsatt stor nok til både skjærer og mennesker. Skjærene finner et nytt sted å lage reir, ikke noe problem. Bare gjør det nå snart, hvis du skal gjøre det, så rekker de fint å etablere seg et annet sted.

Skrevet

Kan du forklare meg sammenhengen mellom musefeller og pølsegrilling? :) Ikke for å være kranglete faktiks, bare fikk mange rare tanker om levende pølser her :)

Gjest irismor
Skrevet

Skal dere bli kvitt reiret og være garantert at de ikke bygger det opp igjen. Ja da må det rives når eggene er lagt. Alt må da fjernes kvister, egg og hele sulamitten. Da kommer de ikke tilbake.

Skrevet

He, he, rotter kan også være helt ålreite. Men det er vel ikke helt urimelig å sammenligne skjære med rotter? En slags "rotter" med vinger?

Skrevet

Du har et poeng. Vi har katt for å holde mus vekk fra gården, og jeg kan skrive under på at hun ber dem ikke pent om å flytte, så da kan jeg vel egentlig sende mannen opp i buska for å rive reiret :o)?

Og vi dreper de jo ikke, bare sier strengt at nå for dere flytte.

Dessuten er plassen 5 m fra verandaen vår også...

Ja, det er noe herk, pga bråket, og finner de noe dritt de kan dra utover gjør de gjerne det. Ta med seg søppel fra en container like ved osv...

Hmm... Lurer på hvor lang den stingen er jeg gitt.. :o)

Nei, jenta på 18 er for gamel til å falle for en "liten sjarmerende historie", og gutten på 8 og gutten på 2 gjør det garantert ikke.

Skrevet

Usj, nei.. Det får bli nå før de legger egg. Og ta fra de egg og bolig har jeg ikke hjerte til. Der er jeg muligens teit, men da får jeg heller være teit. Vi var inne på tanken å rive i fjor også, men da var det allerede egg der så da fikk de bli.

Ja, ok da, så her jeg teit da.... ;o) Men heller det en "eggetyvdrepeskjæreunger" person ;o)

Skrevet

Så lenge en gjør det før reiret er blitt stort og de har lagt egg så kan jeg gå med på at det er humant;-)!

Hilsen Skjæreforkjemper og

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

det er da virkelig menneskene som er det verste skadedyret på jorda, så litt skjærer får man tåle. Mennesker dominerer nok av planeten fra før av om vi ikke skal begynne å bryte enda mer inn på dyrs territorie. Dagens moralpreken.

Skrevet

Når ble verandaen til Nita dyrs territorium?

Ved å rive reiret, sender hun skjæra tilbake til dyrets eget territorium...

Skrevet

Riv reiret, sag gjerne ned hele greina det er festa i og heng opp et fuglestremsel ( lag av noen filler og diverse, med en stygg maske)..så tenker jeg dere får fred ;-)

Skrevet

Redd de lager det på nytt i samme buska. Fikk en liten stygg tanke da jeg leste innlegget ditt Ugla ;-)...

Funderte på dette fugleskremselet vet du... Men nei, jeg fant ut at mannen må jo på jobb, så jeg kan ikke forlange at han sitter i buska hele dagen.... *he he* (Ja, det var en dårlig spøk, og det var ironisk ment for de som tror jeg gjerne skulle satt mannen min i ei buske)

Det er skog rundt hele her, så jeg håper jo de flytter ned i skogen, ut av hagen. Der kan de bråke å legge egg så masse de vil.

Det er jo masse snø her enda, så det er jo alt for tidlig for egg her enda. Så vi må nok få tatt det nå, og da vil vi jo se om de prøver å bygge det opp igjen også.

Har slik sperretape som politiet bruker, kanskje vi kan henge opp det der? Den flagrer jo, og synes godt. Da slipper mannen min å sitte der hele dagen (nok en gang ironisk ment) Og nei, han tar seg ikke nær av det for de som måtte lure :o) Han skjønner en spøk!

Skrevet

hahaha...ser for meg mannen din i buska jeg nå....

Sperretape kan kansje fungere ja....værdt å prøve :-)

Vet hvor irriterende det er med skjærereir rett utafor soveroms vinduet, det var det utefor rommet mitt et år, men vi var så blauthjerta at vi ikke hadde hjerte til å rive reiret siden det allerede var unger der... Pappa tok hele det treet når de hadde flytta ut av redet.

Skrevet

Synes jeg ser han i buska selv jeg nå :o) Viftende med ei fille hver gang de nærmer seg ;o)

Pus var oppe der i fjor, da hadde de unger. Men hun kom veldig fort ned igjen for maken til trafikk og leven det ble! Godt hun ikke ble skadd for de var ikke langt fra henne og ville hakke litt på inntrengeren....

Vi får teste riving og sperretape. Politisperring skal man jo overholde ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...