Libido- Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Hei! Vi skal gå til innkjøp av skiutstyr men er jo helt grønne på bortover ski =) Vi skal ikke ha noe fancy utstyr, bare noe som er helt greit. Vi skal bruke det til vanlig tur bruk. (og litt på fjellet) Hvordan er de skiene som kalles for fjellski? Jeg synes de ser mer solide og stødige ut enn de tynne langrennskiene. De er kanskje best å holde balansen på i nedoverbakker også? Hvordan var det man regnet ut lengden man trengte? Og måååå man ha de så lange? hehe. Jeg brukte alltid å kjøpe litt kortere da jeg var lita, hatet lange ski. Regner med det går greit? Håper noen gidder å forklare meg litt =) Og en ting til.. Når kan guttungen begynne å prøve seg? Han blir 2 i sommer.
happybirthday Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Hvis dere ikke er noen utpregede turmennesker som liker å gå utenfor allfarvei på viddene uten oppkjørte løyper, ville jeg ha valgt helt vanlige langrennsski. Sånne skipakker som støtt og stadig er på tilbud. Fjellski vil jeg si egner seg for utpregede aktive skimennesker som liker å gå overalt, da fjellski gjerne er for brede til at det blir behagelig å gå i oppkjørte løyper med.... Og ja, det er som med langrennsski som med slalåmski - lettere å bruke hvis de ikke er for lange (men langrennsskia skal jo selvsagt være litt lengre enn slalåmski, da). Toåringen din kan utmerket godt prøve seg på ski, men forvent ikke at han skal gå "lange" turer. Noen få meter på ski i hagen deres er gjerne nok. Eller ha med ski til i pulken, og så la han få prøve seg på skiene når dere har rastepause et sted.
;o). Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Mannen min har et par fjellski, som går fint i oppkjørte løyper. Han har satt to "klosser" under bindingene, så skiene ikke subber borti kantene på løypene. Jeg selv kommer til å bytte ut mine syltynne langrennski med et par fjellski. Lillegutt på snart tre, fikk ski til jul. Kjempefint! Hvis dere skal ut på tur, ville jeg satt jr. i en pulk, med skistøvler på beina og tatt med skiene i pulken. Så kan h*n gå litt, når lysten er der, og ellers sitte i pulken. God tur!
Libido- Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2008 Tusen takk for svar! Da blir det langrennski! =) Ja var det jeg hadde sett for meg med mini, at han fikk ha med seg ski i pulken. Slik at han får prøve seg hvertfall. Han liker alt som har med fart og kjøreinnrettninger å gjøre, så det blir nok bare artig =)
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Du får god veiledning i butikken når du skal handle, til 2 - åringen kan du godt kjøpe ski som han kan bruke neste vinter også. Det er ofte lettere for barn å lære å gå på ski uten staver først, da er det ikke så mye å holde styr på. Gi de stavene når de har lært å mestre skiene litt. Fjellski er for tungt for barna, og har stålkanter på ytterski som er skarpe, beregnet for kjøring utenfor løype. Ville kjøpt vanlig langrennsski om jeg var deg, men ikke smørefrie. Det høres enkelt ut med smørefri, men de blir fort forferdelig bakgkatte, noe som er særdeles demotiverende, for å si det mildt, særlig for ungene. Det er ikke vanskelig med enkel smøring, spør i butikken, så får du det du trenger til det også:-)
Libido- Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2008 Tusen takk for tips =) Hva med slike barneski som man bruker vanlige sko i? Blir de for ustødige eller er det greit som første ski? Får man i heletatt kjøpt "ordentlige" ski til så små?
Libido- Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2008 Så de hadde skikkelige ski til så små på gsport.no. Det er bra =)
happybirthday Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Hmmm. Vi har hatt smørefrie ski til alle 3 ungene og har det selv også. Aldri opplevd at de har vært bakglatte. Valgte jo smørefrie nettopp for at det skulle være enkelt, og enkelt er det. Er ikke noe flink til å smøre, og ikke har jeg tålmodighet heller til å sette meg inn i "smørehemmelighetene". Ei heller ønsker jeg å bruke tid på "vedlikeholdet" det blir med å ta av klister og alskens smørning etter bruk eller etter sesongen.... Derimot er jeg veldig glad i å komme meg ut, og synes det er artig å få kommet seg ut på ski. Men det må være kjapt og lettvint og greit med utstyret. Tar jo lang nok tid å pakke ned og få med seg pølser, sitteunderlag, ekstra niste (til å ha før man kommer så langt som til hovedrasteplass der vi har pølser), kalde og varme drikker, votteskift osv.....om ikke vi skulle ha tenkt på hvordan vi skulle smøre skiene, bare for å oppdage at vi har smurt feil likevel.... MEN klart det - smørefrie har jo en ulempe: det glir ikke like raskt i nedoverbakke som vanlige smøreski. Hvis det er våt sugende snø, kan man risikere å måtte stake seg fremover i nedoverbakker....Men stort sett går det greit, og for mitt vedkommende synes jeg farten blir passende, jeg. Heller for sakte enn for fort (Ooops - begynner å bli gammel jeg - litt fartsredd, tror jeg) Og en ting til: IKKE kjøp langrennsski 2-åringen skal vokse i. Med barn er det enda viktigere at skiene er korte. Om de er såkalt "for korte" i noen år før dere kjøper nye, så er det mye bedre for gutten deres. For lange ski vil kunne ødelegge skigleden, fordi det jo lengre ski, jo vanskeligere blir koordinasjonen for ungen. Og helst styr unna slike ski hvor du ikke trenger egne skisko. Dette er ski egnet til å ødelegge enhver skiglede hos barn, da de er fryktelig vonde å gå med..Og som en annen sa. La han gå uten staver. Også her gjelder det samme som ved alpint. Lærer best teknikken ved å prøve seg uten staver.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Spørs hvor du skal gå på ski egentlig. Jeg er ingen racer på ski og går veldig lite i oppkjørte løyper. Blir nok mer av det når lillemor kan begynne å gå. Jeg har Fisher smørefrie fjellski med rottefella tå-binding. Den skubber ikke borti kanten på oppkjørte løyper så det er ikke noe problem. De er veldig stabile og har stålkant så det er lett å stoppe. Hvis du ikke er super på ski så vil jeg absolutt anbefale fjellski og smørefrie. De sitter som klistret oppover og så bremser de litt nedover. Det passer hvertfall perfekt for meg. Til og med gubben som er ihuga skifantast har smørefrie ski. Jeg er 173 cm høy og skiene er 190. Men alt sånt får du hjelp til i butikken. Og så er det viktig å bruke litt penger på skisko. Jeg hater å fryse på beina så jeg har ordentlige sko som er varme.
vuosttas Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Jeg anbefaler vanlige langrennsski, mye artigere og gå på lette ski. Fjellski er jo for det meste for dem som vil gå på ski utenom løypene. Er bedre på snø. Og angående ski til barna, ikke kjøp for stort nei. Det kan ødelegge skigleden. Og lengden er ikke den eneste man må tenke på dagens ski, vekta har fått mye større betydning. Men alt det får du nok hjelp i butikken.
virra Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Hei. Jeg er vokst opp med hytte på fjellet. Lærte å gå på ski så snart jeg hadde lært å gå. Har alltid hatt smørefrie langrennski. Fjellski er mykere enn vanlige langrennski, i tillegg til å være bredere og ha stålkanter. Det er ikke noe problem å gå i løyper med dem, men holder du deg i løypa er det ikke behov for det... Lykke til med skiturene :-)
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Jeg har noe som heter tur/fjellski. Disse er litt smalere enn vanlige fjellski, så de passer ypperlig i oppkjørte løyper. I tillegg er det stålkanter på dem så jeg kan bremse når jeg går ved siden av guttongen på 5. Han går i løypa og jeg går i "skøytesporet" hvor det gjerne er steinhardt... Til et barn på 2 fraråder jeg på det sterkeste å kjøpe ski som man kan bruke vanlige sko i. De lærreimene strekker seg med en gang de blir litt våte og dermed faller skiene av. Drittski!!! Ble lurt trill rundt av en god selger på OBS og kjøpte sånne ski til guttongen da han var 2. ALDRI mer. De har havna på bålet for lengst! Var jo treski.. Om dere går på en god sportsbutikk børe dere få skikkelig veiledning der. Ski med ordentlig tupp på kan vær en fordel. Enkelte merkar har veldig flate ski nesten uten tupp, disse er vonde å gå med i snø!
auro Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Ski med stålkant er MYE tyngre enn vanlig ski. Kjøp smørefri til barna, men ikke til deg. Åsnes har gode barneski, men vi har ikke funnet skisko som er mindre enn str 26. Så våre har begynnt rett etter at de var to med Åsnes ski som en kan bruke vanlig sko i. Det er jo ikke så veldig mange meter de går til å begynne med, og de er veldig grei å ta a og på (borrelås). Disse skiene kjøpes i sett med staver, og i år var de designet med Barnas superjul. Etterhvert har de gått over til Åsnes Snømann med vanlig skisko. Vi har hatt ei super påske med masse ski. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå