Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Sluttet med en gang jeg ble gravid.Men egentlig kan man ikke stoppe brått med dem.Skal trappe ned.Greit virkninga går ut etter noen timer,men det sitter i kroppen lenge likevel.Derfor man får den fulle virkningen om 2-3 mnd.Andre som har blitt gravid mens man gikk på medisinene??Har tenkt meg en unge til snart,men har tenkt og slutte med ritalinen.Er ikke bare bare det.Var ikke godt uten,med den første babyen.Men må jo.Kan ikke gå med ritalin da.prooooblem
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Du kan jo tenke på Strattera:) Hør med legen din:)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Hvordan er det med fedre som går på medisiner? Må de slutte noen mnd. før babyen skal lages? Er Stratterra bedre?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Problemet med Ritalin er jo at det er sentralstimulerende, vil jeg tro. Og da er det vel bare problem om mor bruker det:) Der sto ingenting i felleskatalogen om menn, bare gravide og ammende ang dette. Strattera er en såkalt "lykkepille", egentlig, og der sto det at om virkningen og behovet til mor er bedre enn uten medisin, så kan den brukes i svangerskapet. Der er ikke dokumentert tilfeller av skade på foster ved bruk, slik jeg forsto. Strattera: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ukjent. Dyrestudier indikerer ingen skadelige effekter mht. graviditet, embryonal/føtal utvikling, fødsel eller postnatal utvikling. Skal ikke brukes under graviditet dersom ikke fordelen for moren oppveier en mulig risiko for fosteret. Overgang i morsmelk: Ukjent. Bør ikke brukes under amming." Ritalin: "Kontraindikasjoner: Angst- og spenningstilstander, tics hos pasient eller søsken, agitasjon, Gilles de la Tourettes syndrom hos pasienten eller i familien, glaukom, hypertyreose, hjertearytmier, alvorlig angina pectoris, kjent overfølsomhet for metylfenidat eller noen av hjelpestoffene i preparatet. Graviditet og amming." Dette er hvor Ritalin IKKE skal brukes. Dette fant jeg i felleskatalogen.no Det blir vel som med alkohol og narkotika; fars bruk påvirker ikke, men mors bruk under og etter graviditet kan påvirke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå