Gå til innhold

førstegangsgrubling ...

Lotta med novembergutt

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg ta det store steget å bestille kontroll hos legen. Er da 8+2, om jeg ikke tar feil, så er vel på tide.

Men nå har jeg da altså skjønt at jordmor er noe man må ordne selv. Så når skal jeg ringe? Bør jeg ringe nå kanskje, og høre når hun mener jeg skal komme? Og hva sier man? "Hei, jeg er gravid - hva gjør jeg nå"?

Jeg er helt blank på dette området, og for å være ærlig skulle jeg ønske det var noen som stod og pushet meg i baken og fortalte hva jeg skulle gjøre gjennom hele svangerskapet.

Fortsetter under...

He he... Jeg var vel lettere panisk når jeg ringte.

Fikk vel egentlig bare stotret fram at jeg var gravid og hva nå......?

Helsekortet fikk jeg hos legen når svangerskapet ble bekreftet, og da trenger du ikke noen ny kontroll før i uke 12 og den kan du ta hos JM. så ring henne etter første legetime for da kan dere regne dere frem til neste time.

Da jeg testet positivt fikk jeg beskjed av mamma om at hun ikke ville gratulere meg før jeg hadde fått det bekreftet hos legen. Jeg testet positivt på en søndag og ringte legen dagen etter. Jeg snakket bare med ei dame på telefonen som sa at så lenge hjemmetesten var positiv, så er jeg gravid. Jeg fikk ikke time hos legen før i uke 12. Fy som det var lenge å vente! Men da jeg skulle til førstegangskontroll, tok han det ordentlig grundig også. Måtte ha tre enkelttimer til sammen (først en dobbel, så en enkel). Jeg spurte legen min ift dette med jordmor. Han sa at jeg selv måtte bestille time og han skrev opp nummeret for meg. Dette var før jul en gang og akkurat da var det masse om overtravle jordmødre i nyhetene. Så jeg ringte til jordmoren samme uken som jeg hadde vært hos legen. Da ble det avtalt at jeg skulle komme til første time hos jordmor i januar. Da nærmet jeg meg 18 uker på vei og ultralyden var heller ikke langt unna. Etter dette har jeg vært til månedlig kontroll hos jordmor og skal til legen min igjen den 31.mars. Jeg er nå 27 + 2 uker på vei og er førstegangs =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...