Gå til innhold

Jeg har et problem. Jeg håper mange svarer. Jeg er så redd og lei meg og skamfull. Kan noen legge på skravle og?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg... har et problem med mat..

I mitt svangerskap gikk jeg opp lite men noe. men mye på slutten. Rett etter fødselen koste jeg meg med mye mat og ble tykkere.. Jeg er faktisk ganske tjukk nå. 172 høy og veier 98kg.. Det ble jeg ca 4 uker etter fødsel.. La på meg mer og mer i vann og fett..

Så jeg prøvde å slanke meg.. Jeg har alltid vært ei helt normal jente, aldri feit. Spiser ok mat som ikke er for sunn eller usunn..

Jeg prøvde å ta en nutrilettkur.. Jeg drakk nutrilett i 4 uker, null forandring, for jeg har ikke kunnet trene noe særlig, jeg har hatt bekkenløsning..

Jeg klarer ikke ta situps, for jeg får ikke opp den feite møkkahelvetemagen min.. Jeg orker ikke gå så lenge, bekkenet gir etter og jeg blir sliten og hoven i benene mine.. Jeg har pølsefingre..

Etter slankekuren so ikke gikk, jeg gikk tilogmed opp.. Ble det nutrilett+ feit mat.. Jeg ble ikke større men ikke mindre heller..

Så begynte noe for en stund siden.. Jeg begynte å lage mat jeg liker, og spise MYE av gangen, så mye at jeg nesten kjenner maten i halsen..

Jeg har hele tiden ikke likt dette.. Kan spise 2 hele grandiosaer (spiser det aldri men et eksempel) på 5minutter..

Så møtte jeg en venn.. Det er snart 11mnd siden fødsel. Han sa til meg at hvordan klarte jeg å bli så feit? Hva syntes mannen min om det? Jeg har vært veldig mye sykt etter og i svangerskapet. Hatt ME i 3 år og hadde alvorlig svangerskapsforgiftning på slutten. Jeg har rett og slett ikke vært i form..

Jeg ble så såret.. Men jeg satte hardt mot hardt og skulle gå ned.. Jeg har sultet meg og prøvd å ta situps etc men det gikk ikke.. Og iforigårs smalt det virkelgi. Jeg spiste 2 pizza+1pai+masse sjokolade.. Jeg kjente det i halsen..

Så jeg gikk på do og kastet opp..

Herregud så deilig!! Så godt!!! Jeg følte meg helt fri!!

Idag mens min mann var ute med barnet vårt spiste jeg en haug godteri ++++ og kastet opp igjen.. Åh for en følelse..

Og nå nettopp kastet jeg opp igjen.. Og jeg liker det. Men jeg skammer meg sånn. Skammer meg for at jeg ikke klarer å begrense matinntaket, og jeg er ALLTID sulten. HELE tiden!! Jeg blir aldri mett!!

Vær så snill hjelp meg litt. Jeg må ha noen å snakke med men hvem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kanskje snakke med legen din, hvis dere har et godt forhold? det ville ihvertfall jeg gjort. eventuelt på helsestasjon?

et tips; meld deg inn på vektklubb.no. der finner de ut hvor mye kalorier du trenger om dagen i forhold til alder, vekt, høyde osv. så skriver du ned hva du spiser. enkelt å holde styr på. har gått ned 1 kg på en uke selv nå:) og 2 cm rundt midjen! er jo verdt et forsøk hvertfall!

håper du finner noen å snakke med, for å spy opp maten er absolutt ikke svaret. lykke til!=)

Skrevet

Tror kanskje ikke vektklubb med kaloritelling for hver matbit er noe for HI som tydeligvis har en spiseforstyrrelse?

Hehe...

Hei HI! Har det som deg jeg .. Er helt rådvill..

Skrevet

har lagt ut på skravle for deg.

fikk veldig vondt av deg, du har det ikke bra. skjønner at det virker greit å kaste opp nå, men tro meg, det hjelper ikke på hverken lang eller kort sikt!

håper du kan få hjelp hos noen. jeg har egentlig ikke noen gode råd til deg, bare at du ikke må kaste opp maten kjære deg!

sett på noe fin musikk hver gang du får lyst på noe digg/mat utenom de faste måltidene og DANS (med babyen i armene om den er våken, eller med mannen din,) prøv å gjør ting som gjør deg glad. gå turere med noen du kjenner, lag noe god og sunn mat som tar TID,

du er FIN! du har født barn! kroppen din trenger kanskje litt tid på å komme tilbake til der du var, men ikke stress det med å spy.

og ta deg sjøl på alvor, om du er i ferd med å utvikle spiseforstyrrelse må du FORT ta kontak med interesseorganisasjonen eller lege eller noe.

lykke lykke til

Skrevet

Nå er jeg ingen doktor, men du har en spiseforstyrrelse. Ta kontakt med fastlegen din, helsesøster, eller noen som jobber innen det med spiseforstyrrelser. Det er veldig vondt å gå og bære på dette alene, jeg vet åssen det er, bare at jeg hadde anoreksia. Det finnes håp! Jeg kom meg ut av det, og det kan absolutt du også. Bare søk hjelp så fort som mulig. Finn et menneske du har tillit til, og si fra hver gang du blir "fristet" til noe.

Skrevet

Først og fremst vil jeg si at det er veldig bra at du har insett at det er et problem der, og at du ønsker hjelp!

Hva med å printe ut det du har skrevet i hovedinnlegget for å gi det til noen du stoler på, slik at de kan hjelpe deg å finne riktig hjelp for deg?

Håper det årdner seg for deg, og at noen her kan komme med passende råd for deg. -ta vare på deg selv.

Skrevet

vektklubb er ikke tingen nei, her har du desverre fått deg et alvorlig problem, regner med du heller ikke vil at barnet ditt skal vokse opp å se dette. Det finnes jo masse eksperthjelp, prøv å søk opp på nettet etter noe som er i nærheten der du bor, veldig viktig at du får hjelp, for dette ødelegger kroppen din. Og da tenker jeg ikke vektmessig. men indre organer. For ikke å snakke om hvordan du selv har d psykisk.

m slanking så hjelperd uansett ikke m hurtigkurer, kun langsiktig trening og kosthold. Kostholdet er jo spesielt viktig for deg m ME.

håper du klarer å få den hjelpen du trenger, d r ikke lett men m litt ståpå vilje så kommer det til å gå bra :-)

lykke til

klem

Skrevet

Jeg er så redd for å dø :-( for at jeg ødelegger kroppen min med fullstendig inaktivtet og spise mye av det samme enda det er sunt.. uff..

hvor kan jeg henvende meg

Skrevet

det at jeg nevnte vektklubben, var jo at ho har prøvd andre slankekurer som bare gjorde ting verre. vektklubben er jo ikke en direkte slankekur.. man er bare bevisst hva man spiser. men så sant så sant, har man en spiseforstyrrelse bør man nok få kontroll over den først, og det klarer man sjelden alene. vet ikke helt hvem som kan hjelpe med det, men en lege vet, om ikke h*n kan hjelpe selv, om andre som er eksperter på det området

Skrevet

Jeg lurer på om det var deg jeg svarte hinn daget i et annet innlegg?

Jeg letet litt nå og fant noe på nettet som kanskje kan hjelpe, et innlegg fra en annen side:

"Bulemi... Orker ikke mer!

Hei, jeg har et problem som begynner å bli veldig alvorlig nå. Det hele begynte for noen år siden da jeg hadde anoreksi, men det ble jeg kvitt og har hatt det bra siden den gangen. men nå har det skjedd noe verre, for omtrent 6 måneder siden begynte jeg å slanke meg igjen, men p.g.a at jeg var så redd for å bli syk igjen slanket jeg meg i noen dag er og for å liksom "redde" meg fra å få anireksi igjen overspiste jeg i noen dager. dette var ikke så alvorlig i starten, men nå han jeg etter mye om å men skjønt at jeg har fått bulemi, og jeg lurte på hva man gjør for å bli kvitt det! er man helt nødt til å si det til foreldrene sine osv. kan du plis hjelpe meg med dette her? hilsen MEG

SV:Bulemi... Orker ikke mer!

Hei du!

Det er ganske vanlig å veksle mellom forskjellige typer spiseforstyrrelser, som anoreksia, overspising, bullimi m.m. Dette er to sider av samme sak, og årsaken er gjerne den samme. jeg vet ikke hvilken hjelp du fikk sist du hadde problemer, fikk du hjelp av lege og psykolog, er det nok det samme som skal til nå. Jeg synes nok det beste er å fortelle det til foreldrene dine. De er de nærmeste til å støtte deg og bare det å fortelle om dette er et skritt på veien til å få hjelp og å bli bedre. Du er ikke nødt til å fortelle det til dem, du kan også ta det opp med helsesøster på skolen eller legen din. Det finnes ikke noen klar oppskrift for å bli kvitt spiseforstyrrelser. Å greie det alene er mulig, men sjelden så vellykket. Det kan være forskjellige årsaker og som regel trenger man støtte og hjelp for å bli bra. Det at du har hatt anoreksia må også ses i sammenheng med det som nå skjer.

Du kan gjerne besøke disse nettsidene om spiseforstyrrelser, f.eks Interesseorganisasjonen for kvinner med spiseforstyrrelser har mye nyttig informasjon på nettsidene sine og en informasjons og krise telefon med nummer 22 42 22 22. Rådgivning om spiseforstyrrelser har også lokallag . Du kan finne informasjon om dette på nettsiden deres.

Hilsen helsesøster Grethe "

Du MÅ få gjort noe med dette Anonym, så det ikke baller på seg! Dette er livstruende!! Du må ikke gå inn i en depresjon!! Tenk på den lille babyen din! Du må ordne dette for babyens skyld hvertfall!Den syns hvertfall mammaen sin er helt perfekt!!! Og det gjør mannen din også!! ellers hadde han ikke elsket deg og fått barn med deg!!!

Har du snakket med ham??

Du må ikke la en tilfelig lite overtenkt kommentar fra en "venn" ødelegge livet ditt!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...