Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Er det noen som har et tips om hvor jeg kan få tak i et bæresjal?? Og hvilken erfaring har dere med det??
blaastrek Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 www.finn.no www.dotedot.com Bæresjal er bedre å bære i både for mor og barn enn feks babybjørn. Gjelder spesielt når en bærer lenge om gangen og når babyen begynner å veie litt. Fins ulike stillinger å bære i. Brukte elastisk sjal da snuppa var 1-2 mnd for hun ville ha nærhet hele tiden og jeg fikk ikke gjort noe. Med sjalet kunne jeg bevege meg litt mer og fikk ikke vondt i ryggen som jeg fikk av å bære i armene. Når barnet blir tyngre er det bedre med vevd sjal enn elastisk. Les på http://www.vedhjertet.com/forum/forumdisplay.php?f=1 eller http://www.tettinntil.no/
"gullet" Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 vi bruker BB-sling, kjempefornøyd, kjøpte det på barnas hus, veldig enkel og bruke og klart mye bedre også,, m forrige brukte jeg baby bjørn, men den gangen hadde jeg ikke hørt om bæresjal
Elskeråværemamma Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Hvor lenge bruker dere bæresjal?? Vesla er 4 mnd nå. Litt sent å kjøpe sjal da??
Yo&La+spire Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Eg har endel erfaringer med det. Bærer jenta mi stort sett hver dag i forskjellig bæretøy, og sjalet er klart en favoritt (bruker mest det). Hvilket sjal som passer for deg kommer jo veldig ann på hva du skal bruke det til og hvor gammelt barnet ditt er.....eg har ei jente på litt over ett år (9.5 kg ca) og bærer henne mye (ofte i timesvis) og mest ute. Derfor trenger eg stødige sjal som gir god avlastning for ryggen. Min favoritt er Didymos Indio (fåes kjøpt hos lotusbarn.no blant annet). For meg har bæresjal vert uunværlig! Har bært snuppa siden hun var 4 uker gammel i sjal, og det er kjempedeilig å kunne gå ut uten vogna, praktisk når du må gjøre husarbeid og beibien ikke vil ligge alene og en får kjempegod kontakt med barnet sitt. Vi bor midt i byen og bæresjal er derfor mer praktisk når vi går ut (både i trange butikker og på fjelltur). Før brukte eg det også mye inne til husarbeid, men nå går snuppa selv og er kjempeopptatt med lekene sine, så da trenger hun ikke bli bært så mye inne lenger. Sjalet gir også god avlastning for armer og rygg de dagene beibien bare vil ble bært (for eksempel ved sykdom, tenner som kommer osv) + at du får to armer fri til å lage deg litt mat også disse dagene;) Eg vil anbefale deg å gå inn på tettinntil,no og lese mer om bæretøy der. Der finner du blant annet omtaler av ulike bæretøy og hyggelige folk som svarer på alle spm:) Eg har kjøpt sjal brukt på tettinntil.no og thebabywearer.com og nytt hos alveslottet.no og lotusbarn.no. På tettinntil finner du flere linker.... Lykke til! Og bare spør mer:)
Yo&La+spire Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 Nei, det er absolutt ikke for sent! Som sagt bærer eg snuppa på ett år daglig, og har byttet ut vogna med sjal, så eg kommer nok til å bære henne til hun går selv alltid....hmm....kansje helt fram til 3 år....? Bæresjalene kan brukes til barnet er 3-4 år, og de fleste er testet på barn som er 5 år, så de tåler det:) Men da går forhåpentligvis barnet selv;)
Elskeråværemamma Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Da har jeg bestillt!! Gleder meg til sjalet kommer
Bergene Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Bæresjal er supert! Vi begynte å bruke elastisk sjal når lillemor var ca 2 uker. Hun var veldig urolig og gren masse døgnet rundt, så vi trengte noe til å avlaste armene våre. I sjalet roet hun seg med en gang! Hun klarte dessuten mye lettere å få ut all luften, fordi hun slappet av, var i oppreist stilling med bena litt høyere enn rumpen, og når vi gikk maserte magen vår hennes mage, så da kom alle rapene. De dagene jeg bærte henne masse var alt greit og hun sov masse. I tillegg var det lettere for oss å forstå hennes behov, det var liksom bare en ting som kunne være galt når hun var i sjalet, nemlig sult. Dette førte til at vi begynte å bruke sjalet masse, både inne og ute. Hverdagen ble så ufattelig mye lettere, og det var jo så mye greiere å bære enn å trille, både for oss og for henne. Deilig å slippe å dytte på vognen! Spesielt i skog hvor vogn ikke går, men også luksus å slippe vogn på shopping! Etterhvert skaffet vi oss også en mei tai, litt raskere å ta av og på, dessuten ikke så varmt om sommeren. Men sjal var fortsatt favoritten, der lå hun så godt støttet opp. Når hun var 5 mnd begynte det elastiske sjalet å bli litt ubehagelig om jeg skulle bære over veldig lang tid (på lange turer), så da kjøpte vi et vevd i stedet (det kan også brukes fra nyfødt). Helt til hun var 9 mnd brukte vi ikke vogn i det hele tatt. Vi går masse på lange turer i all slags vær, men dette er ikke noe problem. Sjalet fordeler vekten så godt at det er ikke tungt, selv etter lange gå turer har man ikke vondt noe sted. En god bærejakke og eventuelt paraply løser styggeværsproblemet, i jakken ligger babyen godt gjemt. Nå bruker vi også mye vognen, tar gjerne den på langturer og bæretøy på shopping. Obs ble veldig langt dette =/, men det var vår "bære historie" haha. Ang. hvilket sjal som er best så er girasol veldig deilige og myke vevde sjal. Men til de tyngste barna er nok storchenwiege eller didymos indio (som også er vevde sjal) mer stødige. Eventuelt har man også mei tai eller formsydd sele (som en mei tai bare den har klipser), det er litt lettere å lære seg enn sjal.
Yo&La+spire Skrevet 24. mars 2008 #9 Skrevet 24. mars 2008 Hvilke bestilte du?! (nysgjerrig ja...hehe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå