Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg forsøkt alt, men ingenting fungerer.. så da får jeg ty til skriking ... neon som har forsøkt denne ferber metoden og lykkes med det? og hva er "oppskriften"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppskriften går ut på å legge barnet, gå ut, la det hyle alene og forlatt på rommet i 5 lange minutter, gå inn igjen, ut og la det hyle alene nå i 7 minutter osv. Til slutt skal barnet helst stå der og hyle i 30 minutter helt alene i et mørkt rom. Ren oppskrift på å gi ungen traumer med andre ord... Må være 6 mnd først. Til og med Ferber selv har siden gått ut og anbefalt å ikke bruke hans metoder.

En bedre variant er å enten være inne hos barnet hele tiden, eller la døren stå litt åpen slik at du er synlig og hørbar utenfor. Første bud er at babyen føler seg trygg på at du er der.

Skrevet

okay .. jeg trodde man skulle være inne hos barnet hele tiden. kan ikke falle meg inn å la han stå alene i mørket og skrike i 30 minutter!!

men om jeg er i rommet hele tiden, stryker han over håret osv, da er det ikke "skadelig" om han gråter seg i søvn eller?

Skrevet

Oppskrift:

http://www.babyverden.no/templates/Article____4362.aspx

Jeg har benyttet Ferber på begge mine og de sover godt natten igjennom og smiler når de legger seg. Men har aldri ventet så lenge som 30 min. 15 min er max, hør an gråten selvsagt. Ikke alle barn hyler (som Alva skriver), noen bare sutrer....Ofte går det mye bedre enn man frykter, og det er veldig effektivt.

Ferber har ikke gått ut og anbefalt at man ikke bruker metoden, men han har modifisert den siden den første varianten. Her litt mer info:

http://www.babycenter.com/0_the-ferber-method-demystified_7755.bc

Men selvsagt kan du prøve deg på light-versjonen å sitte inne hos barnet. Det vil antagelig ta litt lengre tid.

Lykke til :-)

Skrevet

Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Vi har gjort det slik med våres tre og det har fungert utmerket. Sånn som med mini, han hylte uansett om vi bar ham eller han lå i sengen og vi holdt ham i hånden, så jeg ser ikke helt den store forskjellen da egentlig...

Skrevet

Har aldri brukt ferber, men hun smiler når vi legger henne i senga hun også. Tålmodighet er en dyd!!

Skrevet

anonym 20:47 - hvordan har du fått til det da??

Skrevet

jeg signerer på innlegget til Hedigec (veldig smart dame og god mor hu der :) Hadde funnet frem samme link som henne. Jeg har prøvd metoden og det ble ikke hyling og skriking...utrolig nok. Men jeg har holdt på med mye forskjellig....prøvd alt....mest vugging i vogn. Han sutret maks 10 min her, så det ble 2--3 intervaller. Begynner ikke med 5 min intervaller, men 1-3 min. Dessverre ble metoden avbrutt av sykdom.

Men vær så snill og ikke bruk metoden hvis du ikke setter deg ordentlig inn i den, eller bruker den som en straff. Den skal gi tydelige svar om at nå er det natta, trygghet og vennlighet. Kroppspråk er viktig som ikke sier " nå orker jeg ikke mer og går fra deg så kan du ligge der og skrike" Du må med hele deg vise at nå er det natta, mamma skal hjelpe deg med å sove, du er trygg og jeg kommer alltid tilbake, du er ikke alene. Man må virkelig spille skuespill her altså; være rolig og bestemt, og trygg på det man gjør - at det er det beste for barnet. Er du i tvil eller nøler så ikke gjør det. Og så må man forberede og gjøre leggingen kjempekoselig...mer står i linken babycenter.

Skrevet

gutten vår hyler også uansett om han blir bært rundt eller om han ligger i senga og jeg sitter ved siden av.. så det er vel kanskje ingen forskjell nei...

Skrevet

det er helt okey at det tar lenger tid for min del, jeg vil bare finne en metode som fungerer på sikt. gutten min gråter veldig når han blir lagt i senga.. han vil helst ligge ved puppen og sutte seg i søvn, bruker gjerne 1 time på det. nå er han blitt 7 mnd og synes han burde lære seg å sovne i senga. når han gråter er det enten sutring eller illsint gråt. han er aldri hysterisk eller lei seg, bare veldig sint for at han må ligge i senga og ikke få sutte på puppen ..

Skrevet

Embarazada: har lest en del innlegg av både deg og heldigec. synes det virker som dere begge er smarte damer og gode mødre :) dere har alltid fornuftige og gode svar :)

Skrevet

Så hyggelig :-) Hører du det, Embarazada?! Hun har jo rett da - vi er KJEMPE-SMARTE og gode mødre....!! hihi

Skrevet

takker ;0)

Er ingen perfekt mor, ydmyk i forhold til at jeg ikke vet og kan alt, søker råd som alle andre mødre. Gjør mitt beste. Lov til å være litt usikker, men ha troen på sin egen magefølelse :0) Lykke til uansett hvilken metode du velger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...