Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Gutten min holder nå på å få 4 jeksler. De fire første tennene fikk han uten noe særlig ubehag virket det som. Så kom de 4 neste å det var mer ubehagelig. Han ble da også veldig forkjøla. Han våknet jevnlig hver natt i en uke å gråt. Da hadde jeg bestemt meg for at ble neste natt sånn, så skulle jeg gi han paracet, men akkurat den natten så ble han bedre. Men nå holder han på med 4 jeksler Han har også denne gangen blitt forkjøla, men denne gangen skikkelig forkjøla. Han er kjempehoven i gommene. Men alt gikk bra i går. Det var først i natt det virket som det plaget han. Han får saltvann/nesedråper. Men i natt virket det som han hadde vondt. Hadde vanskelig for å roe seg ned, gråt som han skulle ha vondt. Holdt det gående i 2 x 1,5 time. Så det blir jo lite søvn på han også. For han sover jo ikke noe lenger om morgenen. Han har sovet greit på dagen i dag. Men jeg ser han ikke er i form. Vil ikke leke på gulvet alene f. eks. Gråter fort. Spiser dårlig. Men han har ikke feber. Så nå sitter jeg å lurer på om jeg skal gi han paracet om han våkner i natt å gråter av smerte. Jeg har aldri gitt han paracet før, å liker det ikke. Men han skal jo ikke ligge å ha det så vondt.. Han skrek hysterisk i natt.. Men jeg venter evt. med å gi han til han skulle våkne. For han sover alltid 4-6 timer før han våkner av smertene... Hva ville dere ha gjort?
Mamma´n til A og F Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 For meg er det en selvfølge å gi smerestillende når ungene skriker hysterisk av smerte! Følger man doseringen nøye er det ingen fare, værre for en liten kropp å lide seg gjennom smerte. Men lurt å utelukke ørevondt. Ofte værre når de ligger, så prøv å heve hodeenden på senga. Kan prøve å trekke han i øreflippen og klemme forann øret, og se om han reagerer. Er det tenner har noen effekt av Dentinox(reseptfritt på apotek) Men jeg har erfaringen med at rett før tennene bryter gjennom, er det kun paracet som hjelper. Hos oss holder en dose gitt før sengetid hele natten. Men våkner gjerne tidlig i "tannperioder" God bedring:)
♥sebastian3003♥ Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 jeg skal ikke si at han har fått mye smertestillende, men nettene det sto på som verst nølte jeg ikke en gang.
Honningmelon Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Har ungene vondt, så får de paracet. Ikke noe mer å tenke på :-)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Ja, men jeg har bare vært så usikker på om har vært tenner. Å det var det som skjedde sist, at når jeg ble oppmerksom på det, så ga det seg. For det var så mye annet som skjedde rundt den tiden. Jeg begynte å jobbe osv. Så vi (snakket også med legevakten) trodde kanskje det var pga. forandringene at han var så urolig. Ikke hadde han tegn til tenner den gangen heller. Men nå kjenner jeg det tydelig. Å går ut i fra at det er det. Har tenkt på øreverk jeg også. Men jeg får lov å bruke q tips, å ta han på øret. Så tror ikke det er det. Er nok tennene, for jeg får heller ikke lov å pusse dem. Men da gir jeg han det i natt, om han skulle få vondt! Takker for svar! Godt å være forberedt=) Ikke alltid like lett å være førstegangsmamma... Er jo så redd for å gjøre noe feil.. Gi smertestillende for fort.. Men huff.. Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet ovenfor gutten min.. Men gjør det jo bare i hans beste mening..
Honningmelon Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 Det er jo ikke alltid like lett å vite :-) Men, om du tror han har smerter, så er det bare å gi paracet. Greit nok at man ikke skal gi hver dag året rundt, men det er vanskelig å vite hva gråtingen skyldes hos disse små alltid, så da er det greit å prøve med paracet. Jenta mi har hatt mye vondt i forbindelse med tenner (særlig jeksler), så vet hvordan det kan være. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Tusen takk for svar=) Ja, kan virke som om jekslene er værre for dem stakar.. Vanlig at barna blir forkjøla ved tannfrembrudd? Er det fordi immunforsvaret blir litt svekket da? Lillegutt sovnet i hvertfall som en stein i armene mine før kl.19 i dag (legger seg vanligvis i 19.30 tiden). Han har klynket litt i søvne en gang siden da. Men det går foreløpig bra. Håper han slipper de vondtene i natt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå