Gå til innhold

Atopisk eksem= allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille jenta vår har desverre plutselig fått atopisk eksem over hele kroppen.. Det ligger i familien i generasjoner bakover på farssiden.

Er grunnen til dette allergi?

Matverer? Katt? Hund?

Vi har katt og her planer om å skaffe oss hund igjen. Kan en baby på 4 mnd testes for dyre allergi?

Fryktelig leit om vi har kjøpt og blitt glad i hunden dersom hun er alergisk.

På forhånd takk for svar! :-))

Hilsen litt lei seg mamma..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eksem er en hudsykdom i seg selv, men man kan få eksem av allergi også.

man kan allergi-teste små barn i forhold til matvarer, litt usikker på luftveisallergi. Hvis babyen din har fått atopisk eksem over hele kroppen så ta kontakt med legen din og be om ev. å bli henvist til spes. for smøreregime og testing.

Skrevet

Datteren min på snart 19mnd har atopisk eksem. Dette da på spesielt på albuene, ellers på armene og lårene.

Jeg har merket at makrell i tomat får hun prikker over hele overkroppen, så det kan hun ikke spise. Synd, for det likte hun så godt. Sitrusfrukter skal man holde seg unna, ketchup.

Fikk bekreftet idag at hun har et snev av astma, så vi er på prøving med medisiner.

Skrevet

Det behøver ikke å være det. Jeg hadde det når jeg var liten til tennårene og var ikke alergisk mot noe. Men ville hørt med legen og man fikk testet henne før man kjøper seg hund :)

Skrevet

man trenger ikke ha allergi selv om man har atopisk eksem. Kjenner flere som har eksem uten at de er allergiske.

Men vi har en sønn med allergi og astma, han reagerer ikke på hund eller katt - det testet de da han var 10 mnd. Legen sa at det barn oftest får eksem av i den alderen, er enten allergi mot egg eller katt. Så det bør du teste!! Be legen henvise deg til barnelege.

• 2 måneder senere...
Skrevet

vi testet vår baby da han var 4 mnd, prikktestet han, og han reagerte veldig på egg og melk. Jeg ammet fortsatt, men kuttet ut melk i min kost, og da forsvant eksemet hans etter et par dager:)

Nå er han 22mnd, og holder oss fremdels unna egg og melk, men han kan nå godt få en is i ny og ned uten at han reagerer, så vi håper han har vokst det av seg allerde:) Legen mener vi skal ta en test til høsten og kanskje starte med melk da:)

Skrevet

sliter med atopisk eksem sjøl.Det er et helvete...man får ikke automatisk allergi med atopisk eksem,men om man har allergi i tillegg til eksemen,kan den forverres(eksemen alltså..)

• 2 uker senere...
Skrevet

Atopisk eksem er ikke allergi (se www.eksemskolen.no), det er at det mangler et slags membran under ytterste hudlag som holder på fuktighet, slik at huden fort blir tørr, klør og får eksemflekker Hvis man klør mye, så kan man lage rifter i huden som igjen kan føre til betennelser.

Men eksemen kan utløses av mange ting som man forbinder med allergi, f.eks. sigarettrøyk, parfyme, vaskemidler, varme (svette) etc. De som har atopisk eksem har gjerne også allergi mot noe - men ikke alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...