moota m storebror&lillebror Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Kan jeg spør hvorfor det ble sånn? Var fødselen i gang når det endte i ks? Ser det er en del her inne som har født hvor det endte i ks og ble litt nysgjerrig. Jeg har selv født 2 stk vaginalt og slapp unda ks på hengende håret med begge. Nr.1 - vannet gikk og jeg fikk ikke rier. Fullt drypp og ingen rier. Jm ville sette meg opp til ks samme morgen. Tilslutt gikk jeg med på akupunktur og etter 2-3 timer gikk jeg fra 4-5 cm til født bebi. Nr.2 - stoor bebi som ikke klarte å bestemme seg for om han skulle komme ut i hode eller seteleie, måtte snu 2 ganger. Og når jeg skulle føde så sank hjertelyden og et helt team sto klar til å ta meg med til ks, men det gikk godt heldigvis.
Solitude Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Nr.1 ble haste ks. 14 dager etter termin ble jeg satt igang, ca 10 timer med rier, full åpning men ungen lå i pannestilling og hadde aldri kommet ut naturlige veien. Men når de stod det og diskuterte keisersnitt da ble fosterlyden plutselig dårlig og da ble det fortgang i ting kan du si.... Verste fødsels opplevelsen jeg hadde av mine 3, var ikke forberedt på keisersnitt og slettes ikke haste snitt. Og så mistet jeg mye blod under opperasjonen og måtte ha blodoverføring etterpå. Mangel på informasjon og forklaring igjennom det hele gjorde at jeg hadde fødsels angst når jeg ventet nr.2.
hvorlangtkandetteegentligvære. Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Hadde for smalt bekken, sa babyen kom med hode litt vridd. så for å redde meg selv og babyen ble det besluttet hastekeisersnitt. Hadde vært på sykehuset i 10 timer, jeg hadde stor åpning og alt lå til rette for en flott fødsel. men etter 2 timer med intense fødselsrier ga de opp å sendte meg på kirurgisk avdeling.
Cat.68 Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Jeg måtte føde i et akutt ks.Det pga at jenta satte seg fast og lå å stanget hodet i bekkenet. Dette følte jeg allerede da vannet gikk men det tok sin tid før jm og lege skjønte at det var noe galt.(tross at jeg sa det fra starten av at noe var feil). Da de endelig reagerte hadde det gått så langt at jeg svellt opp så fælt nedentil at det ikke lenger fantes noen utgang.( Babyn og jeg var da så stresset at de måtte bli et akutt ks. I tilegg klarte de å skjære henne i kinnet da dem snittet . "hrmpf"
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Tja, her ble det katastrofesnitt når jeg hadde kommet meg til 6-7 cm åpning fordi hjertelyden forsvant når de tok vannet. De trodde hodet hadde festet seg men hun hadde ikke det så navlestrengen ble flushet ut med vannet og kom i klem mellom meg og hodet hennes. De skjønte ingen ting og prøvde å skru en sånn elektrode inn i hodet hennes, først prøve jordmorstudenten, så prøvde jordmora også kom gynokologen for å prøve. Til slutt sa hun overrasket at grunnen til at den ikke satt var fordi de forsøkte å skru den inn i nesa til ungen, og ikke bakhodet. Altså lå hun helt galt. Med ansiktet ned og hodet vippet helt bakover. Fra der og ut var alt bare kaos. Hun var ute 2 minutter etter det, enda vi måtte fra 10. etage og ned til akutten. Der var de sikkert 10 stykker som ventet på å utføre katastrofesnittet. Jordmorstudenen var på gråten, jeg grein og alt var bare kaos! Sukk. I ettertid fortalte studenten hvor jævlig redd hun var, heldigvis viste hun ikke det for meg da og var super støttende i heisen ned. Tror jeg hadde besvimt uten henne der.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 Babyen min sto og stanget i bekkenet. Dette fant ikke jordmor ut av før jeg hadde hatt 10 cm åpning en stund og vannet var tatt og riene haglet på. Hadde jo til og med fått rier på pose, så de kom jo så inni h**** tett og kraftig, men ingen pressrier eller baby ville åpenbare seg!! Etter at jeg hadde fått bannet og svartet meg til en fødselslege, så kom snillelegen og undersøkte meg. Han sa da at denne babyen trenger nok en god del hjelp til å komme ut og derfor ble det hastesnitt. Hun hadde til og med et lite "hakk" i panna fra hun hadde stått og stanget, men det var borte dagen etterpå da.
Tia med 2 ♀ Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 navlestrengen var i klem og hjerterytmen falt kjempemye mens en normal fødsel ville tatt flere timer enda så det sier seg selv at barnet måtte ut fort.
Trenger hjelp!! Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Det startet med at vannetgikksøndag kveld..Det skjedde ikke noe om mandagen så de bestemte at på tirsdag skulle jeg få drypp.Dette ble satt kl08.Ca kl 9 omkvelden hadde jeg ingen åpning..Da ble det bestemt at det ble keisersitt..Så om natten kom han...Da hva jeg ganske lei....
Gjest thricane Skrevet 24. mars 2008 #9 Skrevet 24. mars 2008 jeg fikk hellp i uke 36, pga prøvene viste at jeg ble raskt dårligere, måtte han ut med en gang. rakk aldri å starte på noen fødsel.
Stratos med 3 barn Skrevet 24. mars 2008 #10 Skrevet 24. mars 2008 De prøvde med kopp, men han satt bom fast
Anerikke Skrevet 24. mars 2008 #11 Skrevet 24. mars 2008 Veldig forurenset fostervann, og etter en hel dag med dårlige rier hadde jeg bare to centimeter åpning. Ingenting hjalp, og så begynnte hjertelyden å bli dårlig. Da måtte hun ut fort.
Ducchini Skrevet 24. mars 2008 #12 Skrevet 24. mars 2008 Kom til sykehuset 10 dager over tiden med 5 cm åpning(fødslen startet av seg selv), hadde ligget en stund med beltet over magen og så gikk vannet, det var heeeelt mørke grønt. Så ble jordmor bekymret og sjekket og sjekket, og så viste det seg at lille gull lå i seteleie, og siden jeg var smal og lille gull stor, ble det KS
Gjest Skrevet 24. mars 2008 #13 Skrevet 24. mars 2008 Blei hastesnitt på meg uten noko fødsel på gang. Kom inn i uke 34 med akutte, sinnsjuke smerter i venstre side. Etter 2 hestekurer med smertestillande og 2 UL, blei det bestemt snitt siden dei ikkje visste kva det var. 7 min seinare var prinsessa ute hu. Viste seg at eg hadde fått stor cyste på eggstokken som hadde vridd den rundt seg sjøl. *au* Heldigvis godarta, og fekk beholda eggstokken og. :-)
Nusseline♀♀♂ Skrevet 24. mars 2008 #14 Skrevet 24. mars 2008 Jeg hadde 6 cm åpning hvis jeg ikke husker helt feil, når babyen fikk puls på rundt 230. Lege ble tilkalt og sto å vurderte en stund før han sa: " Nu ska vi inte fresta det her lengre" (han var svensk) Så det ble akutt ks pga truende fosterasfyksi, altså oksygenmangel. Når han kom ut var han ganske blå rundt munnen og på hender og føtter, men det gikk heldigvis bra. En liten gutt på 2700g og 46cm. Min tredje fødsel og første gutt som gjorde sin entre her i verden som pappan sin, på keiserlig vis.
☆Anonymia☆ Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 hele fødselen forløp som normalt helt til pressriene kom..da oppdaga de at lillemann ikke kom videre,han hadde skrudd seg feil ned i bekkenet og satt skeivt (tror jeg da),så uansett hvor mye jeg pressa så kom hani ikke videre ut..så her ble det haste ks..
allergibarn Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 var på kontroll hos jm, da var det lite bevegelser og utslag på ctg (eller hva det heter). Fosterlyden var svak og forsvant flere ganger. Da var det full fart til sykehuset, og da de så samme resultat der var det bare å løpe avgårde til operasjonsstua, full narkose og ut med babyen. Det viste seg at jeg hadde to store infarkt i morkaka som gjorde at babisen fikk lite næring og var svak. Ingen hyggelig opplevelse, man har ventet 9 mnd på en fødsel og det å få en nyfødt baby i armene og alt det der - så fikk jeg ikke være med på noe... og fikk babisen i armene etter 3 timer, både vasket, matet og påkledd..... men men, det gikk jo bra :-)
*Ulrikke* Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 Hadde rier i 28 timer før det ble hastesnitt... Fikk bare 6 cm åpning, noe mer enn det skjedde ikke. Fosterlyden til snuppa var veldig dårlig og tok seg ikke opp. De fulgte med på henne da... Til slutt ble den ENDA dårligere, og da ble det løping i ganger og tripping mens vi venta på heisen.... Skulle gjerne fått født vaginalt jeg, makan til bortkasta smerter liksom... Men det viktigste var selvfølgelig snuppa, og jeg var så sliten på det tidspunktet at jeg hadde sagt "okei" om de hadde foreslått at de skulle ta meg med ut i bakgården og skyte meg
grå :) Skrevet 24. mars 2008 #18 Skrevet 24. mars 2008 jeg er bare 160 høy og på min mors side har alle trangt bekken. på min fars side får de store barn. knall kombinasjon. med nr 1 hadde jeg rier i over en uke uten at jeg fikk full åpning. til slutt tok de vannet og det gjorde at jeg åpna meg noen cm til, men fortsatt ikke full åpning og hjertefrekvensen på barnet gikk raskt ned og barnet sto bare og stanget. har for trangt bekken. dro ned på operasjon hvor de prøvde med vakum og tang i noe som føltes en evighet før det til slutt ble akutt keisersnitt. endte med 14 dager på nyfødtintensiv med fare for hjerneskader på vesla. gikk heldigvis bra, eneste beviset nå er ett arr i panna hennes. med nr to hadde jeg også rier lenge uten at noe skjedde. skulle ha planlagt snitt, men de nektet høre på at ting var i gang selv om riene var målbare og begynte få åpning. det var jo flere uker igjen til fødsel så hun kunne jo ikke komme nå... det planlagte snittet ble egentlig mer hastesnitt enn noe annet og denne gangen var det jeg som fikk komplikasjonene. såååå. nå blir det visst ikke flere barn på meg. er forholdsvis stor sjanse for at livmora ikke holder en gang til.
Askepott 3 barnsmor Skrevet 24. mars 2008 #19 Skrevet 24. mars 2008 Kan lese om mitt akutte haste keisersnitt på hjemmesiden vår www.alinerosie.piczo.com..
klg,2 boys now:) Skrevet 24. mars 2008 #20 Skrevet 24. mars 2008 til meg sa de at det var en veldig speielt fødels jeg var i igjennom,men etter å lest en del her inne har jeg skjønt at det faktisk skjer vedlig ofte.altså:jeg lå med rier totalt 19timer hvorav 6 var med press rier.jeg hadde epidural som til slutt ikke fungrete,de kjørt på med drypp som gav meg enda flere rier å smerte.men jeg sa hele tiden at jeg kjenner at ungene rører seg ikke han kommer ikke lenger ned.joda sa de ¨å satte på sugekopp som glapp 2 ganger(tror ingen av de som var i rommet ikke var spylet ned med blod).tilslutt kom det en lege inn som så på meg å hørte meg,hun skjønte at jeg ropte ikke etter ks for at jeg var redd smerten for den hadde jeg abselutt opplevd.plutselig sa hun nå hjelper vi hun nå blir det ks sa hun.nå skal du få slippe flere rier.ble så glad at jeg grein,enda mer..var så sliten at jeg veklsa mellom bevisst og bevistløs.gubben ble sikkelig sint å sa nå er det nok gjør noe nå!.da sprang vi ned til operasjonsstuen,jeg ropte av full hals av smerte,forbi observasjonen å alt som var.husker svakt noen som lå der med gips,fikk vel sitt livs sjokk.endelig ble det ks å gutten veide 4850 å jeg er 160 høy og en liten dame.så jordmora sa etterpå at jeg hadde ikke kommet til å greid å føde han vaginalt..å at jeg betegnes som en 2.gangs fødene neste gang siden jeg nesten var igjenom en vaginal fødels i tillegg.å de fikk det til å høres ut som dette var kjempe uvanlig å hadde aldri vært med på ett sånt fødelsforløp.men skjønner at det faktisk skjer veldig ofte...neste gang planlagt ks kan du si,,blir på gråten bare av å lese det jeg skriver her..huff..
rødhette* Skrevet 24. mars 2008 #21 Skrevet 24. mars 2008 Jeg var ikke i fødsel. Hadde såvidt begynnende rier, ingen åpning. Pulsen til lillegutt var altfor høy, så de var nødt å få han ut med én gang.
ann-k 82 Skrevet 24. mars 2008 #22 Skrevet 24. mars 2008 Hadde akutt ks pga grov sykehustabbe!Jeg var nesten gjennom hele fødselen. Hadde så intense rier uten pause,og var så sliten at jordmor bestemte at jeg måtte få noe smertelindring,det ble bestemt spinal siden jeg var kommet så langt i fødselen. Men det som skjedde var at jeg fikk for stor dose spinal,skulle ha 5 mg,men de satte 50 mg!! (dette visste de ikke før etter hastesnittet),men babyen reagerte voldsomt,pulsen falt styggfort,og de brukte ikke lang tid på å beordre akutt snitt,det hastet veldig med å få ham ut,løp med senga mi på operasjonen og rett i full narkose. Ekkel opplevelse,fylt av kaos og redsel. Men heldigvis gikk alt bra med gutten og meg.
~Snublefot~ Skrevet 24. mars 2008 #23 Skrevet 24. mars 2008 Hadde tenkt å ha "myk" fødsel på fødeloftet på SUS, men det stoppa først litt opp, hadde 6 cm åpning i tre timer, og da ble det veldig vondt, så fikk komme ned på føden for lystgass og epidural. Etter over 20 timer med doble og triple rier, og en time med pressrier, hvorav en halvtime med forsøk på å få henne ut med sugekopp, ble det ks på meg. Viste seg i ettertid at jeg hadde alt for trangt bekken til å få henne ut selv. Hun var 36 rundt hodet, og utgangen hos meg var 31,1... Skulle nok pressa litt mer på for å få målt på forhånd når det så ut til å bli en stor baby...
hit og dit Skrevet 24. mars 2008 #24 Skrevet 24. mars 2008 Akuttsnitt. Navlestrengen vart klemt av av då riene var for kraftige og varte for lenge. Livmora mi hadde utvida seg veldig lite på slutten, og det var liten plass til ungen inni der. Då riene pågjekk så vart navlestrengen klemt av. Fødselen var godt i gang, eg hadde 4cm åpning, dei siste 2 cm hadde eg brukt ein halvtime ¨på
hit og dit Skrevet 24. mars 2008 #25 Skrevet 24. mars 2008 Eg ser folk bruker uttrykk som hastesnitt, akuttsnitt og katastrofesnitt her. Eg føda i utlandet og veit ikkje kva eg er klassifisert som. Men fra problemet oppstod og til ungen var ute tok det 5 - 8 min. Det vart vurdert å åpne meg på fødestua.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå