Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 1. Hvilken olje bruker dere som bruker olje foruten vann på Mesoftene? 2. Blir babymagene urolige av for ofte spising, eller kan jeg bare gi så ofte baby vil ha mat? (noen som mente de burde få min. 2 timer mellom hvert måltid for at magen skulle få "pauser") (Baby er 1 mnd gammel) 3. Noen tips for hvordan bruke amme-pumpa riktig? Har prøvd ett par ganger nå, men får så lite ut, og må presse den veldig inn mot kroppen for så å trykke. 4. Tips for hvordan få baby til å sove litt mer enn halvannen time om gangen nattestid? Begynner å bli rimelig sliten av all natteamming.. På forhånd, tusen takk for alle svar!
blaastrek Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 1. Hvilken olje bruker dere som bruker olje foruten vann på Mesoftene? Vi bruker babyolje fra Natusan. Men neste gang jeg skal kjøpe olje skal jeg kjøpe Babyline på apoteket fordi det er visstnok ikke parabener i det. (www.gronnhverdag.no) 2. Blir babymagene urolige av for ofte spising, eller kan jeg bare gi så ofte baby vil ha mat? (noen som mente de burde få min. 2 timer mellom hvert måltid for at magen skulle få "pauser") (Baby er 1 mnd gammel) Gi babyen mat når den viser tegn til at den vil ha! Ikke følg noe opplegg som tilsier hver 3-time eller noe.. Men det kan være sugebehov og ikke matbehov alltid. Smokk kan prøves... 3. Noen tips for hvordan bruke amme-pumpa riktig? Har prøvd ett par ganger nå, men får så lite ut, og må presse den veldig inn mot kroppen for så å trykke. Anbefaler elektrisk pumpe om du har behov for å pumpe hver dag. Jeg har Medela swing og den er helt ok. 4. Tips for hvordan få baby til å sove litt mer enn halvannen time om gangen nattestid? Begynner å bli rimelig sliten av all natteamming.. Gi ungen litt tillegg før natta! Amm først og så gi tillegg.. KAN dessverre gå ut over din melkeproduksjon, men det er også nødvendig med nok søvn og hvile for å være en god mor og for å produsere melk.. Du kan selvfølgelig også gi utpumpet melk på flaske, men tillegg er mer tungtfordøyelig og ungen sover lenger på det.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 1. ?? bruker vann og klut eller vanlige papirkluter jeg.. 2. Jeg har ikke hatt nok melk før begge ungene mine var 2 mnd så jeg ammet mye.. men de slutter å spise når de er mett.. men i starten så legg de til ofte.. 3. Viktig å få til vakum. Pass på at alle deler sitter godt og tett og hold den helt inntil puppen.. 4. Det tar tid å komme i rytme.. man skal ikke forvente at barn under 1 år sover hele natta selv om veldig mange gjør det etterhvert.. Prøv å sov når ungen sover.. ikke planlegg så mye.. ta livet med ro.. er du rolig og avslappet blir ungen det også.. Mye mat på dagtid gjør ofte at de ettersprø mindre på natta.. prøv å se på klokka når ungen sover.. kanskje har den motsatt døgnrytme og sover mer på dagen enn natta.. da bør du kanskje begynne å vekke ungen litt på dagtid, men ekstra bleieskift og kos..
mayaya Skrevet 23. mars 2008 #4 Skrevet 23. mars 2008 olje - har aldri brukt. mesoft og vann holder amme kan du gjøre så hyppig ungen har bruk for det. prøv deg fram med pumpa. ofte er det lettere å få vakuum dersom du setter den sammen fuktig. på nr 4 hadde jeg IKKE gjort som blaastrek her sier, før jeg hadde prøvd ei stund!! mme vil gå ut over din egen produksjon, uansett hvordan man ser det. Prøv heller å få ungen til å spise godt under nattemaltidene. Ikke la ungen sovne i matfatet... Kil ungen under føttene når h*n luker øynene osv. lykke til
Bergene Skrevet 23. mars 2008 #5 Skrevet 23. mars 2008 1. Vi bruker babyolje. 2. Babyer skal ha pupp så ofte de vil! De blir ikke urolig av for ofte pupp! Det du eventuelt kan gjøre er å ikke bytte bryst for ofte, la babyen diie lenge på ett bryst, kan også gi flere måltider på samme bryst. Feks. gi av et bryst i 3 timer, så det andre i de neste 3 timene. Da er man sikker på at babyen får masse "fet" melk. 3. Få mann/samboer til å massere/ stryke på brystet mens du pumper, gjorde susen her. 4. Samsove er fint, da slipper man å reise seg for hver gang og man kan halvsove gjennom hver amming. Tar noen netter før man blir vandt til å ha babyen i sengen, men det er sååå deilig å slippe å måtte stå opp. Lykke til!
Lykke X 4 Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 1. Bruker babyline olje. 2. La barnet være selvregulert, dvs. spise når det vil. Og skule du føle at du at du har mindre melk, amm oftere. Ikke se på klokka, gi babyen mat når den er sulten. 3. Du må bare prøve deg fram med pumpa. Har du sjekket at den er skrudd sammen tett og riktig? Trenger ikke presse den så mye inn mot kroppen, men det skal være tett rundt puppen, slik at det danner vakum. 4. Demp belysningen når babyen er våken på natten, og skift bare på den når det er aller nødvendigst. Lag gjerne en egen stelleplass på rommet til bruk natterstid. Lag faste rutiner for babyen på kvelden. Ha et fast klokkeslett for kveldsstell. Lykke til!
Lykke X 4 Skrevet 23. mars 2008 #7 Skrevet 23. mars 2008 Og du, mesoft er kjempebra! Bruker det hele tiden hos oss
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 23. mars 2008 #8 Skrevet 23. mars 2008 1: 2: la ungen spise så ofte den vil! 3: syns det er vanskelig selv, men noen ganger funker det å se på snuppa, ha henne ved siden av meg når jeg ammer. prøvde å amme på et annet rom en gang, da kom melken først når hun gråt (på fanget til sin farmor) 4: sover baby i samme seng som deg eller ved siden av? prøv å legg ungen på f.x et lammeskinn, da er det lettere å flytte han/henne når du skal amme (både om du samsover eller ikke) det kam være økedøgn om baby vil ha mat hele tiden eller det kan være du er sliten og har mindre melk om kvelden. ta deg en liten dupp mens den lille sover på ettermiddagen, det hjelper ofte på produksjonen. selv har jeg snuppa i egen seng, helt inntil min(har fjernet ene siden på sprinkelsenga, og festet sengene sammen), og legger henne over til meg når jeg skal mate (drar skinnet over i min seng) syns hun sover lengre nå som hun ikke ligger helt inntil meg og lukter melk hele tiden, og jeg sover bedre når jeg ikke er redd for å klemme henne flat er hun urolig holder jeg henne litt i hånda eller stryker henne over panna f.x lykke til!
78'er Skrevet 23. mars 2008 #9 Skrevet 23. mars 2008 Vil berre nevne at det ikkje er parabener i natusan si babyolje heller, denne kom like godt ut som babyline i testen det er vist til i innlegget litt lengre oppe.
blaastrek Skrevet 23. mars 2008 #10 Skrevet 23. mars 2008 Hvis babyen sover mer enn 3-4 timer sammenhengende på dagen så kan du vekket den. Vi måtte gjøre det for vesla hadde "natta på dagen". Vi ga også lite oppmerksomhet til vesla på natta og hadde det mørkt rundt henne. Skiftet bare bleie om det var vått igjennom eller dersom det var bæsj. Hvis du må amme hver 1,5 time om natta og ønsker å ikke gi tillegg så må du i alle fall være veldig flink til å sove og hvile ellers. Mangel på søvn kan føre til at en blir veldig sliten, deprimert og at en fungerer dårlig. Melkeproduksjonen og utdrivingsrefleksen som får melka til å strømme ut av brystet påvirkes av stress. Dersom en sover for lite vil en kunne få for mye stresshormon i kroppen som igjen kan føre til at melka ikke strømmer.. Så det er ikke sikkert det er "mest riktig" å ikke gi mme i forhold til melkeproduksjonen. Jeg er kanskje litt liberal når det gjelder mme for jeg fullammer ikke selv. Jeg syns det fungerer godt for oss, men det er selvsagt anbefalt at barnet får morsmelk.. Men barnet trenger også en opplagt mor mener jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå