Gå til innhold

Er jeg rar? ang barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde barnevakt første gangen da ungen vår var 5 mnd og jeg syntes faktisk dette var litt tidlig. Det var snakk om noen timer på ettermiddagen + legging.

Og nå hører jeg venner av meg som har barnevakt fra ungen er født og drar på weekenturer når barna er blitt noen mnd bare..

Er jeg alt for mye hønemor.. Burde jeg la andre passe han mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hatt barnevakt på jenta mi og hun er 5,5 mnd.

Skrevet

Da er nok jeg like mye hønemor som deg. Mini har hatt barnevakt èn gang, og da var han nesten 7 mndr gammel og vi skulle i 40-årslag. Vi hadde barnevakt hjemme hos oss, for jeg orket ikke tanken på å ha han borte hele natta enda. Jeg hadde ikke klart å reise bort fra mini en hel dag, og langt mindre en hel helg.

Skrevet

Nei, synes du høres helt normal ut! Akkurat som meg;)

Skrevet

Hvis du ikke har behov for barnevakt, så er det jo ingen vits i å ha det:) Hadde Leah fra meg noen timer av og til før hun ble 4 mnd, men nå når hun er eldre syns jeg det er verre, spesielt siden hun er ekstrem mammadalt, veldig slitsomt for den som skal passe henne for hun hyler til jeg kommer uansett !

Skrevet

enig med deg. skjønner ikke folk som klarer å forlate barna når de er så små!!!! jeg hadde ikke klart det. min er 3 mnd å har aldri hatt bv. skal ha bv (mamma) i aug pga vi skal i bryllup.

Skrevet

Det er jo opp til deg egentlig, hvilke behov du har. Synes absolutt ikke du er rar. Gutten vår sov borte første gang da han var 7 uker, hos mamma og pappa. For oss var det greit, selv om jeg savna han som en gal dagen etter og ikke kunne komme meg til mamma fort nok ;-) Han har sovet borte en gang etter det, også har søsteren min passa han noen timer ved et par anledninger hvor vi har vært på kino.

Familien min har så lyst til å passe ham, de er helt forgapt i gutten vår ;-) Jeg vet at han er i trygge hender, derfor kan jeg overlate ham io deres varetekt uten å få helt noia. Men skal sies at jeg lar ingen andre passe ham riktig ennå ;-)

Skrevet

Du er ikke hønemor av den grunn. Det viktigste er jo at du føler deg vell med å ha andre til å passe din lille.Har du ikke behov for det så er jo det rett for dere.

Mens andre igjen føler det litt motsatt. Er ofte litt avhengig i om du er 1 gangsfødende eller 4 liksom.

Selv så er jeg tryggere med nr 2 nå og har hatt barnevakt på han 2 ganger noen timer på ettermiddagen + legging, og han er 3 mnd. Mens med nr 1 hadde jeg det vel ikke før hun var rimelig stor..Tror hun var nesten 1 år.hehe.

Skrevet

Så lenge du ikke har behov for det, så er det jo helt ok.

Med storebror hadde jeg passejente fra han var 3 mnd. ca 1 time i uka. Han sov veldig lite på dagen og våkna mye på natta, så det var deilig med den timen alene. Men det var rart de første gangene.

Med lillesøster har jeg ikke hatt behov for det enda, for hun sover så mye. Men vi har hatt barnevakt littegrann på kveldene.

Ikke vær så opphengte i hva andre gjør. Gjør det som er riktig for dere. :o)

Det er vel verken noe galt med å ikke ha barnevakt, eller å ha barnevakt av og til. Bare det er noen som vet hva de gjør som passer barnet, enten det er nabojenta eller bestefar. :o)

Skrevet

Greit at de ikke blir altfor avhengig da. Dumt hvis du plutselig trenger barnevakt når ungen er 10 mnd f.eks. og ungen blir hysterisk fordi du har gjort h*n altfor avhengig av deg...!

Skrevet

Det er en skam å sette bort ungene hele tiden. Må man virkelig ha barnevakt flere ganger pr måned,burde man ikke hatt barn.

Skrevet

Vi har hat barnevakt to ganger og mini er fire uker.

Da har han vært hos svigermor noen noen timer på dagen.

Mest for at jeg skulle få litt avlastning i en vanskelig tid.

Men ser ikke det som et problem....

Skrevet

IGNORER DET LUDDERET SKRIVER JENTER!

Skrevet

En skam å ha barnevakt?!? Du er rar anonym... Folk må jo få lov til å komme seg litt ut i blant! Kan ikke bare sitte inne og støve ned selv om man har fått barn. Er viktig å ta vare på seg selv litt. Om man har overskudd til å gå ut og slappe av mens barnevakt passer minsten, får man også mer livsglede som igjen vil skinne på barnet. Vi hadde barnevakt til vår jente når hun var 5 uker, noen timer på kvelden. Riktignok av min søster, men det var kjempe! :) Og gleden blir jo så stor når du kommer hjem til gullet ditt igjen! Gå ut og kos dere!!!

Skrevet

Hatt barnevakt siden han var 5 uker..Fy for en skam .He, he.

Syns ikke du er rar HI.Det er veldig individuelt hva man føler .

Jeg har ikke problemer med å ha barnevakt , men vil ikke la han ligge borte over natten ennå.

Folk må gjøre som de vil selv.

Skrevet

Nei, du er ikke rar, og de som har barnevakt mye tidligere er heller ikke rare :) Ikke er det forskjell på hvor gode foreldre de er heller.

Vår er tre måneder, han har barnevakt noen ganger- første gang når han var ca 4 uker, da var det rart, men deilig å komme seg litt ut likevel :)) Mine foreldre har veldig lyst til å passe han, og vi synes det er kjekt med en kino i blant. Eneste problemet er at de har så lyst til å leke med han at de ikke legger han så tidlig som han pleier.

Viss de som trenger barnevakt noen ganger i måneden ikke burde ha barn ville det blitt født få barn i dette landet, mange grunner til at en har barnevakt.

Skrevet

Ta det når du er klar! Jeg syns det er verre med barnevakt nå, fordi hun er blitt mye større nå,(strax året) og merker bedre (føler jeg) når jeg er vekk. Hun har vært en del på overnatting hos mine foreldre, og er tydeligvis veldig trygg der! Hun sover såå godt, nesten bedre enn hjemme, og er i storform når hun er der... Så jeg er glad for at hun er blitt så trygg og har et sted hun er vant med å være! Det gjør det "lettere" for oss når vi har behvov for barnefri av ulike grunner.

Jeg tror at jo lengre man venter, jo verre blir det! men er du ikke klar, så er du ikke klar! Drit i hva andre mener og sier om det! Men før eller siden er det nok lurt å "hoppe" i det. Men sørg for at det er noen du føler deg trygg på, og som barnet ditt kjenner godt!!! Det vil nok gjøre det litt lettere!

Lykke til!

Skrevet

Vi hadde også barnefri da hun var 4 uker, var på kino. Og var på overnatting da hun var 12 uker. Sikkert mange som syns det er feil, men det er vår vurdering, og glad for nå at vi hoppa i det, og snuppa har ikke tatt skade av det, tvert i mot!

Stol på deg selv! Men enig med brummemamma, hadde nok blitt født få barn her til lands om det var barnevaktrestriksjoner pr mnd...

Skrevet

Er jo forskjell på barnevakt i noen timer og barnevakt i en helg, f.eks. For egen del mener jeg det er viktig både for foreldre og barn at man kommer igang med barnevakt tidlig. Viktig for foreldre å få litt egentid og vennetid og viktig for barnet å kunne forholde seg til andre voksne.

Tenkte selv å ha første barnevaktkveld om to uker, da er jenta vår fem uker. Vi skal på en forestiling på kvelden, et kvarter unna der vi bor. Blir det problematisk er det dermed lett å komme hjem fort. Men at det skal være et problem for barnet å ha tre timer med besteforeldre på kveldstid, det forstår jeg ikke.

Så er det også sånn at vi ikke alltid har kontroll på hva livet bringer og det kan oppstå situasjoner der barnet må ha barnevakt. Da er det trygt å vite at barnet har flere voksenpersoner rundt seg som kjenner det godt og som barnet er trygg på å være sammen med. Så å komme i gang med barnevaktbruk tidlig handler også om å redusere barnets sårbarhet, mener jeg.

Skrevet

Hadde første gang (og hittil eneste) bv da jenta var 10mnd, i 4 timer på kvelden.

Skrevet

Tulla mi har vært en helg i mnd hos min far og stemor, fra hun va ca 2 mnd gammel. Dette har gått helt fint, og hun trives som plommen i egget hos dem. Selvfølgelig var det rart å ikke ha henne hos meg, men nå er vi vant til det begge to. Nå er hun 10 mnd, og første gang jeg dro på tur uten henne var for 7 dager siden, da ei venninne og jeg dro på minicruse til Danmark.. det var kjemperart, men vi overlevde da begge to :-)

Skjønner godt at det kan være vanskelig jeg, vi mødre (og fedre) må nesten bare kjenne på hva vi mener er riktig for oss. For det som er riktig for naboen behøver jo ikke å være riktig for deg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...