Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 Jeg ammer barnet mitt så mye jeg kan. Mesteparten av tiden har jeg nok melk, og han får i seg det han vil. Men så hender det i blant at jeg har alt for lite... Gutten min legger på seg litt for lite, så det bekymrer meg jo. Til slutt syntes jeg det var for vondt at han skulle ligge våken og gråte og gråte fordi han ville ha mer, og det nesten ikke var noe å få ut, at jeg kjøpte en en liten pakke med ferdigblandet mme. Når jeg har hatt for lite melk, har jeg gitt han dette. Han liker det, og blir god og mett og sover leenge på natta.. Det jeg lurer på er hvorfor helsesøster frarådet meg til å ''falle for fristelsen'' å gi han mme...? Har sett mange debatter her inne, og jeg lurer så veldig hvorfor de snakker som det skulle vært farlig.. Selv vokste jeg opp på mme, og det går da bra med meg.. Nå får gutten min så masse morsmelk som mulig, men jeg ser ikke noe galt i å gjøre han god og mett på mme i blant, isteden for å gi han vann for å gi han en falsk metthetsfølelse.. han trenger jo å legge på seg..! Prøver å få tak i en elektrisk pumpe, da jeg ikke får helt til manuell. Så da blir det nok mer mm etterhvert. Men vil gjerne vite hva dere synes... Er dere enig med helsesøster i at han skal være sulten, eller med meg; at han kan få litt mme? Skjønner ikke hvorfor det skal være så farlig å gi han det, utallige barn lever jo på det og er friske og sunne.. Mener ikke å lage en ny mme debatt, men jeg syntes bare det hørtes rart ut av helsesøster... Spesielt siden han trenger å legge på seg. Orker ikke å la gutten min ligge sulten i hvertfall, synes det bare er tull. I blant blir jeg bare skikkelig ''tom'' i puppen, og det over lengre tid. klem
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 Er så absolutt enig med deg. Babyen skal da ikke ligge og gråte pga sult! Ta en titt inn på ammehjelpen.no så kanskje du får noen gode råd der. Lykke til!
Mammapudding Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 Ville gitt litt mme, han skal jo ikke ligge å være sulten stakkar liten. Av og til vet mamma best, ikke helsesøster:)
atsjo Skrevet 23. mars 2008 #4 Skrevet 23. mars 2008 Merkelig at hun sa det.. Ville gitt mme i tilegg hadde jeg vært deg:)
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 23. mars 2008 #5 Skrevet 23. mars 2008 Nei vet du hva. Jeg blir så irritert på disse helsesøstrene. Er absolutt helt enig med deg. Gi babyen din MME med god samvittighet og slutt å høre på alt dem sier. Det er du som bestemmer, men skjønner deg veldig godt at du føler press og gjerne vil amme mest mulig..Men ikke la dette gå på bekostning av at babyen må ligge å gråte fordi den er sulten.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 jeg ammer for det meste, men gir lillegutt tillegg om kvelden, for da krever han litt mer. min helsesøster syntes det var lurt. hovedsaken er at han ikke er sulten, og at han går fint opp i vekt. jeg synes det er trist at noen er så opphengt i amming, at det skal overskygge alt. gi babyen mat, du. klem
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 23. mars 2008 #7 Skrevet 23. mars 2008 Blir litt småforbanna av morsmelkhysterien på enkelte helsestasjoner, kjenner jeg.... Alle vet jo at mm er det beste for babyene, men de skal da ikke gå sulten!! Hvis jeg var deg, ville jeg gitt mme når du føler han ikke blir mett. Gi først pupp og så mme. Kjøp ammete på helsekosten og pump mye for å øke produksjonen. Lykke til )
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #8 Skrevet 23. mars 2008 Dette må du jo bestemme selv! Det er ditt barn! Men det er et faktum at dersom du gir erstatning vil ikke produksjonen din gå opp. Det du evetuelt kan gjøre er å i en periode pumpe deg til det måltidet du gir erstatning. Pump deg mye, helst etter hvert måltid i en periode. Da vil produksjonen som oftest gå opp. Det er slitsomt, men vil lønne seg for deg senere. Det er jo så enkelt å gi pupp, den er jo tilgjengelig hele tiden:-) Jeg slet litt med å pumpe meg før, men jeg pleide å tenke på sugerytmen til barnet mitt når jeg legger henne til. Hun suger litt, venter et par sekunder, suger igjen, venter (som om hun kjenner etter om melken kommer). Når jeg tenkte på dette fungerte pumpingen kjempe fint for meg, melken kom fortere. Jeg vet og at noen har god erfaring med Sytocinin spray. Den hjelper til på utdrivningsrefleksen. Du kan få den på resept hos legen din, bare si at du har problem med pumpingen. Lykke til:-)
sarahrara Skrevet 23. mars 2008 #9 Skrevet 23. mars 2008 Mamma vet best, bare gjør det du føler er riktig for babyen din du Jeg har selv vært i din situasjon og ga mm så ofte jeg kunne, men la til med mme når snuppa ville ha mer....... med gooooood samvittighet )
lillegutt mars o7 Skrevet 23. mars 2008 #10 Skrevet 23. mars 2008 Gi ham mme du =) Hadde hatt mer dårlig samvittighet av å gi bare mm,og høre ham skrike av sult ,enn å gi ham mm OG mme og hatt en blid og fornøyd gutt som la fint på seg! Følg morsinstinktet ditt!Det er som regel rett!
Dunder Skrevet 23. mars 2008 #11 Skrevet 23. mars 2008 Herlighet, "falle for fristelsen". Høres ut som om mme er djevelens verk og at vi blir forledet av ondere makter til å tro at det er bra.. Virker som om noen HS er litt hjernevasket? Min HS er overhodet ikke sånn, hun sa at det bare er å gi mme hvis man har lite melk, er sliten eller vil ut på byen en tur..
mamman til to gutter Skrevet 23. mars 2008 #12 Skrevet 23. mars 2008 Mme er ikke farlig som man av og til skulle tro, men ulempen ved å gi det er at da vil ikke din produksjon øke. I perioder med økedøgn må man amme ofte og mye for å produsere mer melk når behovet til babyen øker. Hvis du i utgangspunktet ønsker å kun amme eller amme mest mulig, er det hvertfall viktig at du til alle måltider ammer først og så evt gir mme etterpå en gang i blant hvis det er behov for det. At du prøver å pumpe i tillegg for å øke produksjonen er også kjempebra! Jeg har aldri hørt om helsepersonell som anbefaler mme evt slutte med amming der det er store problemer med det. De offentlige anbefalingene sier at amming er best og derfor skal helsestasjonene hjelpe til med det så lenge man ber om hjelp sånn at ingen i ettertid kan komme og klage over at de selv ønsket å prøve mer, men de ble anbefalt mme. Jeg tror det nærmeste man kommer er at de hinter til at det er viktig at mor og barn har det bra og ikke stresser for mye med matingen. At din helsesøster direkte fraråder mme hvis barnet ditt er tydelig sulten og i tillegg legger på seg for lite synes jeg også er rart, for det blir jo noe annet enn å la være og anbefale det. Grunnen til at amming anbefales fremfor mme er først og fremst pga immunstoffene i mm, men de får barnet i seg uansett om de spiser et måltid om dagen eller alle, så hvis du fortsetter som nå vil han ha de fordelene.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #13 Skrevet 23. mars 2008 Gi ham litt mme du! Mange helsestasjoner har begynt å lempe litt på morsmelkshysteriet, men din helsesøster er ikke en av de som har det høres det ut som Jeg merker stor forskjell på holdningen på helsestasjonen i perioden mellom mine barn (2 år), og for meg som har måttet gi mye mme har jeg merket et mye større aksept for mine valg denne gangen enn sist. Vi får bare håpe at alle helsestasjoner etterhvert skjønner at man ikke skal pushe dette med morsmelken alt for langt. Javisst, morsmelk er best, men mme er helt utmerket, og man har også funnet ut at del-amming er et veldig godt alternativ fordi de viktige stoffene samles i den melken man gir i løpet av døgnet, så hvis man gir mindre morsmelk enn "full dose" er de viktige stoffene mer konsentrert i melken. Det du gjør kan knapt kalles del-amming, siden han får nesten bare morsmelk, så jeg ville ikke brydd meg om helsesøsteren i det hele tatt og gitt mme når det trengs med største selvfølgelighet, han får nok immunstoffer i den morsmelken han får, selv om han får noe mme i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 Jeg fikk beskjed på barsel at jeg med fordel kunne gi litt mme, da jeg prod. litt lite melk. Men måtte la babyen få masse pupp også for å øke prod. Det redda meg iallefall. For vesla gråt av sult, og fikk ikke nok. Og jeg holdt på å bli sprø.. Men nå har det gått seg til og hun får bare mm, og er blid og fornøyd!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 Noen ganger blir man svett av slike råd. Min datter på ett år har fått mme nesten hele tiden (pga ekstrem prematuritet da..) Hun vokser og trives og har vært syk (influensa) en gang i løpet av sitt første leveår. Synes av og til de drar den litt vel langt innen helsevesenet. Er 100% sikker på at både du og barnet vil få det mye bedre dersom barnet får nok mat!! Stå på!
line_n & sara Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 jeg gir en flaske v leggetid, oftest mme, men pumper en del også, så vi gir begge deler, altettersom hva vi har! min helsesøster har ingen kvaler mot det! hun sier at det er faktisk ganske vanlig! men alle helsesøstre har en mening om noe! jeg er veldig fornøyd med min, faktisk så er alle på helsestas. veldig pragmatiske! de sier klart i fra, alt noe passer for noen, og noe annet for noen andre! høres ut som at mme passer for deg! gi med god samvittighet, du!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #18 Skrevet 24. mars 2008 Jenta mi var lita og jeg hadde ikke nok melk så her anbefalte hs at jeg skulle gi mme på kvelden og natta hvis jeg ikke hadde nok mm til jeg fikk opp melkeproduksjonen nok. Syntes det er rart at helsesøsteren din mener at barnet skal gå sulten istede for å få mme som tilegg. Spesielt når barnet trenger å legge på seg. La barnet få spise seg mett du. du kan jo ikke gi mer mm en det som er i puppene. Så å få litt tilegg vil ikke skade
wjkcg Skrevet 24. mars 2008 #19 Skrevet 24. mars 2008 Overse ammemafiaen og gi barnet morsmelkerstatning når det trengs! Ingen grunn til at han skal være sulten og frustrert og du sliten og frustrert. Hadde en veldig bra helsesøster her hos oss som sa at det er viktig å skille mellom kunnskap og meninger og ift saker som morsmelkerstatning, bruk av flaske og smokk er det meninger som gjelder, ikke kunnskap. Så gi barnet morsmelkerstatning med god samvittighet!
Legekjærringa Skrevet 24. mars 2008 #20 Skrevet 24. mars 2008 har ikke lest alle råd her men jeg ville ha ammet først og så gitt MME. La han ligge lenge ved puppen. Rundt 15-20 min på hver og så gi MME. Etter 1 times tid prøver du å pumpe deg og samle opp i løpet av dagen og gi han på kvelden. Hvis han er mer sulten gir du MME igjen. Dette blir litt slitsomt en kortere periode, men jeg er nesten helt sikker på at du vil få opp melkeproduksjonen. Viktig at du får hvilt deg mye og ev. også drikke amme-te. Vet ikke hvor ofte du ammer men du bør ihvertfall amme hver 3.dje klokketime.
Lykke X 4 Skrevet 24. mars 2008 #21 Skrevet 24. mars 2008 Gjør det du føler er rett. Det er du som er mammaen til barnet. Du kjenner ditt barn, og du kjenner dine begrensninger. Jeg gav mme tillegg om kvelden til min første. Til nr. 2 gav jeg ikke, fordi jeg visste at mange bare tror de har lite melk, men at dette som regel ikke stemmer. Begge gutta er sunne og friske
En til! Skrevet 24. mars 2008 #22 Skrevet 24. mars 2008 Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette. Gutten vår holdt på å bli alvorlig underernært fordi helsestasjonen sa at jeg bare måtte fortsette å amme, tross manglende vektoppgang, og hyppig gulping/avføring hos gutten vår. Til slutt insisterte vi på å få vurdering hos lege, som sendte oss til sykehus med en gang, fikk konstatert alvorlig laktoseintoleranse (han tåler ikke morsmelk engang). Så nå får han melke- og soyafri erstatning på blå resept (Nutramigen), går opp i vekt, og stortrives! Sier ikke at ditt barn har samme diagnose, sikkert ikke, men ville bare illustrere et eksempel på hvor alvorlig situasjonen kan bli dersom man blindt stoler på alle rådene man får på helsestasjonen. Så gi ham det du vil, det er ditt barn!! Og gi klar beskjed til helsesøster om at sultne barn ikke er sunne barn! MME er nesten like bra som MM, og hvis man ikke klarer å gi nok MM, ja så må man gi MME! Hvorfor i alle dager skal et barn gå sulten gjennom spedbarnstiden når man kan gi fullverdige erstatninger? For øvrig er jeg enig med de over - hvis du har el.pumpe, prøv å pumpe i tillegg, så går i hvertfall ikke produksjonen ned... Mye bedre med el.pumpe, synes jeg. Går fortere, og du blir ikke sliten... Supert hvis du fortsatt kan gi morsmelk til de fleste måltidene - men ikke slit deg ut. Lykke til - og husk at DU bestemmer og kjenner DITT barn best!!!!!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #23 Skrevet 24. mars 2008 Kanskje han har økedøgn? Det er sånn det skal være under økedøgn, det føles som om puppen er tom men det er litt melk som kommer ut. Og babyen må suge på puppen for å øke produksjonen din. Hvis du gir MME så øker du ikke din egen produksjon. HS burde opplyst deg om økedøgn og hvordan de fungerer. Og økedøgn er ikke morsomme, med en misfornøyd baby i flere dager, men de nødvendige for at du skal ha nok melk.
Galskapens overhode Skrevet 24. mars 2008 #24 Skrevet 24. mars 2008 Kan hende han har økedøgn. min lille har gjerne 3-4 døgn i strekk der vi pupper 1-2 ganger i timen. Kan gå 2 timer på natta. Min er 9 uker nå og vi har allerede hatt 3 økeperioder. Men min legger godt på seg da. Du er guttens mor, og du vet best hva du ønsker for barnet ditt. men uten økedøgn blir det vanskelig for deg å produsere mer melk.,Så det kan hende du må gå mer og mer over til mme med tiden. Men det har da blitt folk av oss mme barn også Lykke til videre
Impulsiw Skrevet 24. mars 2008 #25 Skrevet 24. mars 2008 Heisann Du får leid el pumpe på babyshop. Det gjorde jeg..pumpet og pumpet til junior var 3 måneder. Jeg hadde masse melk på formiddagen så jeg pumpet meg i løpet av dagen slik at han fikk den melken jeg hadde pumpet ut på kvelden. Slik fikk han bare morsmelk. MEN hadde jeg ikke pumpet eller hatt mer, måtte jeg ha gitt han mme. Hvis gutten din ikke legger på seg skikkelig må han jo få ekstra mat... Lykke til om du velger å pumpe eller gi tillegg (ps: ga meg m å pumpe når han var tre mnd. Har fullammet til nå nylig men får nå litt grøt og middagsmat. han er snart 5 måneder og veier 8 kg og er 70 cm lang .o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå