Gå til innhold

(gravid) har kommet til det pointet der jeg er livredd av hvordan tiden etter fødsel blir:S hva skal jeg gjøre med dagene og hvordan blir livet? hva med rutiner?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg står vel opp og steller barnet så meg selv så bare leve som vanlig?

mate og skifte når det trengs, sove i stuen på dagtid (for å skille mellom dag og natt), kos og lek, trilletur på formiddagen, kveldsstell så i seng?

har jo ingen aning i hva jeg skal gjøre.. er dette alt man gjør?

hvordan kan jeg smått legge rutiner for mitt liv og husvasken?

tror aldri dette kommer til å gå bra med mindre det er normalt å tenke slikt når fødselen nærmer seg..

er det slik at alt ordner seg eller er det mange dager der man føler alt går til hel****?

har termin om 4uker og nå begynner tankekjøret for fullt her..

jeg blir alenemor så det blir lite med å dele ansvaret med andre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hihi ta det helt med ro, husrengjøring kommer du ikke til å ha tid til i starten(hvis du ikke er suuper heldig og får en soveunge):P

bare ta ting akkurat som de kommer du, kos deg med nurket også skal du se at ting rett og slett går seg til av seg selv!

I starten er det: sove, mate, bæsje, sove osv.

DU bør prøve å sove mens ungen din sover og ikke stress med rutiner i starten!

Ting går seg til av seg selv etterhvert:)

Mange dager kan det hende at du tenker at dette orker jeg ikke mer, også kommer det bra dager!

Husk at det IKKE er en skam å få hjelp:)

Skrevet

Først: du er helt normal! Alle har litt rare tanker før første barnet kommer...man vet jo ingenting om hva som venter.

Det kommer til å bli både fantastisk og et helvete! Du vil få dager der du føler deg heldig hvis du har rukket å ta deg en brødskive, og du vil få dager der du har gjort hele huset rent (kanskje). Tenk ikke på rutiner før det har gått rundt 3 mnd. Det er lov å prøve men ikke alle barn faller inn i mønsteret. Ikke bekymre deg for at du ikke får nok å fylle dagene med - de fyller seg selv. La husvask være husvask, kos deg og IKKE STRESS. Og dette med å sove i stuen på dagtid er jeg forøvrig helt uenig i. Mine barn sover i sengen sin (eller ute i vogn) med rullegardinen helt nede og sover like godt på natten likevel. Om barnet ditt ikke sover på natten men har "snudd døgnet" så er det lurt å gjøre et slikt skille selvsagt.

Du har noe STORT i vente, noe fantastisk og skremmende stort! Bruk tiden fremover til å hvile masse for du vil bli sliten senere. Pass på å ha et godt nettverk rundt deg og ikke vær redd for å be om hjelp og avlastning. Det er den beste hjelp du kan gi barnet ditt også.

Lykke til!!

Skrevet

Dette er helt normale tanker!

Og det går ikke an å planlegge uansett om man tror det. For ingen vet jo hvem som kommer ut av magen din og hvordan h#n kommer til å være. Vær innstilt på at de første 6 ukene blir tøffe, da er alt nytt og dere bruker tiden til å bli kjent med hverandre. Du skal få amming i gang, stell og forhåpentligvis litt søvn innemellom ,-) Først etter 2-3 mnd trenger du å tenke på rutiner.

Som alenemor er det nok ekstra tøft, det må jeg bare si. Allier deg med personer du stoler på, mor, søster, venninne med barn? Ta i mot all hjelp du ønsker og ikke vær flinkpike og si nei! Men alle har jo så lyst til å hjelpe til med selve barnestellet men i starten trenger du hjelp til middag til deg selv, innkjøp du ikke har tenkt på til minsten, klesvask og husarbeid. Så får de heller belønnes med å passe baby/trille en tur mens du får tatt deg en dusj eller lur.

Ta også tidlig kontakt med helsestasjon, få hjemmebesøk og kontakt med en helsesøster som du kan kontakte med veiing (slik at du ser at vekten går rette veien) og som du kan kontakte med de hundrevis av spm som dukker opp.

Og slapp av, vi tenkte som så "Utrolig mange andre, mindre intelligente he he mennesker har klart dette så da må vel vi også". Du kommer til å være sliten, til å ikke tenke klar og kanskje gjøre noen feil på veien men slik er det bare. Med masse kjærlighet og ikke så strenge krav til deg selv så kommer du til å bli en super mor!

Skrevet

jeg tenker ikke i det hele tatt på om å få nok søvn og lignende:D

tenker mer på hvordan rutinene blir.. mener ikke atnår klokken slår -- skal det jeg gjøre det, når klokken blir -- skal jeg gjøre det, men tenker mer på når skal jeg ta badet og lignende..

vil at det ska ver noen vaner men ikke rutine slik at det skal skje på en bestemt tid hver dag..

stresset er jo i grunnen for ingenting:P

at det er mulig:D

HI

Skrevet

Det går i amming, amming, bleieskift, amming. Rutiner er det ikke snakk om i begynnelsen. Morgentur.. ha ha!! Jeg var heldig om jeg fikk ungen ut på en trilletur ut på ettermiddagen, da hele morgen gikk til: sove ut til kl. 11 pga våkennetter, amming, bleieskift, frokost til meg selv, amming, bleieskift, dusj hvis jeg var heldig, amming, bleieskift, ta oppvasken mens ungen sover, amme, bleieskift, så gå på trilletur, da var klokka blitt 15! Gå hjem igjen, amme, vente til mannen kom hjem med mat, han laget middag mens jeg ammet. Bruke kvelden på å amme og roe babyen som ikke sov før kl. 1 om natten. Våkne annenhver time på natten for å amme og skifte bleie. Slik var "rutinen" min. Jeg grudde meg før fødselen og det ble som jeg trodde. Men det går seg til og etter noen måneder blir det lettere. Og du får den skjønneste babyen i hele verdenen. så det er verdt det!!

Skrevet

Må si meg enig med de over. ikke stress med rutiner, det går seg til etterhvert. Men siden du er alene så håper jeg du har noen som kan hjelpe deg litt, spes i begynnelsen, når man har nok med amming og alt som følger med. Hva med foreldre eller en god veninne? Kanskje de kan komme å hjelpe deg med litt husarbeid eller trille din baby en time noen ganger? Det synes jeg du skulle be om hjelp til! Alle nybakte mødre trenger litt ekstra hjelp:) Selvom jeg ikke er alenemor, så har det vært helt topp å ha en mor som har kommet og tatt med mini på trilletur noen ganger, så jeg får slappa av el tatt litt husarbeid.Eller at hun har tatt å rydda litt for meg. Ingen skam å be om hjelp! Men du må nok bare regne med at ting flyter litt og hybelkaninene får boltre seg litt ekstra den første stunden;)

Skrevet

glem rutiner nå. Ikke tenk så mye på hva som vil skje. Du har en fødsel i vente og det er alt du skal foreta deg nå. Hvis jeg har noen råd til deg så er det:

snakk med nettverket ditt og kartlegg ev. avlastning av alle slag; som du kan ringe, lage mat for deg, handle, komme hjem til deg, hjelpe deg med babyen, være sammen med deg....ev. overnatte? Ta gulvaske en gang i blandt for deg...sånne ting.

tenk litt igjennom hva du kan handle inn av "tørrvarer" og stappe fryseren med av gode sunne enkle middager.

prøv å organiser deg slik at du har det ryddig og alt på plass nå. Ting som skal ordnes, gjør det nå! Du får ikke tid etterpå.

Og for all del, sov så mye som mulig, når som helst. Hvil hvil hvil.

I begynnelsen er det bare stell, amming amming amming, stell, amming amming. Og soving i mellom. Og da MÅ du også sove når ungen sover og ikke tenke på husarbeid, ellers sliter du deg ut og blir utbrent. Og så må du sørge for å få i deg mat.

Kos deg med babyen når h*n kommer. Barseltiden 6 uker er ment for at man skal bli kjent, ikke drive med alt mulig annet. Etterhvert utvider du "horisonten" og legger til andre ting i hverdagen når du føler deg sikker og har kontroll på situajonen.

Masse lykke til! Det blir fantastisk og utfordrende, men du klarer det.

Skrevet

Som andre her sier, ta det med ro og ta det som det kommer. Du kan ikke legge planer for hverken formiddagstur eller kveldsstell den første tiden, for kanskje sover babyen når du vil ta kveldsstellet? Men du kan jo ta på henne pysj og gi henne et bad eller ta et godt stell på kvelden, så mate henne. Fortsetter du med dette hver kveld vil det gå seg til.

Et råd i alle fall: få gjort mest mulig mens babyen er våken så du kan hvile når den sover. Ikke sitt med babyen på fanget hele tiden mens den er våken. Tenker at det er spesielt viktig siden du er alene med babyen.

Min baby likte godt å ligge naken på noen håndklær på badegulvet mens jeg dusjet, det gjør hun enda (10 uker). Slik kan jeg dusje når hun er våken, pluss at det er sunt for henne å sprelle naken. Får god tid til å stelle meg.

Når jeg vasker opp ligger hun på gymmatta si på gulvet og ser på, når hun var nyfødt lå hun i vogna og så på.

Når jeg vasker gulv eller skal gjøre husarbeid passer jeg på at hun er mett og fornøyd, så får hun ligge og se på eller jeg har henne i bæresjal. Det var litt vanskelig å få henne til å ligge alene de første ukene men det har kommet seg utrolig.

Det betyr selvfølgelig ikke at du ikke skal leke og kose med henne når hun er våken. Eller han. hehhe-.

Skrevet

Jeg tror dette med hvordan dagene blir er veldig individuelt og kommer an på barnet.

Men som andre sier i starten er det bedre å bare nyte nydlingen og la verden bare gå sin gang! Det er kanskje uvant å tenke på, men når du sitter der med babyen i armene; kjenner varmen mot deg- da er det overhodet ikke noe problem å gi fullstendig blaffen i alt annet!

Nå er junior her 4 uker og dagen min er slik: mannen min går på jobb ca 7.30, da legger jeg meg litt igjen. Junior våkner i 9 tiden (ikke hver dag), forer han, så steller og tar på nye klær. Så legger jeg han i vuggen slik at jeg kan lage litt frokost. Jeg kan også ta en kjapp dusj da, har bare døra oppe litt så jeg hører. Om vi skal en tur ut, så passer jeg på å amme rett før og bytte bleie, så slipper vi styre med det ute.

Si f.eks at vi skal på helsestasjonen kl 12.30 - da må jeg ta bussen kl 12. Da velger jeg å stå opp rundt 9, ordner meg først (dusje, kle på meg, sminke etc). Stelleveska pakkes klart kvelden før. På den måten blir det ikke stress.

Om vi skal være hjemme en dag så er ikke husvask noe pes; om babyen sover kan du fint pusle rundt hjemme eller la h*n ligge i senga/vugga når h*n er våken - det er kos å ha de på fanget når de er våkne, men de koser seg også alene!

I starten vil det meste bli sånn som du sier med mat, stell etc, men det kommer også veldig an på hva man gjør det til selv. Vær aktiv på helsestasjonen og bli med på barselgrupper, kanskje de har trillegrupper etc. Det er også treff for terminklubbene her på dib som du kanskje kan være med på? Hør med noen av de jentene der om de bor slik at dere kan trille sammen f.eks!

Ønsker deg riktig så lykke til, du skal se det går bra!

ps! det er også fint lov å sette seg ned og grine ut innimellom når man føler alt går på tverke! Bedre å få det ut sier jeg. Merker du at vonde tanker tar overhånd, så snakk med helsesøster, hun vil kunne hjelpe deg få orden på ting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...