Gå til innhold

Concerta og bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 8 år har nylig fått diagnosen ADHD og statet opp med 18 mg Concerta og deretter 36 mg- han ble helt "rar" Han ble innesluttet og virket deprimert og var bare på rommet sitt. Ville ingen ting. Måtte bare trappe ned til 18 mg, men har nå kuttet helt ut.

Noen med samme erfaringer. Ritalin har samme virkestoffet, er det vanlig å få dette problemet med den tabletten. Er isåfall skeptisk til å starte på Ritalin?????

Noen med slike erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der er sikkert mange måtar å reagere på. Eg veit ikkje kor lenge dokke prøvde, men det lønnar seg å vere tålmodig.

Min hadde det sånn dei første månadane, men eg tenkte vi skulle halde ut ei stund for å sjå korleis det gjekk. Han var så og seie utan mimikk, og eg visste ikkje heilt om han hadde det bra eller ikkje. Han kunne seie ting var kjekt om eg spurte han, men det kunne vi ikkje sjå på han i heile tatt.

MEN det forsvant:) I dag, 14 år gammal, vil han ikkje gå på skulen uten medisinen:)

Det vi sat igjen med til slutt, var ein gut som fungerte tilnærma normalen, men litt meir aktiv og impulsiv enn andre:)

Skrevet

Vi fikk effekt først på 54 mg. Det er en ganske stor dose for en 7-åring og hun blei veldig, veldig rolig til å begynne med. Det var en enorm overgang, for hun hadde vært som en virvelvind heile livet. Spesielt at hun ikke snakket heile tida var vel den største overgangen. Og at raserianfallene forsvant. Og stemmene i hodet som plaget henne. Så alt i alt var forandringene til det beste for både oss og henne. På skolen trakk hun seg også tilbake, hun klatra opp i et tre og satt der i friminuttene noen uker. Vi fikk det forklart med at hun ommøblerte, reint mentalt. Dette tok noen uker, så kom hun etter hvert ned av treet. Hun er etter seks måneder blitt en roligere unge, virker mer harmonisk og fornuftig. Jeg har til og med fått kommentarer på at hun ser mer harmonisk og sammenhengende ut i fjeset nå, ikke så anspent.

Skrevet

Har også en sønn på 8.Hadde det helt likt.Kuttet det ut og begynte med di vanlige ritalintablettene.Helt 100...

Skrevet

????? hadde det vært hun jeg har med og gjøre på bup,hadde hun ristet på hodet.Er det mulig??MIN 8 ÅRING,får ikke mer enn 30-40 mg i tablett.Kuttet ut concerta pga han ble helt rar....hadde 36mg.Når man får sånne symptomer,må man kutte ut med en gang.STAKKARS.ikke rart hun ikke er anspent,får for høy dose.Ritalin kappsler er bedre.Bruker selv enda bare tablettene

Skrevet

hehe... for høg dose gir hyperaktive symptom.... Ein kan ikkje bli sløv av metylfenidat i for stor dose. Det er litt som å seie at ein på amfetamin blir sløv av det:)

Skrevet

yes,kan bli hyper av for stor dose,eller for sløv.Min ble sløv,når det gikk lenge ble han mere aktiv.Det har blitt sakt på bup,og jeg bruker også adhd medisin.meg og min gutt,Hvet kossen det er:)

Skrevet

må bare spør,,har du adhd??bruker medisinen?? ikke for og si det på en frekk måte altså.Det er snakk om en ørrrlite amfetamin i medisinen.Kan ikke sammenlignes,Tror mange missforstår dette.Tar du maaaaange ritalintabletter,så blir det ikke en dose.Men drikker du alkohol med dem,da snakker vi.......!!Det må man ikke finne på.Er farligt!!kan få hjerneslag osv.Har han som holder på med medisinen fortalt meg!!

Skrevet

Min sønn har alvorlig grad av ADHD.....

Det er metylfenidat, som ligner på amfetamin. ikke "gate"-amfetamin i tablettene. Men det har mye samme virkning. De første som fikk medisin for ADHD(ca 70 år siden), fikk amfetamin...

Dette fant jeg i Felleskatalogen om concerta:

"Overdosering/Forgiftning: Ved behandling av overdosering, må den forlengede frigjøringen av virkestoffet tas i betraktning. Symptomer: Oppkast, agitasjon, tremor, hyperrefleksi, muskeltrekninger, konvulsjoner (som kan følges av koma), eufori, forvirring, hallusinasjoner, delirium, svettetokter, rødme, hodepine, hyperpyreksi, takykardi, palpitasjoner, hjertearytmi, hypertensjon, mydriasis og tørre slimhinner. Behandling: Understøttende tiltak. Pasienten må beskyttes mot å skade seg selv og mot eksterne stimuli som kan forsterke en allerede eksisterende overstimulering. Maveinnholdet kan fjernes ved ventrikkelskylling (lavage). Før mavetømming igangsettes, må agitasjon og ev. kramper kontrolleres, og frie luftveier sikres. Andre tiltak for å detoksifisere tarmen kan være å gi aktivt kull og et avføringsmiddel. Intensivbehandling må gis for å opprettholde adekvat sirkulasjon og respirasjon. Ved hyperpyreksi kan det bli nødvendig med ytre avkjøling. Effekten av peritoneal dialyse eller hemodialyse ved overdosering er ikke dokumentert."

Link: http://felleskatalogen.no/

Dette fant jeg om Ritalin:

"Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Skyldes hovedsakelig overstimulering av CNS og det sympatiske nervesystemet. Neurologiske effekter: Hodepine, hyperaktivitet, agitasjon, hallusinasjoner, forvirring, delirium, eufori, letargi, skjelvinger, hyperrefleksi, kramper (som kan etterfølges av koma). Kardiovaskulære effekter: Takykardi, palpitasjoner, hypertensjon, arytmier. Andre effekter: Mydriasis, hypertermi, svetting, «flushing», takypné, brekninger, tørre slimhinner. Behandling: Ved overdosering med kapsler med modifisert frisetting bør det tas hensyn til at den andre dosen metylfenidat frigis ca. 4 timer etter inntak. Symptomatisk behandling. Ha beredskap for behandling av hypertensjon, arytmier, hypertermi og kramper. Pasienten beskyttes mot selvskading, samt mot ytre stimuli som kan forverre symptomer på eksisterende overstimulering. Ventrikkeltømming og medisinsk kull bør vurderes. Effekt av peritoneal- eller hemodialyse er ikke avklart."

Link: http://felleskatalogen.no/

Jeg vet her er mange medisinske uttrykk, men jeg klarer å forstå dem, pga medisinskfaglig bakgrunn....(ikke lege)

Det går i Hyperaktivitet, skjelvinger og muskelkramper +++. Den reaksjonen som kan komme av overdosering kan minne om hyperaktivitet, men er ikke helt lik. Dette sa vår lege:) Men der kan jo være untak, som heller blir sløve. Men det har jeg aldri hørt om:)

Jeg er veldig klar over at en ikke får brukerdose av selv mange Ritalintabletter, men jeg vet også at tablettene kan knuses og sniffes, og at det gir rus av en tablett for "vanlige" folk..

Jeg forstår at du har "førstehåndserfaring" i virkning, i og med at du bruker medisinen selv. Men jeg har jo også erfaring utfra at jeg lever tett innpå og har ansvaret for en med ADHD:)

Håper ikke jeg støter deg, det er ikke meningen:) Alle har sine erfaringer:)

Skrevet

Kjære deg, vi har prøvd oss fram til 54 mg. Vi har ikke bare bestemt oss for en dose og fått den av legen. Vi begynte med 18 ei uke, deretter 36 ei uke og fikk ingen effekt på noen av dosene. Det var først på 54 mg vi oppnådde noen som helst effekt. Jeg syns du er ganske freidig når du konkluderer med at hun er overdosert og slår fast at hun virker dopa. Vi som omgås henne daglig syns nemlig ikke det. Dessuten er det i samarbeid med fagfolk på bup dosen er satt. Jeg hever meg over moraliseringa di, men det irriterer meg kraftig at folk kan være så kategoriske.

Skrevet

Ble for mye og lese.Har ikke den konsentrasjonen til det.Blir det for langt,så leser jeg det ikke.Bedre når noen sier det.Av han som skriver ut medisinene til meg og de, som har med min sønn på bup,sier for høy dose,da kan han enten bli hyper eller motsatt.Blir innesluttet.Alt for stille.Det stemmer.Min gutt ble det,og gikk ned i dosen.Ble dosen for liten,ble han mye irritert,sint.Jeg også.Hvet mye av det du skreiv.Vi har prøvd oss fram til en dose som er grei nåkk.vi er ikke like,reagerer ikke likt.Men får vi sånne innesluttende,blir rar,så må noe gjøres.Blir ikke bedre.Da må man finne en dose som fungerer:)

Skrevet

Nick_343393:

Det var jeg som la inn det om overdosering. men det var for å vise symptomene på det, pga annen anonym, ikke for å si at deres barn var overdosert:) Jeg vet ikke hvem du mener moraliserer, men om du tolket meg som det, så var det ikke meningen:)

Jeg har jo en med ADHD og vet hvordan det fungerer. Han har brukt medisin i ca 7 år, både Ritalin og Concerta:)

Min brukte 36 mg, til i fjor sommer, da ble det for lite og vi gikk opp til 54 mg. Men alle må finne sin dose, det som gjelder for min, gjelder ikke alle:)

Og jeg er fortsatt av den oppfatning at metylfenidat IKKE gjør ungene sløve, ene og alene fordi det er oppkvikkende/sentralstimulerende stoff. De kan virke sånn i starten på utprøving av medisinen, men det er IKKE det som er den egentlige, langvarige virkningen:)

En MÅ ha tålmodighet under utprøvingen.

Skrevet

Hei Anonym.

Nei, det var ikke ditt innlegg jeg reagerte på, det var Anonym klokka 00:39 jeg kicka på. Jeg blir så frustrert når folk er skråsikre ut fra så sparsommelige opplysninger som faktisk blir gitt. Jeg har ingen følelse av at jenta mi er overdosert, men hun er jo blitt forandra etter at hun begynte med medisiner. Det er vel også meningen at noe skal forandre seg når en tar Concerta. Takk og lov for endringene, for hun sleit oss aldeles ut og hadde det ikke godt sjøl heller. Heile familien har vært prega av hennes lidelse og jeg opplever en enorm lettelse når jeg ser at adhd-symptomene er reduserte. Alle påkjenningene i forbindelse med adhd-en har gjort meg ganske sårbar og når jeg opplever at folk med mindre kunnskap enn meg selv vet mer om min familie enn jeg sjøl gjør, blir jeg opprørt. Det var nok grunnen til at jeg var ganske sur i tidligere innlegg. Men ta det ikke til deg, jeg har inntrykk av at du nærmer deg feltet med faglig innsikt.

Skrevet

Takk for det, Nick_ 343393:) det tar jeg som et kompliment:) jeg prøver jo å være saklig:)

Det at en kan oppleve en med ADHD som sløv i starten her jo også med at ungen forandrer seg fra det den bruker å være uten medisin. De har jo som oftest hengt i taklampa og aldri klart å konsentrere seg om ting. Tenk for en endring det vil oppleves for for ungen å plutselig klare å ha fokus på en og en ting. Det må føles som om de har kommet til en ny verden:) Det kan nok være at de får en ny måte å betrakte ting på, som gjør at de virker litt for rolige i starten.

De får jo også endelig en "pause" i den ellers så travle hverdagen både inni og utenpå seg. Da vil jeg tro at de synker litt sammen til de har "hvilt ut".

Jeg har lest veldig mye om dette + at jeg har som sagt medisinskfaglig bakgrunn. Det gjør det kanskje litt lettere å forstå og å finne info selv.

Men det er sant som du sier; hele familien har på en måte ADHD, når en har det. Vær du sikker på at du gjør det beste for din unge, og vær stolt av det:) Jeg tar meg ikke lenger nær av slikt, har vel for lang fartstid, tenker jeg. Det er nemlig jeg som er ekspert på MIN egen unge, og ingen andre;)

Jeg vet også at det å gi min concerta er det rette for ungen, han trenger det for å fungere. Vi har aldri opplevd dette som blir sagt om sløvhet, og vår lege har heller ikke nevnt det som mulig, annet enn som mulig "startproblem". Denne legen har over 20 års erfaring med ADHD, og var en av to leger i fylket som kunne skrive ut medisinen, frem til endringene kom i lovverket for bare noen år siden:)

Skrevet

Hva er alder og vekt på barnet ditt, da? Opplever du ellers at adhd-en har forandra seg med åra? Jeg føler at barnet mitt er blitt en tydeligere adhder de siste to åra. Medisinen skjuler jo mange av trekka, men det virker likevel som om lidelsen kommer tydeligere fram. Kanskje fordi det forventes mer av en 7-åring enn en 5-åring? Ellers prøver vi å være tålmodige og jobbe framtidsretta og langsiktig. Det er godt å få bekreftelse på at det er fornuftige perspektiv vi har.

Skrevet

Min er 14:) ca 50-55 kg. Det er han som vil ha mamma'n hjemme hele tiden;)

Vi startet forsiktig med Ritalin da han var 7, veldig lav dose i starten(kanskje 5 mg x 3 pr dag) og økte over mange uker til 10 mg x 3, som ble den faste dosen i noen år. Vi merket bedring da, med denne dosen. Men det var min, og ingen andre sin unge:) Hehehe.. drev å delte den pittelille Ritalintabletten med kniv:)

Da Concerta kom på det norske markedet, med enkeltvedtak og uten refusjon i starten, så byttet vi til det. Først 36 mg og så i fjor 54 mg.

Jeg ser jo også at han på mange områder havner lengre og lengre bak jevnaldringer i det å klare seg selv. Han utvikler seg jo, men selv i en alder av 14 kan han ikke være barnevakt for mindre søsken, og ikke være alene hjemme over litt tid. Han må også hele tiden minnes på alt mulig. Han klarer ikke å rydde rommet sitt heller, bare putter alt i poser eller i skapet.... Og han er avhengig av at det er ryddig, ellers blir uroen hans større( rot i huset = rot i hodet)

Han var en som hadde tenna i tapeten og hang stort sett i taklampa. Og med munndiare:) Men det var før medisinen:)

Jeg husker at i tilvenningsperioden, så skulle vi på ferie. Vi reiste til Sommarland i Bø... Jeg så for meg marerittet det brukte å være; han i fullt firsprang fra det ene til det andre hele dagen, og jeg som et slips bak, med sekk.... MEN sånn ble det ikke; dvs han begynte sånn, men med en gang jeg sa til han at han måtte være med meg og ikke bare stikke av, så var han med meg resten av dagen:) En utrolig fin opplevelse:)

Det endrer seg med årene, men ADHDen er der likevel. De blir jo eldre, med alt det innebærer. Men enda er morgener og kvelder preget av ganske ubehandlet ADHD. Da er slaviske rutiner gode å ha:) De fungerer best på kvelden, men det vil jo igjen påvirke morgenene:)

Husk nå, mens dere har sjansen: få ungen inn i et sunt miljø med idrett eller speidern, og følg han tett opp der. Det kan bli gull verdt seinere. Jeg klarte det ikke, og det ser jeg i dag at ikke er bra... vi sliter med mye småkriminalitet osv.... Jeg sier ikke at bare dette er årsaken til det, men det kan bety mye:)

Jeg har en kamerat som har ADHD. Han sier at så lenge ungen går på skole, må han få Ritalin eller Concerta. Det var det som reddet han gjennom skolen:) Og det er jeg enig i:)

Jeg blir så oppgitt av folk som mener at å medisinere en ADHD'er er å dope ungen for foreldrene sin del. Men hva med ungen som skal fungere i det samfunnet vi tross alt har? Det blir nemlig ikke tilrettelagt slik at en med ADHD kan klare å fungere optimalt. Der er det medisinen kommer inn; den roer ungen nok til at de tiltakene som faktisk finnes fungerer best mulig:)

Dere er nok på rett spor, og det er dere som faktisk ser hva som fungerer for deres barn:)

Skrevet

Hva me noe mitt i mellom 27mg. På guttene mine har altid ikke økt dosen med mer enn 9 mg i uka. Så får kroppen tid til å bli vant med medisinen og medisinen tid til kroppen. 18mg,27mg.36mg,45mg(18mg+27mg),54mg,63mg(27mg+36mg),72mg(36mgx2)

Skrevet

utroligt!! missvisende lesere.Skjønner ikke svarene helt!!!Tror du ikke fårstod meg.Men samme kan det være da.Har hatt adhd i 30 år.Min far og min sønn osv!!har prøvd ut medisinering osv.Men du ville høre meninger,men det gikk ikke.

Skrevet

Hvem har best greie på dette???bup,psy??eller?????

Skrevet

Hva er missvisende? Det er legemiddelprodusenter og leger som har oversikt over virkning og bivirkninger, alt etter hva de får rapportert inn av dette. Leger er pliktige å rapportere slikt, for at en skal kunne føre det opp.

Jeg forstår at du har ADHD og at det er mye av det i din familie, men det betyr faktisk IKKE at du sitter på fasiten for alle med ADHD og som bruker medisinen.

Du høres jo sint ut! Ro deg ned litt og les, ikke bare bli sint:)

Her er ikke noe missvisende i det jeg har skrevet. Jeg tok for meg felleskatalogen, om Concerta og Ritalin ved overdosering. Det har jeg klippet, og ikke diktet!!

Ellers har jeg tatt for meg min unge, siden det er der jeg er ekspert. Jeg vet også at mange har det som oss, og andre har det annerledes.

Her er også mange som svarer, og HI er ikke alle anonyme her...

Skrevet

Himmel og hav,,,,,mener ikke at jeg har fasiten for alle.Du leser ikke hva jeg mener!!!! JA,man hvet best hva som er best for sitt eget barn.Leger sier forskjelligt hører jeg.Tror du må roe deg,ikke jeg!!Jeg mener du misssssforstår meg,og det gjorde du.,hva jeg mener!!Har sett i felleskatalogen,ja..:) sier dette på en annen måte,vi er ikke like.Noen trenger høy dose,noen liten dose.Må prøves ut!! :)

Skrevet

Sønnen min er 12 år, og når vi prøvde å øke dosen fra 18 til 36 mg for ett år siden ble han deprimert og stille - det ble for høy dose.

Så vi gikk tilbake til 18 mg fram til i år, da vi plutselig synes at medisinen ikke virket så bra. Vi økte til 36 mg igjen, og denne gangen gikk det bra!

Skrevet

Her er det mange "eksperter"!

Psykologen sier det og legen sier det og jeg sier det...? Herregud, hvor banalt alt blir. Som en anonym sier, så er alle forskjellige; ergo forskjellige doser(høy/lav). Og tilpasningen må man være tålmodig som en annen anonym sier. Holder ikke å si at ungen/dg selv blir rar etter par dager under utprøvning. Kroppen og hodet må bli vant til legemiddelet først. Mye som skjer i skolten når man tar medisin. Jeg ble engstelig og urven først, men det gikk over. Andre ting som plaget også, men det gikk over det også.. Man kan ikke bare klatre opp i feks 36 mg uten å ha prøvd 15 mg.

Og ja, man kan bli "sløv" av for mye ritalin etc. Egentlig er det ikke sløvhet, men paralysering/stein/apatisme etc. Har opplevd det flere ganger og da var det ved bruk av "gate-amfetamin" i litt større doser. At en psykolog setter seg ned å sier at han kan alt om sentralstimulerende midler, er som om jeg skal si at jeg er verdensmester i geografi, -Kan alt!

Og når det kommer til rapportering av virkningen av medisin, så tar en person helt feil her inne. Er et stort mørketall ang tilbakemeldinger om virkninger av medisiner. Var nu for ikke så lnge siden oppe i en større debatt om nordmenn og medisinbruk, så alt du hører skal du ikke ta for en god fisk.

Skrevet

Ja, den første delen av det du skriver er jeg helt enig i:) det er det jeg har prøvd å forklare her:)

Men den "sløvheten" du tar for deg i andre delen, henger som regel sammen med oppstart av Ritalin/Concerta. For som du sier; du ble det av "gate-amfetamin", og der er det heeeelt andre doser enn i medisinen. Og denne sløvheten er jo ikke som ved f eks morfin, at du får det hele tiden du bruker medisinen....

Det er ikke helt feil å forholde seg til det legemiddelindustrien vet om virkning/bivirkning. Der er nemlig de mest vanlige, og noen av de mer uvanlige symptomene på virkn/bivirkn. listet opp. Men der er alltid noen som opplever andre ting.... Da er det viktig at de gir beskjed om det, slik at de kommer inn på listen, om det er som du sier; at der er mørketall.

Men dette gjelder jo egentlig ikke HI sitt spm. Der var det spurt om dette med "sløvhet", engstelse var vanlig. Og det er det, spes. i starten av behandlingen:) Det er her en må være tålmodig, for dette kan ta noen uker og faktisk opp til 2-3 mnd før det stabiliserer seg, og du ser den egentlige virkningen:) Jeg var veldig obs på dette, da min startet, og ble fryktelig usikker da jeg så dette, men fant ut at vi skulle prøve litt til. Og det er jeg glad for:) Etter noen mnd. kom den egetlige virkningen, og da fikk ungen mimikken tilbake, og ble som før, men roligere, lettere å få "kontakt" med og å prate med/til:) Vi brukte lang tid på å øke dosen; hadde til og med en periode med kvart ritalintablett;) Og brukte uker på å øke til 10 mg pr dose.

En annen ting som står på pakningsvedlegget ang bivirkn av Concerta, er høy feber, men det har faktisk legen til min aldri hørt om og visste ikke engang at det sto der:) Tror ikke det står i felleskatalogen...

Skrevet

Hun som styre medisineringen til min gutt,,,skal jeg ikke tro på henne????Blir han sløv,så har han fått for høy dose sier hun og dem må bup.Læreren sa hun så ingen glød,og han ville ikke være med på noen ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...