Gå til innhold

Male m oljemaling når man har nyfødt i hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del møbler jeg skulle ha malt. Har en baby her på 6 uker. Når kan jeg gjøre det uten å bekymre meg for at det ikke er bra for baby? Eller har ikke det noe å si? Litt for kaldt til å male de ute foreløpig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ventet til sommeren, med mindre du kan male i et avstengt rom i en annen etasje eller noe... Men hvorvidt det er skadelig eller ikke er umulig og finne ut av.. Jeg søkte litt på dette mens jeg var gravid, og da fant jeg info fra at det var greit å ha gravide og nyfødt i samme rom så fort malingen var tørr og også info om at man burde vente i flere mnd før babyer kunne komme i rommet det var malt i... Så de lærde strides..

Skrevet

http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=135

Her står mye av det du lurer på. Oljemaling, og gjerne den vannbaserte oljemalingen som dunster mindre, er dårligere for inneklima med en gang. Men dunster ferdig fortere. Personlig hadde jeg ventet til møblene kunne tørke ute, eller latt de står i flere dager på et rom barn ikke oppholder seg. Latex maling, i motsetning til flere som selger den sier, kan dunste giftstoff lenge etter den har sluttet å lukte. Sånn sett er det bedre med oljemaling.

Går du inn på Sintef sine sider kan du lese enda mer. De anbefalte å male barnerom flere mnd. før barn skulle bruke rommet. En vet rett og slett for lite:)

Skrevet

Lady har kommet med ny vannbassert interiør maling. brukte den på skapet jeg malte, og det var MYE bedre enn ojlemaling. luktet nestenikke noe som helst. var kanskje bitte litt vanskeligere enn oljemaling og påføre, også er den litt mer matt bare. men jeg er kjempe fornøyd med resultatet hvertfall:) kommer ikke til å bruke olje maling igjen, for lukten sitter så innmari igjen i veggene.

Skrevet

Hei, jeg er maler av yrke, men likevel har ikke ekspertene helt svar på hvor farlig maling er for barn. Det sies at både olje og vannbaserte produkter er like ille ettersom begge deler inneholder salmiakk (det som er mest farlig når det gjelder avgassingen der malingen er våt). De første 20 min er værst. Jeg vil selv anbefale uansett å male på et rom barnet ikke holder til. ¨

Gjentar igjen at vannbaserte produkter ikke er mindre skadlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...