Gå til innhold

Hjelpestønad og ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet att det er veldig stor forskjell på barn med ADHD i forhold til hvor mange problem de har og hvordan hverdagen er til disse barna. Har selv et barn(9 år) som akkurat har fått diagnosen ADHD, han er ikke aggresiv eller voldsom, men sliter mye med konsentrasjonene, oppmerksomhessvikt og impulsivitet i forhold til att han gjør ting som han vet han ikke bør. Blir alltid våt/skitten (bur ved sjøen) når han er ute eller på skolen, prøver å forklare dette att dette er unødvendig når han er 9 år. Blir mye vask og ødelagte klær/sko. Veldig mye ekstra arbeid og de andre barna synes han er barnslig. Han har også store lese - og skrivevansker. Han må også passes på hele tiden, da han ikkje kan stoles på. Ødelegg det meste av det han får av leker o.l. Vanker å få gode venner, sliter litt sosialt. Kan også nevnes att han hadde Blodkreft (Leukemi) som 2 åring.

Hva er vanlig å få i hjelpestønad? Vi har sats 1, har lyst å søke om mer? Hva har dere i hjlepstønad o.l?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har sats 3 i hjelpestønad og sats 2 i grunnstønad. Og PC til skulearbeid pga dyslexi(skulen/foreldre søker med diagnosen som bakgrunn, og ein får det på hjelpemiddelsentralen).

Min er heller ikkje aggresiv, men der skjer så mykje ekstra heile tida. Må passast på mykje meir enn jamaldringar. Og det er enormt mykje ekstra klesvask og skokjøp. Min er 14 år...

Det høyres ut som dokke har det som oss, så dokke kan nok ha rett på minst sats 2 i hj.st og pga slitasje på kle, vaskemaksin osv er det mulig å søke på gr.st:)

Skrevet

Vi har sats2 i hjelpestønad, men hn har astma også, så det er tatt med i betraktninga. Vi fikk utrolig nok avslag på grunnstønaden... Husk forresten at det er lov å klage! Det gjorde ikke vi, og det angrer jeg litt på. Men vi kan jo søke på nytt da. Synes det er helt utrolig at man skal sette opp et budsjett som skal vise i kroner og øre hva det koster ekstra at han har AD/HD i mnd... noen mnd koster han kanskje ikke mer enn et annet barn, mens andre mnd koster han myyyyye mer... kommer jo an på hvor mye han mister av boblebukser, gymbager etc. :P

I en søknad om hjelpestønad bør du passe på å få med absolutt alt han trenger hjelp til, om det så bare er at du må påse at han gjør ting. Påse, er et godt ord - det er jo ofte det det handler om med disse barna våre... Påse at ting gjøres, eller IKKE gjøres, for å si det sånn...

Skrevet

Kva får andre i hjelpestønad og eller grunnstønad? Veit det er stor forskjell på komuner kva dei betaler ut???

Skrevet

Desse stønadane er fastsette satsar over heile landet:)

Det er omsorgslønn som varierer frå kommune til kommune, og denne er ikkje ein lovfesta rett, men noke kommunen kan velge å yte:)

Skrevet

veit jo att dei er faste -fra 1-4 i hjelpestanad, men eg lurte på om kva sats andre får som har ADHD barn, om dei fleste får t.d sats 2 eller 1. Det er jo sjølvsagt alt etter kor ramma barne/fam er men litt spennade å høre kva dere andre får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...