Sjefsmegga Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Huda mi er helt ødelagt for tida, jeg trodde det skulle gi seg etter ammeslutt, men nei, 4 mnd etter og huda er like jævlig, jeg renser og bruker kun sminke når jeg skal noe sted, drikker mye vann osv... Vurderer å be om time hos hudlege, for sånn som dette her vil jeg ikke gå rundt å se ut, kan jo ikke drive å "spakle" tryne heller. Var aldir plaga med kviser før, kunne få en eller toppen 3, nå har jeg begge kinnene fulle...jeg som aldri før hadde kviser der.... Gjør sånn at jeg helst vil holde meg innomhus :-( Roaccutan skal vist være svært effektivt, men det var bivirkningend da :-S
Sjokoladekaka Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Trur eg ville prøvd tetracycliner først:) I allefall om det er slike vanlig kviser i ansiktet.... For det første er dei ganske restriktive med Roaccutan til kvinner i fertil alder, og for det andre er virkelig ikkje bivirkningane å trakte etter. Det er heller ikkje garantert at du blir kvitt det, mange opplever at det blomstrar opp igjen etter avslutta behandling. Meg, blant anna.... Diane p-piller skal vere effektive mot kviser også Men eg har hormonspiralen, og den kan visst gje kviser.... Eg kan ikkje bruke p-piller, må ha noke heilt safe.
Sjefsmegga Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2008 Er ferdig med å få unger...så det er ingen fare.. Får høre hva legen sier....noe må gjøres i hvertfall...kan ikke gå sånn, vondt er det også...både fysisk og psykisk:-(
Sjokoladekaka Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 ja, eg veit.... Det styrer litt livet, blir ikkje akkurat supersosial med slike plager. Eg går på Neotigason no, men ser ikkje ut til at det hjelper.... Har heldigvis ikkje i ansiktet, då. det har eg sluppe unda:) Men har i periodar vondt for å sitte;)
*dum&deiLig*™ Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Har du prøvd hudpleier for behandling og anbefaling av riktige produkter til din hud? Jeg fikk masse kviser når jeg var gravid, det hjalp med riktig behandling:o)
Sjefsmegga Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2008 Ja, nytter ikke for det har ingenting med hyigene og sånt å gjøre. Jeg har brukt sikkert minst 10-15 000 på hudpleie og salonger siste halvanna året.... Hos meg har det med hormoner å gjøre tror jeg, fikk det under mitt andre svangerskap og har slitt siden, litt bedre i perioder feks på sommeren pga sola, men det er jo somer toppen 3 mnd....
*dum&deiLig*™ Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Uff, så kjipt da! Kan det hjelpe med lyslampe eller solseng? Siden du sier at det er bedre om sommeren? )
Sjokoladekaka Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Sånne "riktige" hudpleieprodukt hjelp ikkje om ein har "rette" typen akne, nei. Ikkje kosthold heller. Dette sitter svettekjertlane og under huda. Det har muligens med hormon å gjere, seier legen. Eg merkar at det har med hormon å gjere:). Men likevel viser ingenting på blodprøver. Eg har imidlertid lest at ein kan vere overfølsom når det kjem til svingningar i hormona, og at det kan vere årsaken. Men faktisk spelar arv inn her.... Eg veit andre med snev av det eg plagast med i familien, men ingen av dei har det slik som meg....
Sjefsmegga Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2008 Risikerer ikke hudkreft og tidlig aldring for å bli kvitt dem....så jeg får heller sjekke ut andre løsninger, med akseptable bivirkninger.... Dette her er ikke moro å ha i hvertfall....rimelig fortvila, liker jo å se ok ut jeg som alle andre, har blitt flott og slank igjen og gleder meg til våren, men når jeg ser sånn ut så føler jeg for å holde meg innefor porten hjemme... Har ca 25 kviser på ET kinn, så dette her er rimelig alvorlig. Renser morgen og kveld....peeling hver uke osv..hudpleie hver mnd...
Sjefsmegga Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. mars 2008 mamma er litt plaga, men ikke sånn som meg med akne tett i tett i kinnene, jeg får kansje toppen en eller to på nese, panne og hake, mens kinnene er tett i tett....grusomt rett og slett....
*dum&deiLig*™ Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Trenger ikke å grille deg heller, alle har godt av litt sol på kroppen:o) Men jeg vet tydeligvis ikke hva jeg snakker om når det gjelder dette. Ønsker deg lykke til, håper du klarer å finne noe som funker for deg:o)
Sjokoladekaka Skrevet 23. mars 2008 #12 Skrevet 23. mars 2008 Det er både vondt og gjev ei kjensle av å vere "skitten", syns eg. Eg er aleine, og har problem med å sleppe noken for nær bl.a. av denne grunnen. Og så er det ikkje berre betennelsane, men der er jo sånne merker etter dei. ikkje berre sjølve arret, men sånn lillafarga hud i tillegg... Ja, eg føler av og til at eg er "den betente kvisa" i familien;) hehe.. må ha litt humor oppi det:) Eg brukar å "svi" dei litt om sommaren. Det hjelper der og då, men det kjennest som om alt kjem igjen, ei lita stund etter at eg er ferdig med solinga....
Sjefsmegga Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 23. mars 2008 Akkurat ja, det føler jeg også. Plagsomt....får håpe jeg finner utav det og finner noe som fungerer. Var svangerskap nr 2 som utløste det her, var ikke plaga i tenårene. Så lenge jeg ikke risikerer kreft så er jeg villig til gå veldig langt for å få en normal pen hud....koste hva det koste vil....drømmer om den dagen jeg kan skvette litt vann i ansitket, ta på litt maskara og lippgloss og gå ut å føle meg vel og fresh.. Nå tar det fort timer hvis jeg skal noe spesielt med "preparering"...
Sjokoladekaka Skrevet 23. mars 2008 #14 Skrevet 23. mars 2008 Får virkelig håpe du finn ein kur:) Og at du er så heldig at det virkar skikkelig. Eg kan berre forestille meg kossen det er å ha det i ansiktet... Er sjeleglad for at kle skjuler det:) Her var det også sv.skap nr 2 som utløyste det. Hadde litt av og til før, men det har jo gått heilt av skaftet etter nr 2 kom... Det kan godt hende du har nytte av Roaccutan, for eg var plaga med hudormar og småkviser(eg kallar det for småkviser, sikkert vanlige nok for dei fleste), og det forsvant med Roaccutan, og har ikkje komt igjen:) Du må berre forberede deg på VEEEEEELDIG tørre lepper, gjennom heile kuren. Det var den aller verste biverknaden eg hadde. Og det var så gale at eg gjekk konstant med sår på leppene. Berre eg smilte "mona lisa-smil" så sprakk det:) Tørr hud ellers også.... Og du må IKKJE finne på å bruke voks til hårfjerning, for då tar du huda med også Ein veldig positiv ting med Roaccutan; den inneheld det einaste som verkeleg fjernar rynker:)
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 23. mars 2008 #15 Skrevet 23. mars 2008 Jeg hadde det sånn som deg for akkurat ett år siden. Brått fikk jeg ansiktet fult av kviser. Gikk til hudlege og fikk Diane p piller og to kremer og en vask. vasken hetter Basiron,den er resept fri,og veldig bra. begge kremene er på resept.Di hetter Dalancid og Differin(tror det skrives sånn) Det funka på meg.Tok ca 2-3 mnd så var jeg helt fin. Er nøye med stell av huden morgen og kveld med gode prod.Kommer en og annen kvise,men smører da med kremene med en gang. Bruker fortsatt Diane da. Vet hvor kjipt det der.Håper du finner en løsning. Lykke til
jojipoppa Skrevet 23. mars 2008 #16 Skrevet 23. mars 2008 Jeg har alltid hatt problemer med kviser, prøvd dalacin og differin men de virket ikke noe særlig på meg.. Nå begynte jeg med aberela for litt over en måned siden og jeg er MYE bedre.. endelig noe som hjelper...kunne se forandringer bare etter et par dager. Ei jeg kjenner begynte på denne kremen og anbefalte den til meg så jeg gikk til legen og spurte om jeg kunne få resept på den og det er jeg jammen glad for at jeg gjorde..Så hjelper den mot rynker også. to fluer i en smekk...hehe
Sjefsmegga Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 23. mars 2008 Har du lys eller mørk hud?? jeg har veldig lys hud, så jeg er redd aberela blir for tøff for huda mi.
Sjefsmegga Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 23. mars 2008 Hmm..jeg sliter med tørre lepper fra før, smører hele dagene...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 23. mars 2008 #19 Skrevet 23. mars 2008 Jeg var også plaget med at hormonene gikk helt løpsk etter siste svangerskap. Å tilføre ennå flere hormoner har som regel ikke den mest positive virkningen i lengden, ser flere anbefaler p-piller etc... Roaccutan er heavy saker så jeg håper virkelig ikke du starter med det!!!! Har sett stygge bivirkninger av bruk av det, og da blir det for peanuts å regne hvordan du har det nå!!! Anbefaler deg å bestille time hos homeopat! Da kan du få hjelp til å regulere og stabilisere hormonnivået i kroppen din på en naturlig måte. Homeopatien hjelper rett og slett kroppen til å gjøre den jobber den hittil ikke har klart:-) Fettsyrer og multivitaminer i tillegg er et must:-)
jojipoppa Skrevet 23. mars 2008 #20 Skrevet 23. mars 2008 Jeg har ganske lys hud selv...Har ikke vært noe særlig rød og sår i huden, mest tørr i perioder,men bruker en god fuktighetskrem for ansiktet fra vichy på dagtid og smører meg bare med aberela på kvelden før jeg legger meg...
Sjefsmegga Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 23. mars 2008 takk for tipset...håper å unngå det selv....vet man kan få fryktelig tørr hud bla.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 23. mars 2008 #22 Skrevet 23. mars 2008 Bivirkninger: Noen av bivirkningene er doseavhengige. Bivirkningene er generelt reversible etter doseendring eller avsluttet behandling. Noen bivirkninger kan imidlertid vedvare etter avsluttet behandling. De vanligste bivirkningene er: Tørr hud og tørre slimhinner, f.eks. lepper (keilitt), neseslimhinner (epistaksis) og øyne (konjunktivitt). Hyppige (>1/100): Blod: Anemi, økt senkning, trombocytopeni, trombocytose, nøytropeni. Hud: Keilitt, dermatitt, tørr hud, lokal eksfoliasjon, pruritus, erytematøst utslett, hudskjørhet (risiko for friksjonstraume). Lever: Økte serumtransaminasenivåer. Luftveier: Epistaksis, tørrhet i nesen, nasofaryngitt. Muskel-skjelettsystemet: Artralgi og myalgi (spesielt hos pasienter som driver intens fysisk aktivitet), ryggsmerter (spesielt hos ungdom). Neurologiske: Hodepine. Syn: Blefaritt, konjunktivitt, tørre øyne, øyeirritasjon. Sjeldne (<1/1000): Blod: Lymfadenopati. Gastrointestinale: Kolitt, ileitt, tørrhet i halsen, gastrointestinal hemoragi, hemoragisk diaré og inflammatorisk tarmsykdom, kvalme, pankreatitt. Hud: Alopesi, acne fulminans, forverring av akne (oppblussing av akne), erytem (facial), eksantem, hårsykdommer, hirsutisme, negledystrofi, paronyki, fotosensitivitet, pyogent granulom, hyperpigmentering av huden, økt svettetendens. Allergiske hudreaksjoner, som allergisk vaskulitt, ofte med purpura (bloduttredelser og blåmerker) på ekstremitetene der også andre organer enn hud er involvert, er sett. Hørsel: Nedsatt hørsel. Lever: Hepatitt. Luftveier: Bronkospasmer (spesielt hos astmapasienter), heshet. Metabolske: Diabetes mellitus, hyperurikemi. Muskel-skjelettsystemet: Artritt, kalsinose (forkalkning av leddbånd og sener), prematur epifyselukking, eksostose (hyperostose), nedsatt bentetthet, tendinitt (senebetennelse). Neurologiske: Benign intrakraniell hypertensjon (noen av tilfellene omfattet samtidig bruk av tetracykliner), kramper, døsighet, svimmelhet. Psykiske: Depresjon, forverring av depresjon, aggressive tendenser, angst, humørforandringer, abnorm atferd, psykotisk sykdom, selvmordstanker, selvmordsforsøk, selvmord. Sirkulatoriske: Vaskulitt (f.eks. Wegeners granulomatose, allergisk vaskulitt). Syn: Uklart syn, katarakt, fargeblindhet (fargesynsforstyrrelser), intoleranse for kontaktlinser, korneal uklarhet, nedsatt nattsyn (som i sjeldne tilfeller vedvarer etter behandling), keratitt, papillødem (som tegn på benign intrakraniell hypertensjon), fotofobi, synsforstyrrelser. Urogenitale: Glomerulonefritt. Øvrige: Anafylaktiske reaksjoner (i enkelte tilfeller er slike reaksjoner sett etter tidligere topikal bruk av retinoider). Hypersensitivitet, granulasjonsvev (økt dannelse), utilpasshet. Laboratorieverdier: Økt triglyseridnivå, nedsatt HDL-kolesterol, økt kolesterol, økt blodglukose, hematuri, proteinuri. Økt kreatininfosfokinasenivå (spesielt hos pasienter som driver intens fysisk aktivitet).
Sjefsmegga Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #23 Skrevet 23. mars 2008 Såpass ja, tror jeg styrer unna... Hadde uansett ikke tatt noe sånt uten å sette meg grundig inn i eventuelle bivirkninger.
LadyJones Skrevet 23. mars 2008 #24 Skrevet 23. mars 2008 Dette skal du ikke behøve gå rundt med. Der finnes hjelp. Antibiotika, f.eks erythromycin eller clindamycin fungerer ypperlig på dype "voksenkviser". I tillegg er det viktig at du IKKE rører kvisene. (Overlat "pirkingen" til hudpleier. Og så er det viktig med nok og riktig fuktigetstilførsel. Roaccutan er effektivt, men en tøff behandling, så det bør være siste utvei. Ellers er MD formulation grimlende for å få bukt med tykk og lærete hud, noe som ofte kommer med kviser. Lykke til, dette er IKKE et luksusproblem.Og der ER hjelp.
thricane Skrevet 23. mars 2008 #25 Skrevet 23. mars 2008 jeg har prøvd basiron, diferin og skcinoren (mulig jeg staver de feil her) men ingen av de hjalp. i tillegg prøvde jeg det meste av merker som fantes i parfymerier. testet også lavkarbodiett. no effect eneste som hjelper meg er diane p pillene. men de er desverre ikke fri for bivirkninger. bruker de også pga cyster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå