Gå til innhold

Vallergan..noen som har erfaringer med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på snart 7 mnd som vi sliter skikkelig med søvnen til! Vi sliter oss helt ut, og synes så synd på lille tulla vår som må bli helt utslitt av aldri å sove lenge sammenhengende!! Føler vi har prøvd absolutt alt, til og med kjørt en ferber (noe jegt ALDRI skulle gjøre) etter anbefalinger fra helsestasjonen! ..men det hjalp som alt annet bare en 2-3 netter før det var like ille igjen!

Lurer på om det er noen her som har fått foreskrevet vallergan eller annet for å få barnet sitt til å sove..? I såfall hvor "ille" var søvnmønsteret til babyen før dere fikk sovemedisin..? har absolutt ikke lyst til å gi henne det; men nå trenger vi seriøst hjelp til å få jenta vår inn i et godt søvnmønster!! Det virker som det er noe vi ikke får til å endre på uansett hvordan vi prøver..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, jeg føler med dere. Vi sliter med søvnen til jenta vår på 9 mnd vi også, hun har sovet dårlig helt siden hun ble født.

Vi har prøvd det meste bortsett fra ferber og sovemedisiner. Har ikke prøvd ferber fordi jeg vet at denne metoden ikke passer for henne, den vil bare gjøre vondt verre, og sovemedisiner fordi det er veldig skumle greier til så små barn.

Har prøvd havreekstrakt, avena sativa, som fåes på helsekost. Fikk det anbefalt av en helhetsterapeut, men det er allikevel ikke anbefalt til barn under 2 år. Vet mange har prøvd og bruker det for det. Hun fikk 1/4 dose i fire dager, men det hjalp ikke, så ga ikke mer.

Nå har jeg gitt opp og har slått meg til ro med at det er bare sånn, ikke noe vi kan gjøre med det. Det er ingenting i veien med henne, hun er frisk som en fisk, er veldig aktiv om dagen, ler og smiler hele dagen lang :) Jeg har troa på at det vil gå seg til etterhvert, da tenker jeg to, tre år frem i tid... Jeg tror ikke lenger at noen "kur" vil hjelpe henne.

Men er veldig sliten av så lite sammenhengende søvn. På en dårlig natt våkner hun i snitt hver halvtime, på en god natt hver 2 time, på en virkelig god natt hver 3-4 time. Hun skriker eller gråter ikke heldigvis, men siden vi samsover (fordi hun da sover mye bedre) vekker hun som oftest meg.

Jeg tror noen barn er slik og at det er ganske vanlig, men at det kanskje ikke snakkes så mye om det. Man skal jo gjerne ha perfekte barn nå som alt annet.

Tenk på alle bøkene som finnes mot antisovebarn? Det viser jo bare hvor mange vi er som har dette problemet!

Skrevet

Å dope ned barnet mitt er noe jeg bare ikke gjør...

Skrevet

Vil bare legge til at jeg har brukt vallergan selv, for sliter i ny og ne med å sovne inn igjen etter nattevåkningene, og syns bivirkningene er ganske kjipe. Er veldig trøtt og tung i hodet dagen etterpå, føler meg uklar og kanskje en anelse irritabel noen ganger.

De er de svakeste innenfor sovemedisin (kan brukes under graviditet og amming), men gir allikevel ganske stor virkning, og jeg tror ikke det er så gunstig for sånne små...

MEN... når ALT er prøvd og man er utslitt og vet at man ikke greier mer av det, må man ty til noe.

Hold ut om dere kan, lykke til videre!

:)

Skrevet

Jeg synes også det høres helt forferdig ut å gi sovemedisin til barn?!

Har aldri tatt det selv heller, så terskelen for det er nok ganske høy.....

Har to bekjente som brukte det på barna sine og det jeg kan si ut fra de tilfellene der var at om legen hadde tatt seg en tur på kveldene der i gården , så hadde han gitt de resept på en konsekvent og god kveldsrutine (uten late foreldre) enn sovemedisin for barna.

Saken i disse to barnefamiliene var at mammaene hele tiden skulle gjøre barna sine til lags og ikke var konsekvente og strenge nok med leggingen. Barna ble usikre av dette og det igjen førte til frustrasjon fra mor og de havnet i en ond sirkel.......(I det ene tilfellet var barna annenhver uke hos mor og annenhver uke hos far. Hos far hadde de en god kveldsrutine og faren hadde ingen problemer med sovingen til barna). Må denne onde sirkelen brytes av at barna må få medikamenter som egentlig ikke er bra for dem (helt unaturlig også)??

Ikke ment som kritikk, men jeg bare spør??

Skrevet

Vallerganer er i utgangspunktet en allergimedisin, antihistamin, ikke en sovemedisin. Men i og med at en av bivirkningene er at en blir trøtt og søvnig av det blir det brukt som sovemedisin. Det er tullete å si at det er dop og at en doper ned barna, men selvfølgelig er det betenkligheter med å gi det til små barn og babyer. Ludderet; flott at du har mange meninger, men skaff deg kunnskaper om enkelte ting før du uttaler deg noen ganger kanskje...?

Skrevet

Vallergan er IKKE sovemedisin. Det er et antihistamin.

Greit å spre litt fakta på disse sidene..... Det er forskjell på søvndyssende og sovemedisiner.

Skrevet

Jeg fikk vallergan som 4-åring etter jeg ikke hadde sovet en eneste full natt siden fødsel. Jeg forstår at foreldrene mine gjorde det fordi alternativene begynte å bli få. Jeg fikk igjen Vallergan av legen i en alder av 19/20 for samme grunn som da jeg var liten (ekstrem eksem) så jeg husker hvordan det opplevdes.

Først vil jeg si at hvis du har prøvd ALT og absolutt ikke klarer noe mer kan du jo prøve Vallergan. Vil samtidig si at jeg våknet opp med en følelse av bakrus og at jeg var uvel i mange timer etter jeg våknet. (Jeg ville ikke gitt det til mitt barn i den alderen... sorry)

Skrevet

Vallergan kan jeg faktisk litt om, brukt det selv, uten at det hadde så stor virkning. Men unger tåler midre. Og sovemedisin er faktisk dop, hadde du hatt litt mer innsikt hadde du visst det.

Skrevet

Sterkt beroligende + søvndyssende.

Skrevet

Husk at det ikke anbefales Vallergan til barn under 2 år fordi det ikke vites hvordan barnet vil reagere på det....

Skrevet

Som sykepleier kjenner jeg godt til effekt og bruk av vallergan og kaller det ikke dop nei! Så sånn er det...!

Skrevet

Haha, så du er liksom ekpsert på rusmidler fordi du er sykepleier? Jeg vet om flere voksne som har brukt det som dop, så det spiller vel egentlig liten rolle hvordan din definisjon av det er...

Skrevet

eeeh nei, ikke ekspert i det hele tatt, og selv om du definerer det som dop fordi du vet om mange voksne som har brukt det som dop, kaller ikke jeg det dop eller å dope ned når det gis i veldig små mengder til barn/babyer. Kaller det ikke dop eller å dope ned når det gis som søvndyssende til voksne heller.

Å bruke ordet dop eller å dope ned om ulike medikamenter høres ut som noe man gjør i litt kjipe miljøer, ikke med barn eller voksne som trenger søvn.

Skrevet

Sovemedisin er medikamenter som gir rus, punktum. Skumelt at det finnes helsepersonell som er så lite opplyst!

Skrevet

Les innlegget over en gang til! Som helsepersonell er jeg godt opplyst! Skummelt at du gjør deg til en bedreviter når det kommer til ALT!

Skrevet

Tror du skal ta deg en runde til med læreboken din du!

Skrevet

Kjære Ludderet

blir litt skuffet over dine manglende kunnskaper om medikamenter siden du og din bekjentskapskrets (oppl. du selv har gitt) har bred erfaring.

Vallergan er et antihistamin av eldre generasjon som nå brukes som sovemedisin. Det er ingen misbrukfare da det ikke gir en ønsket ruseffekt på misbrukere. Ikke klassifisert som "dop-middel" Prep. som inneholder zopiclon derimot er de svært glad i (innsovningsmedisin)

HI:

Phenamin er også et antihistamin som kan gis til spebarn/barn ved eksem/kløe...og noen ganger blir det gitt som sovemedisin ved alvorlige søvnproblemer.

Jeg har også en sønn som sliter med å sove sammenhengende. Noen ganger ikke 1 time sammenhengende engang. Har ikke gitt han sovemedisiner. Personlig synes jeg ikke man skal gi det før babyen blir tydelig preget på dagtid av søvnmangel (min sønn er glad og fornøyd, leker, sover bra på dagtid opptil 2-3 timer sammenhengende, samt en annen økt på 1 time, spiser godt osv.) Om ditt barn trenger å få medikamentell hjelp for å få sove er en vurderingssak mellom deg og din fastlege.

Du skjønner sikkert at maaange sliter med søvnproblemer. Jeg tenker at du bør finne ut av hvorfor babyen din våkner så ofte på natta. Hvis det kun er for kos og pupp/flaske så bør denne servicen kuttes ut slik at det blir tydelig at "på natta sover man"...og kanskje babyen ikke får noen grunn til å ikke sove mer. Jeg har stor forståelse for at man ønsker en pille med quick-fiks effekt, men jeg har selv erfart at søvn er noe man kanskje må jobbe hardt for å få til hos barn. Nå utredes min sønn for å utelukke andre årsaker til søvnmangel (allergi, eksem, kolikk)

Skrevet

Så interessant. Rart at jeg vet om flere misbrukere som også misbruker vallergan da. Er ikke alltid man er ekspert selv om man leser noe på et papir, kjære naive smårips...

Skrevet

smårips...det var da et søtt kallenavn. Vet du, det er jobben min så jeg har ikke "bare" lest det på papiret. Mange misbruker bruker Vallergan, men ikke fordi de får en ønsket effekt. Kanskje fordi det er det eneste man får foreskrevet av leger med kjent misbruk da andre sovemedisiner gir krysstoleranse med andre rusmidler og forsterket effekt.

Skrevet

jepp... Og som mange skriver over her, så får de også bak"rus" (!!) av å bruke vallergan, så om voksne får det, så merker ihvertfall barn noe vil jeg tro.

Skrevet

Vallergan gir ikke krysstoleranse og forsterket effekt, andre sovemedisiner gjør det slik som f.eks Imovane. Men den sederende effekten av Vallergan kan henge litt igjen. Men det blir feil å kalle det rus. Tryggere å gi til rusmisbrukere (nesten alle har søvnprobl) da prep. ikke påvirket respirasjonssenteret. Vallergan "skyter spurv med kanon" og binder seg til flere reseptorer. Dessuten er det fare for toleranseutvikling av preparatet i seg selv...avhengig av effekten, ikke noen rus. På små barn bør man ev bruke et annet prep. som ikke gir denne "hang over". Å gi andre antihistaminer til barn er ikke det samme som å "dope" dem ned.

Skrevet

Jo, det er det. Dessverre. Skummelt med slike som deg. Grøss!

Skrevet

Åhh, herregud, Luddertryne, greier du ikke å holde kjeft? Du uttaler deg som fagperson bare fordi du kjenner noen dophuer som benytter seg av Vallergan.. Uansett hvilke omgangskretser du befinner deg i bør du kanskje vegre deg litt for basere dine kunnskaper på folk som sikkert hører hjemme på plata.

Det er lov å være hyggelig en gang i blant også vettu.. du må ikke være hurpe HELE tida her inne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...