Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Skjønner at dette selvsagt varierer veeeeldig. Men jeg har lyst til å høre om andres erfaringer. Broren til sambo gifter seg i juli i år, og vi har planer om å gifte oss i mai neste år (dato ennå ikke helt fastsatt..). Her om dagen hadde vi besøk av broren til sambo og dama hans. Da kom det frem at de skal få 30000 kr av svigers. Dette betyr selvsagt at vi kommer til å få det samme neste år, for svigers gir alltid like gaver til barna sine. Jeg syns dette er fryktelig mye, og får nesten dårlig samvittighet for å planlegge bryllup så tett etter de andre. I tillegg får jeg dårlig samvittighet overfor mine foreldre. For jeg vet at de ikke har råd til noe sånt, hadde aldri forventet det om de hadde hatt råd heller. Kan jo ikke ha en gaveliste liggende fremme i bryllupet der det står f.eks. "svigers: 30000,- , mine foreldre: 3000,- ". Tviler på det hadde vært noe hyggelig for mine foreldre. Ingen av mine søsken er gift, så vet ikke hvilket nivå mine foreldre vil legge seg på.
proud mama Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 hei hei ja dette varierer nok veldig mye fra person til person.. Hos oss har min mor for lenge siden sagt at hun dekker all mat, samt leie av duker og servitører/bartendere for kvelden. dette kommer sikkert opp i en sum på 30.000. altså omtrent samme summen som dere får hos svigerfamilien.. I vårt bryllup utgjør 30.000 mye penger men det er fortsatt maaange utgifter igjen, så får fortsatt følelsen av å betale for eget bryllup. Svigers har kun sagt at de dekker med et par flasker cognac til festen. så hos oss også blir det stor forskjell i hva de kommer til å legge inn i brylluppet. Vi er evige takknemlige for det som våre foreldre tilbyr! Vi har da også skjønt at de ikke kommer til å legge samme sum i bryllupet. Vi blir nok ikke å skrive opp penger som hjalp til med brylluppet på gavebordet. Kun gaver gitt på den dagen blir lagt på gavebordet:) Jeg kunne kanskje ikke hjelpe deg så veldig mye, men du fikk iallefall vite at det er flere som er i din situasjon. Å det er ikke så mye man kan gjøre med det enn å innse at ikke alle kan legge inn det samme som støtte. Ta imot gaven fra svigers å vær kjempetakknemlig, å vær like takknemlig for den støtten dere får hos dine foreldre. De hjelper jo dere uansett hvilken sum de legger i å et siste råd på veien: Husk at selv om de har lagt penger inn i brylluppet så har de ikke automatisk betalt seg inn en stemmerett på absolutt alle detaljer i brylluppet snakker av egen erfaring... lykke til med videre planlegging!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Vi har delt utgiftene inn i tre vi. Vi/brudeparet står for kjole, brudebukett, borddekor, kikrkepynt og en god del av drikkevarene samt fotograferingen. Mine foreldre for lokale og mat mens svigers står for drikke/alkohol. Akkurattbeløp vet jeg ikke ennå, ,men vi skal ikke ha noe luksusbryllup. Vi har ca 75 gjester. "% til kaffen.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Her betaler vi alt selv og vi skal ha to fester. Nå hører det med til historien at vi er 30-40 år og har inntekt øver foreldrene våre. Vi skal heller ikke ønske oss gaver, men et bidrag til en fadderorganisasjon. EN masse ting gjør ikke oss lykkelig, men familie, venner og tid sammen.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Hos oss spanderer hans mor og stefar alle drikkevarene - de handler inn i Sverige. Vet ikke hvor mye penger dette totalt vil koste, men tenker en 10-15000 Kr ca. Videre har min far sagt at han spanderer maten, som jo blir ca en 25000 Kr. Min mor skal stå for 6 kaker og kaffe, og blir å gi en gave også (som jeg ikke vet hva er). Hva hans far og kone stiller med vet jeg ikke enda... Vi er uansett takknemlige for det vi får og vet at alle gir ut i fra de forutsetningene de har. Vi kommer heller ikke til å opplyse gjestene om hvor mye den enkelte har gitt, men kommer til å si - hvis noen spør, at alle har bidratt til bryllupet - og at det er gaven :-)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Vi får 20 000 av svigers, 10 000 av min mor og 10 000 av min far (de er skilt). Svigers hadde et veldig stort ønske om at de skulle bidra med like mye. Vi er kjempetakknemlige for alt vi får! Min svoger betaler alt av drikkevarer utenom sprit. Han jobber i et firma som gjør dette mulig for ham uten at det koster skjorta. Det blir hans gave til oss. Resten skal vi betale selv. Syns det er utrolig vanskelig å spare, utgiftene hoper seg opp, men vi skal nok klare det på et vis. Vi kommer ikke til å offentliggjøre hva hver enkelt har bidratt med.Kan ikke tro det er så mange som spør om det heller...
Eline på vei med nummer to Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Vi planlegger bryllup utifra vår egen lommebok, men vi har fått beskjed fra våre foreldre at de ønsker å bidra med litt. Moren min ønsker å betale kjolen min, hun skal også bake endel, og de kommer nok til å kjøpe inn noe av alkoholen (fra Sverige). Vet ikke hva hans foreldre tenker enda, men det tar vi også som det kommer. Man trenger jo overhode ikke skrive ned i gavelisten som ligger framme hvor mye de ønsker å gi, og jeg ville vært like takknemlig for 3000 kr som 30000 kr... Det handler jo bare om at alle har forskjellig økonomi og ønsker å bidra på forskjellige måter!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Hos oss blir det veldig sprik på hva vi får av hvem. Mamma og pappa er skilt og mamma & nye sambo har 5 barn tilsammen. Derfor vil de ikke gi så mye, siden de må gi like mye til de andre! Mamma gav meg beskjed om at de kunne gi 5000. Pappa har ingen andre barn, så han ville gjerne gi 20000. Foreldrene til kjærsten min har en helt annen økonomi og har mulighet til å gi MYE mer enn mine foreldre. VI har spurt hvor mye de vil gi, men de ville først høre summen på hele bryllupet før de bestemte hvor mye de ville gi. Vi har ikke sagt til de forskjellige hvor mye de andre gir. Jeg syns det er urettferdig og kanskje mine foreldre føler at de må gi mer fordi svigers kommer til å gi mye. Men siden de har økonomi til det, så er det jo ikke rart de kan gi mye. VI velger da som sagt å holde det hemmelig mellom foreldrene og vi sier ikke til andre hva vi har fått av hvem. Det har jo strengt tatt ikke de andre noe med heller syns jeg.
pandabjørn Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 vi får bryllupet av mine foreldre og det er 1000,- pr kuver og hvis alle kommer blir det 48.000,- svigers kommer ikke til å bidra med noe tenker jeg...men er spent å se hva de gir oss i bryllupsgave
mto2 Skrevet 23. mars 2008 #10 Skrevet 23. mars 2008 Vi frå ca 25 000 frå mine foreldre. Veit ikkje om svigers kjem med noko. Svigermor har ikkje så god råd, men svigerfar kan hende spytter i litt. Men eg kjem ikkje til å skrive i gavelista kva dei har gjeve. Det er då ikkje bryllupsgava til brudeparet, men pga tradisjon om at foreldra stiller opp. Bryllupsgave får vi i tillegg.
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 23. mars 2008 #11 Skrevet 23. mars 2008 Vi får 50.000 av mine foreldre, 10.000 av moren hans og 20.000 av faren hans (men de 20.000 får vi visst klausul på, da han vil gi de som penger til bil) Dette synes jeg er kjipt, da hans bror fikk disse til å bruke til hva de ville. De brukte det på fotograf utgiftene (album, forstørrelse og takke kort) Vi får også 5000 kr av moren hans som gave..(ment til bryllupsreise) Vi skal ha ca 70 gjester, og det blir ca 1000kr pr pers. Så da dekkes alt med mat, drikke, lokale osv av våre foreldre. Vi må ut med ca. 50-60.000 for alt annet (alt fra kjole, dress til kake, pynt osv) MYE for å si det sånn.. (fattig nå snart, hehe)
junijente fikk julijente Skrevet 23. mars 2008 #12 Skrevet 23. mars 2008 Vi har akkurat begynt å planlegge, og har derfor ingen summer klare. Men mine foreldre har sagt at de ønsker å være med, men kanskje ikke stå for hele moroa. Og det hadde vi heller ikke regnet med, føler også at vi står litt friere i planleggingen når vi selv skal betale en del, ellers hadde jeg følt at foreldrene mine hadde vetoretten. Svigermora mi har ikke mulighet til å være med og betale så mye, men hun har sagt at hun skal være med på noe. Hun er enslig minstepensjonist, mens mine foreldre er gift og har greit betalte jobber. Selv studerer jeg, mens mannen min (vi giftet oss i Tinghuset i februar, planlegger festen i oktober) har et lavtlønnet yrke. Så med denne inntektsfordelingen sier det seg selv at man ikke bare kan dele utgiftene i 3 hos oss, det ville jo bli vanvittig urettferdig, særlig for svigermor. Det kan nok også være at svogeren min sponser noe, det har vi ikke pratet om enda. Jeg synes det er helt greit å si at den ene parten har bedre råd enn den andre, og at man må få se selv hva man har råd til å bidra med. Til HI vil jeg si at jeg ikke synes du skal ha dårlig samvittighet for verken foreldrene eller svigerforeldrene dine. Svigersen velger selv å bidra med 30.000 til hver av sønnene sine, da har de sikkert råd til det. Foreldrene dine har ikke råd til det samme, men dere trenger jo ikke fortelle det til hele verden om de synes det er vanskelig. Om dere skal skrive i gavelista at dere har fått penger til festen ville jeg skrevet nettopp det, og ikke summen :-) Vi regner ikke med å få noen gave fra foreldrene våre i tillegg til dette, vi synes det er en gave i seg selv at de vil være med og betale for festen vår :-)
maja_73 Skrevet 23. mars 2008 #13 Skrevet 23. mars 2008 Vi får 20000 av svigerfar, 5000 av svigermor. Av mamma og pappa regner jeg ikke med noen ting, har vært gift en gang før, det har ikke kjæresten min. (Fikk 20000 av pappa og 30000 av mamma sist...) Vi har budsjett på 80000, resten av pengene har vi spart/bruker litt bonus og feriepenger. Når det gjelder pengegaver i bryllupet, uansett giver, så er det ikke vanlig å skrive opp beløpet, kun "pengegave".
<3 lykkeliten <3 Skrevet 24. mars 2008 #14 Skrevet 24. mars 2008 Vi har ikke bestemt noe dato ennå, men driver og planlegger litt. Vi har begge skilte foreldre. Vi har fått vite at mora hanns ikke vil bidra med noe, selv om di har veldig god råd. Di er bare gjester i bryllupet. Hans far har veldig dårlig råd og vi vil ikke at han skal bruke sine penger på oss. Min far bidrar med drikkevarer. Min mor bidrar til kjole, blomster, fotografering ol. min mormor betaler maten. Så hos oss er det ganske skjevt fordelt. Men man kan jo ikke tvinge noen som ikke vil, til å bidra.
Arb.ledig husmor Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 Mamma og pappa skal sponse oss med 10 000 kr, og det dekker ca maten vår... Svigermor har sagt ho vil sponse litt også, men vet ikke hvor mye da...
*Rutletutt* Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 Er litt usikker...vi reiser til Florida og gifter oss, så de som skal være med (nærmeste familie) betaler for å være med - og det blir jo litt...så forventer ikke noe mer enn det;o)
Snooopi Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 Vi betaler alt selv, og det er vår fest! Jeg forventer jo en gave, men om den koster 200 eller 1000 er ikke viktig. Det skal vel og sies at vi har gode jobber, og klarer dette uten deres hjelp.
maria isabell Skrevet 26. mars 2008 #18 Skrevet 26. mars 2008 mine foreldre gav oss 10 000,syntes dette er alt for mye...men kommer godt med,må nok bruke det til å dekke inn bryllupet desverre....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå