hønsemor Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Hva tror dere om å reise til syden når det er 2 og en halv måned igjen av svangerskapet? Jeg var til syden i 4. mnd sist jeg var gravid og det gikk helt fint. Pleier å synes varme og bading er helt topp når jeg er gravid så det har jeg tenkt over. Har termin 10. sept. og har så lyst til Rhodos i midten av juni. Er det noen som vet noe om sånt? Hva sier flyselskapene? Noen med erfaring på området. Gjort det før? Håper på svar!
2hærligegutter Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 de fleste flyselskaper har en regel på 3 mnd før termin, mne med lege atest kan det jo hende at de lar deg fly, men det er ikke sikkert legen din syntes det er en god ide
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Jeg ville først sjekka med flyselskapet og hva policyen deres er;) Om formen var grei og du orker skal det vel ellers ikke være så mye imot en sydentur? Men man vet jo ikke helt hvordan svangerskap blir på slutten da så litt kjedelig å bestille lang tid i forveien dersom formen er dårlig. Vet iallefall at det er få som tilbakebetaler turer pga graviditet!
hønsemor Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2008 Det står på sidene til det aktuelle flyselskapet at de tar med gravide med legeattest fra 8 - 4 uker før forventet nedkomst. Jeg skal i såfall fly hjem igjen fra sydenturen 9 og en halv uke før forventet nedkomst. Hva er det eventuelt legen skriver i en sånn attest? Og så tenker kanskje jeg at legen helst skiver ut slike attester der det er nødvendig å fly. F. eks viss en skal hjem etter utdannelse eller jobb. Vil legene skrive ut for at den gravide skal på fornøyelsesreise? Vet ikke om det ble så tydelig hva jeg mente... men. Noen som skjønte?
Gemini77 Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Husk at du kan få et problem om du blir sykmeldt i svangerskapet. Da kan du miste rettighetene til sykepenger hvis du drar utenlands. Og du vet jo ikke nå om du kommer til å bli sykmeldt.. bare et tips..
Mamman til A&D Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 når det gjelder innlands reiser sier de fleste (eller alle) selskapene 1 månde før termin, og utenlands rteiser 2 månder før termin.. så hvis du hadde tenkt å være 2 uker, er du innenfor denne.. da jeg reiste sis jeg var gravid, reiste jeg på dagen, nøyaktig 1 månde før terminen, og da sa flyvertinnen at hadde jeg hatt bilett noen dager seenere, kunne de nektet meg å fly... men.. kan du ikke heller reise til syden når barnet er født?
Bella mamma Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Hei du! Ser du har fått litt forskjellige svar her. hehe. Ikke alle som helt vet hva de snakker om. Hvis jeg haded vært deg, så hadde jeg sjekket med flyselskapet på den aktuelle reisen for det kan være helt opp til 6 uker før termin du har lov til å reise utenlands. Jeg skal selv reise til Tunisa i uke 21, til Tyrkia i uke 28 og til Mallorca i uke 32. Alle er forskjellige fly selskap og alle har forskjellige regler. Hvis du føler deg i fin form og synes det er greit å reise så ser jeg ikke hvorfor du ikke skal gjøre det. Bare vær forsiktig med hva du spiser og ta alle forholds regler så går det kjempe fint! Hvis du bestiller reise og blir sykemeldt og har reiseforsikring så kan du jo bare bruke den hvis du ikke er i form og du taper ingenting.. Lykke til og god tur!!! Klem
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Jeg tror mest jeg hadde vært redd for at formen kunne endre seg og om dette da ble dekket av forsikringen. Har ei venninde som var sykemeldt pga graviditetsplager i uke 24 og de fikk IKKE noe igjen av den betalte turen (hun var ikke i form til å reise). Det kan også som nevnt være vanskelig i fht sykemelding og utenlandsopphold og penger i denne perioden. Dette skal godkjennes av lokalt Navkontor. Planlagt ferie går stort sett alltid bra dersom du ikke blir verre av det (ialelfall iflg mitt kontor da jeg reiste påplanlagt ferie da jeg var sykemeldt).. Legen skal isåfall også redegjøre for at utenlandstur er greit under sykemelding, et par linjer.. Selve det å være i syden eller å fly hadde jeg ikke vært engstelig for. Bare å ta hensyn i fht hygiene og spise god stekt og kokt varm mat osv. Skal jo ikke være kjempevarmt i syden på denne tiden heller.. Men ta en tur til legen og forhør deg om hans/hennes synspunkter også. Leger kan mene så mangt. Min skriver gjerne brev i forbindelse med slike turer da han mener at det er sunt å komme bort på ferie. Andre mener derimot at gravide skal sitte hjemme i huset og ruge.. Er nok med noen linjer fra legen der det står at det ikke er noen helsemessige grunner for at du ikke skal være utenlands og fly i rett periode. At svangerskapet er uten komplikasjoner. Dersom flyselskapet har policy for gravide og det er ok burde resten gå greit;)
Herkules Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Du jeg hadde nok dratt. Jeg var i Spania når jeg hadde 3 mndr i gjen og sommeren 4 siste ukene før fødsel koste jeg meg i solen i norge. Da jeg dro til Spania sto det at jeg kunne fly frem til 4 uker før termin uten legeattest oginntil 2 uker før med legeattest . Dette med rutefly. Om du har bestilt tur og blir for syk til å dra så så får du legeerklæring og du får igjen på reiseforsikring Om du blir sykemedt så sier du bare at du skal avvikle ferie, blir ikke noe forskjell det siden du skulle jo hatt ferie om du var i jobb også. Da jeg var i Spania sist så lå jeg å leste et forlagt ukeblad hvor en lege mente at Gravide burde holde seg i Norge der det var trygt og godt. Blæ akkurat som om det ikke er gravide i andre land?? Tror ikke legen din kan mene noe særlig om du er fin i formen og har hatt greie svangerskap tidligere. Husk å ha med deg Europeisk helsekort og gravodhelsekortet ditt. Husk å vær enda litt nøyere med maten (følg rådene på matportalen ) vasking av frukt og grønt osv.
Lykkelig m@mm@ Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Vi har bestilt sydentur to uker, og vi reiser hjem da jeg er i uke 29... hadde bestilt før jeg ble gravid,da... Hååååper dette går greit. Ving sa at de har en grense på gravide fra 8 mnd. Jeg er vel innenfor det da?!?
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 De fleste selskaper jeg vet om har en grense på uke 36 på lange flyturer,(utenlands) og uke 38 på kortere turer,innenlands.. Sjekk f.eks SAS eller Norwegian sidne sider,der står det hvertfall det. På British Arways sine sider står dette: *For uncomplicated single pregnancies, we restrict travel beyond the end of the 36th week, and for twins, triplets etc., beyond the end of the 32nd week. Air Europa sier dette: A medical certificate is only required after 32 weeks of pregnancy, or if the time of pregnancy is uncertain or if there have been any complications. Said certificate must be issued within the 7 days before the flight. It is not recommended to travel during the 7 days before or after birth, nor is it recommended to travel with a new born baby less than 7 days old .
hønsemor Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. mars 2008 Takk for mange gode svar. Har jo vært i syden før under svangerskap så det med maten kjenner jeg til og det går helt fint. Aner jo ikke noe om formen og hvordan det blir med sykemelding. hmm. Vi har ennå ikke bestllt, heldigvis, så får vi tenke nøye gjennom det og diskutere med lege først. Kommer nok til å reise til syden med ny baby også, men kjenner at behovet er der nå når jeg går gravid også. jaja. Vi får la tankene gå.
hot-mama Skrevet 23. mars 2008 #13 Skrevet 23. mars 2008 Hei "stor gutt i magen 28.03" Lurer på hvilke flyselskap du henviser til. Jeg har selv aldri hørt om noen slik regel.
Edelweis Skrevet 23. mars 2008 #15 Skrevet 23. mars 2008 hei hønsemor. jeg ville bare si at jeg reiser til syden 7 juni, da er jeg i uke 32. er akkurat 2 mnd igjenn til terminen min da. ving sa at dette var helt greit, men at det kunne være lurt å ha med legeerklæring på at jeg kunne reise så sent i svangerskapet. de sa at de tillot reisende helt opp til uke 36, men etter uke 28 måtte en ha legeerklæring på at formen var grei nok til å reise så langt. så jeg ville bare si GOD TUR=) jeg gleder meg hvertfall til vi skal kose oss som familie på 3 før vi blir 4 med en tur til vamere strøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå